דף הבית   |  אודות האגודה צור קשר    The Israeli Light Sport Aircraft Association
 
 
  »  התעופה הספורטיבית  
  »  הכל לטיסה  
  »  הנהלה וועדות  
  »  טיסה לחו"ל  
  »  ידע תעופתי כללי  
  »  קונים ומוכרים  
  »  Welcome  
 

   

 
 
 
 
 
 
 

     
 
 
ברוכים הבאים לעולמנו
העמותה הישראלית לתעופה ספורטיבית : 

העמותה נוסדה ב 1986 ומאגדת תחת כנפיה כ 500 טייסים פעילים.                                 מידף 12 השנים הראשונות
מטרות העמותה הנן איחוד ציבור הטייסים לשם יצירת יתרון גודל                                              בסוף העמוד 
בעמידה מול גופים חיצוניים ומסחריים, כמו כן פועלת העמותה ל"חינוך מרצון" 
בנושאי בטיחות טיסה ובארגון טיולים ואירועים חברתיים. 


איך התחיל הכל…….

בראשית שנות השמונים מביאים קפטן שלומי ברוש ובנו זיו את האז"מ הראשון  
בדמותם של מספר צינורות וסמרטוטים שנשענו על רגלי הטייס כגלגלים.
האב ובנו פותחים בית ספר לטיסה "קל טייס" במנחת עין שמר. 
כבר בתקופת קל טייס שוכללו המטוסים והפכו לבעלי גלגלים…. אך זה הכל.
היגוי המטוסים הנו דו צירי היינו ללא מאזנות כשהיגוי מתבצע על ידי הגה כוון ובעזרתו של דיהדרל גדול. המנועים חלשים יחסית ואמינותם שנויה במחלוקת.
במהרה קם גרעין קשה של בוגרי "קל טייס" שהחלו לחרוש את הארץ בטיולים קסומים ולא מעט הרפתקניים. 
"קל טייס" אינו מחזיק זמן רב אך במהרה קמה "כנפונית" ליד מעינות ראש העין ועוברת לאחר מכן לשדות מושב חגור. 
"כנפונית" פועלת עם מטוסים "משוכללים" צ'ינוק דו מושבי שהיה אז פאר היצירה ווקטור בעל זנב V. 
מיד לאחר מכן פותח פאש בעזרתו של חמיצר ואחרים את אומני הורייזן (השם מוכר)
ומתחיל לייצר טייסים באופן סדרתי בעזרת מטוסים מוזרים כגון רוטק ראלי שהסטיק שלהם יורד מלמטה….
ה"שילוח" של דודי ורניק פועל במנחת בשדות קיבוץ העוגן ולאחר מכן עובר לשדות מושב בורגתא בשרון,
דודי מתבסס על מטוסי קויקסילבר לדגמיהם השונים.
ריבוי הפעילות ובתי הספר מביא לריבוי טייסים אך גם לריבוי קנאה וזכורה מלחמת העולם
שפלגה את הטייסים בין מחנה דודי למחנה אומני, פילוג שהסתעף לאחר מכן לפלג "עין ורד" ו"פלג ראשון לציון".
באותה תקופה, תחילת ואמצע שנות השמונים נוצר הגרעין הקשה של הטייסים.
דמויות כמו השוויצרים וכרמל ולומברוזו ויהודה לוין ורן בג ועבדכם הנאמן 
וגדי דויטשר (ז"ל) ושמוליק ברנסון ודויד שפט ופיני מעין ורד וויקטור ברכה ועמיחי כהן
ואיתי אתגר (ז"ל) ואמנון שלב והלל סגל ועוד רבים אחרים שיסלחו לי באם הושמטו הן מפא, השכחה והן מפאת קוצר המקום.
כאמור הייתה זו תקופה קסומה של ראשוניות, השלטונות לא ידעו בתחילה איך לאכול אותנו ולכן אושר לנו לטוס בנתיבים חקלאיים.
רק שנים מאוחר יותר במסגרת פעילות העמותה ויו"ראשה רן בג מוסדו הבועות ונתיבי הטיסה
כפי שהם מוכרים לנו כיום.
ההיסטוריה של המנחתים עברה גם היא מספר גלגולים.
היו מספר מאושרים מושבניקים וקיבוצניקים בעיקר שהצליחו ל"הגניב" מנחת ליד הבית רובם
של מנחתים אלה שימש וממשיך לשמש את בעליהם בלבד ואולי עוד מספר נספחים. 
מנחת אורים, מנחת כפר תבור, מנחת סער, מנחת קידרון, מנחת ביצרון, מנחת רשפים, מנחת יוקנעם ועוד אחרים.
בולט בהם הוא מנחת עין ורד. המנחת הוקם על ידי קבוצת בוגרי קורס אז"מ של "אומני" ו"קל טייס" כולם בני המושב.
יזם עיקרי ובעל השטח הנו דויד שפט (ג'נגי) אשר מקים ליד המנחת אולם אירועים ומוכיח שהשילוב מפרה את עצמו.  
עד מהרה צומחת עין ורד למנחת הגדול בארץ וקולטת אליה את
שפע המטוסים שזרמו לארץ בשנים אלה וחיפשו מקום להניח בו את ראשם.
מעט מאוחר יותר מקימה קבוצה אחרת, בוגרי ה"שילוח" את מנחת ראשון במקומו הישן המועתק, לאחר שקו חשמל נסלל מעליו. במקומו החדש הפך המנחת למקום אחסנה ופעילות להרבה הרבה מטוסים אחרים שנקלטו בארץ והנו המתקן הגדול והמסודר ביותר של ענף
האז"מ כיום.
סוף שנות השמונים ותחילת התשעים מביאים מהעולם הגדול מגמות ושיפורים טכנולוגיים.
חלק מהטייסים רוצה להרגיש כמו גדולים ולטוס במטוס סגור ומהודר
בעוד שהחלק האחר מעדיף לטוס כמו בגיפ, נמוך פתוח ולאט. תחילתה של המגמה הראשונה מיוצגת ע"י הקיטפוקס אותו מביאים השוויצרים, תורגמן והלל סגל. ממשיך את דרכו בתקופה זו הקיוטי ועד מהרה מצטרפים הזנאייר וה P92 שהופכים לאבירי קטיגורייה זו.
בקבוצה השנייה מוחדר לארץ הדריפטר אשר בשלב מאוחר יותר הוסב למנוע ארבע פעימות
אמין וחזק ונקרא סופר דריפטר, שני הדגמים מוכתרים ללא כל עוררין כמלך מלכי השטח
ושילוב מדהים בין גיפ למטוס.
ומעט על הצד החברתי. כאמור, בתחילה היינו חבורת משוגעים שטוב היה לנו לטוס ולהיות ביחד בכל רגע ומקום אפשריים, עשינו הרבה דברים בחלקם משוגעים והיה כיף גדול.
עם הגידול במספר העוסקים בענף נוצר הצורך במערכת קצת יותר מאורגנת וב 1986 על רצפת האספלט בהנגר של אומני נולדת העמותה הישראלית לתעופה זעירה.
העמותה הציבה לה למטרה עיקרית להתאגד ולנצל את כח הגודל לעמידה מול גורמי חוץ ומריעין בישין אחרים וכאלה יש ולא חסר: המינהל, חברות הבטוח, מכוני הבדק, בתי הספר וגו' וגו'
כנס היסוד של העמותה שנערך במלון דן קיסריה כמעט נגמר במכות כאשר שתי גישות מנוגדות ניסו לבסס את מעמדן: האחת גורסת שעל העמותה ל"קחת פיקוד" מלא, להפעיל את  המטוסים תחת רשיון הפעלה שלה ולקיים את כל המנגנונים הנדרשים כגון כתיבת ספר עזר מבצעי, הפעלת טייס ראשי, בית ספר לטיסה, אחראי אחזקה ראשי, מכון בדק, קצין מבצעים ועוד ועוד. הגישה השנייה הייתה פשוטה יותר, בואו ננצל את היתרון
שבהתאגדות ומעבר לכך נהיה עמותה חברתית ("עמותת סטייקים). נארגן טיולים, 
ערבי עמותה, הרצאות וחינוך תעופתי משלים אך לא נהיה "מפעילים" כמשמעותו בחוק.
למי שלא יודע הגישה השנייה היא זו שניצחה אך הויכוח שב ועולה מידי פעם ולאחרונה אף
ביתר שאת ביזמת מינהל התעופה.
יש עוד המון לספר ואשאיר זאת לאחרים או לפעמים אחרות בהן תנוח עלי המוזה.
אז בינתיים, טוסו בבטחה ונתראה באויר ועל הקרקע. 
בברכה,
נתי ניב


טרם עידן אתריי האינטרנט והדואר האלקטרוני
שימש המידף את הנהלת האגודה בתקשורת עם החברים.



 
מצ"ב מידף - 12 השנים הראשונות (1986- 1998)

תאריך נושא קישור
1986 מכתב לטייס - צוות ההקמה
פברואר 1987 מידף 1 
מרץ 1987 מידף 2 
מרץ 1987 מידף 3
אפריל 1987 מידף 4
אוגוסט 1987 מידף 5
     
     
     
 
 
     
Bookmark and Share
Back
האגודה לתעופה ספורטיבית  |   הגלבוע 11, ראשל"צ 75471    |   פקס:  03-6127993   |   טלפון: 03-6128946
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט

לחץ כאן לעריכת טקסט

לחץ כאן לעריכת טקסט

* טייסים ומבקרים נכבדים, ברצוננו להבהיר כי כל האמור ומוצע באתר זה (בכל העמודים), הינו לידיעה כללית בלבד, אין אנו אחראים לשימוש פרטי או מסחרי שיעשה בנאמר\מוזכר\הורדה \קישור באתר זה
 
אתר זה נבנה ומקודם בגוגל על ידי חברת מדיה גרופ