דף הבית   |  אודות האגודה צור קשר    The Israeli Light Sport Aircraft Association
 
 
  »  התעופה הספורטיבית  
  »  הכל לטיסה  
  »  הנהלה וועדות  
  »  טיסה לחו"ל  
  »  ידע תעופתי כללי  
  »  קונים ומוכרים  
  »  Welcome  
 

   

 
 
 
 
 
 
 



מערכת החשמל מטוס אז"מ סיירה
 


 
רכיבי המערכת הראשיים הם –
אלטרנטור – מספק מתח של 12V – 14V בטווח סיבובי מנוע גבוה.
מצבר – מספק מתח של 12V וזרם של 0.9 אמפר למשך זמן של 20 שעות.
מערכת התנעה – מפתח התנעה המפעיל את מנוע ההתנעה שמחובר עם מצמד למנוע המטוס.
צרכנים – נחלקים לצרכני כוח כגון מדפים,מקזז ותאורה וצרכני מחוונים.
פס הזנת מתח ראשי/פס צבירה – המחלק המתח לצרכנים.
נתיכים – מגינים על הצרכנים וממוקמים בד"כ בתא הטייס על מנת לאפשר גישה קלה ואף במהלך הטיסה.
אתרעות – מנורת גנרטור המציינת טעינה (מנורה כבויה) ואי טעינה (מנורה דולקת). מד מתח המצבר.
 
מערכת החשמל ססנה 152


 
ספק המתח הינו אלטרנטור המקבל הנעה מהמנוע ומספק זרם 60 אמפר ומתח 28V
המצבר הינו של 24לפרוט מערכת החשמל, ראה ספר המטוס -  Information Manual, Saction 7
 
המצבר
המצבר משמש כמקור אנרגיה חשמלית צבורה. פעולתו העיקרית היא הפעלת מערכת ההתנעה והפעלת מערכות החשמל כאשר המנוע אינו פועל.
לאחר ההתנעה  המצבר משמש כמייצב מתח.
המצבר בנוי ממספר תאים (שישה במצבר V12) אשר מחוברים בטור.
בכל תא יש מספר לוחות חיוביים ושליליים, וביניהם נוזל (אלקטרוליט). הלוח החיובי בנוי מדו-תחמוצת העופרת (PbO2), והלוח השלילי בנוי מעופרת
שלד הלוחות בנוי בצורת רשת העשויה חומר קשיח לשמירה על מבנה הלוח. את הרשת מצפים בחומר הלוח. אחד החומרים המרכיבים את השלד הוא אנטימון, אשר יוצר גזים רעילים כאשר התהליך האלקטרו-כימי בפעולה.
הנוזל (אלקטרוליט) הוא בעצם חומצה גופרתית מהולה במים מזוקקים ביחס 1:2 (H2SO4).

תכונת האלקטרוליט היא של חומר מוליך בעל התנגדות נמוכה. כושר התנגדות האלקטרוליט נמדד על פי משקלו הסגולי.
המשקל המינימלי לנוזל במצבר תקין הוא 1.25 גרם לסמ"ק. התנגדות התמיסה יורדת עם עליית הטמפרטורה

תיבת המצבר עשויה חומר פלסטי מבודד העמיד בפני חומצה גופרתית וחום. הלוחות מוכנסים לתיבה תוך השארת
מרווח מסויים בתחתית. במכסה המצבר ישנם פתחים שדרכם ניתן להוסיף מים מזוקקים במידת הצורך. במצבר ללא טיפול פתחים אלה נאטמים לאחר המילוי הראשוני .
המצבר מחולק לתאים המחוברים בטור, וכל תא מורכב ממספר לוחות חיוביים ושליליים, כשביניהם חומר מבודד. קיבולת המצבר תלויה בגודל ומספר הלוחות שיש בכל תא. מצבר של 12 וולט מורכב משישה תאים בני 2.2 וולט כל אחד. לכן מתח ההדקים במצבר חדש יהיה 13.2 וולט בקירוב.
קוטבי המצבר עשויים עופרת ומסומנים בפלוס (+) ומינוס (-). על הקוטב החיובי יהיה כיסוי בידוד (בד"כ בצבע אדום), וזאת מכיוון שקוטב המינוס מחובר לשילדה והבידוד נועד למנוע קצר
קיבולת המצבר נמדדת ביחידות של אמפר שעה.
הקיבולת מציינת למעשה את כמות האנרגיה שבמצבר.
לדוגמא: מצבר שקיבולו 70 אמפר יוכל לספק זרם של 35 אמפר, למשך זמן של 2 שעות.
 

 
Bookmark and Share
Back
האגודה לתעופה ספורטיבית  |   הגלבוע 11, ראשל"צ 75471    |   פקס:  03-6127993   |   טלפון: 03-6128946
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט

לחץ כאן לעריכת טקסט

לחץ כאן לעריכת טקסט

* טייסים ומבקרים נכבדים, ברצוננו להבהיר כי כל האמור ומוצע באתר זה (בכל העמודים), הינו לידיעה כללית בלבד, אין אנו אחראים לשימוש פרטי או מסחרי שיעשה בנאמר\מוזכר\הורדה \קישור באתר זה
 
אתר זה נבנה ומקודם בגוגל על ידי חברת מדיה גרופ