דף הבית   |  אודות האגודה צור קשר    The Israeli Light Sport Aircraft Association

»  התעופה הספורטיבית
  »  הכל לטיסה
  »  הנהלה וועדות
  »  טיסה לחו"ל
  »  ידע תעופתי כללי
  »  קונים מוכרים
  »  Welcome

סיפור טיסה במטוס סטינג TL-4000 משדה הראדק-קרלובה שבצ'כיה לראשון לציון  אוגוסט 2012

מטוס   4X-HMD
טייסים: אורי אמיתי, דב הלבץ

היום הראשון והשני למסע.

המראנו מהארץ במטוס האירבוס של חברת Czech לטיסה של שש בבוקר שהמריאה באיחור קל אבל נחתה בזמן אחרי טיסה של כארבע שעות טיסה נינוחות.
מנמל התעופה באוטובוס נסיעה קצרה אל רכבת התחתית שחצתה את כל פראג ממערב למזרח ומשם לקחנו אוטובוס ישירות להראדק-קרלובה.  אוטובוס תיירים עם מלצרית ושרותים!!
הגענו אחרי כשעה לתחנה המרכזית של הראדק קרלובה לטרמינל זכוכית חדש וחיכינו עד שהגברת ברבורה המנהלת בפועל של המפעל תבוא לאסוף אותנו ותביא אותנו למפעל של TL הממוקם בשדה התעופה הראדק קרלובה.
כמה מילים על שדה התעופה הראדק קרלובה. בשדה זה היתה בזמנו האקדמיה לתעופה בה התאמנו כל קדר הטייסים הראשון של חיל האויר הישראלי וביניהם דני שפירא מוטי הוד. שדה זה היה גם בזמנו שדה התעופה הסובייטי הגדול ביותר מחוץ לברית המועצות ז"ל. עדיין רואים הנגארים ודתקים מימי המלחמה הקרה. המסלול עצמו אורכו רק כ-7500 רגל ולידו במקביל מסלול דשא קצר. מגדל פיקוח מאויש בפקחים שמתאמצים לענות לך באנגלית.
מבט ראשוני בתוך המפעל מראה משרדים מטופחים וחדשים שמתאימים לחברה גדולה ורצינית. קיבלו את פנינו יפה מאוד בחדר אורחים מכובד עם קפה ושתיה קרה.
אחרי מנוחה קצרה נלקחנו להאנגר המטוסים הגמורים שממתינים ללקוחות ושם הוצג המטוס לדב והראו לו כל פרט שבוצע בהתאם לתכנון טרם בואו של המטוס לצ׳כיה.
ראינו בפינת ההנגאר את הגוף הפגוע של הסטינג של אמיר שנפל על העץ והבנו שמבחינתם הגווייה הזו לא תחזור לטוס לעולם.
אחרי כן הגיע המדריך הראשי ולקח אותי להסבה רשמית על מטוס הסטינג, שנמשכה כשעה וחצי להכרת המטוס והסביבה.
בגמר ההסבה,  נסענו לבית המלון שבמרכז העיר היכן שממוקמות כל המסעדות השוות. כמובן בית
המלון לא מצוייד במזגן וכמעט עזבנו עד שפקיד הקבלה גילה לנו שיש לו סוויטה ממוזגת אבל במחיר שונה. משא ומתן קצר הוריד את הפער למחיר נסבל וקיבלנו את הסוויטה ליומיים.
למחרת בבוקר התפצלנו דב ואני. אני המשכתי את ההסבה וטסתי במטוס של החברה והוא גמר את העניינים הפרוצדורליים עם הגב' ברבורה.

אחר הצהרים ערכו לנו סיור במפעל וגיליתי מפעל מסודר ומאורגן עם יכולות ייצור מרשימות,  שמייצרים את המטוס כמעט מאפס כולל ייצור כל חלקי הפיבר- קרבון של הגוף כנפיים והגאים, כל חלקי החשמל, וכל החלקים המכניים. כמו כן ביקרנו במחלקת התיכנון בה יושב הכח הטכני הנדסי .
     בהחלט מפעל מרשים ביותר שערוך כהלכה ובעל יכולת טכנית מרשימה לבנות מטוסים מתקדמים.
בקו הייצור ראיתי כעשרה או יותר מטוסים בשלבי ייצור שונים כאשר חלק גדול מהמטוסים הינם עם מנועי רוטקס החדשים עם הזרקת דלק.
לדברי הבעלים המנוע החדש לא מפיק יותר כח אבל חוסך עד עשרים אחוז דלק בשיוט ובטורים נמוכים אפילו עד ארבעים אחוז !!
בגמר הסיור בדקנו באינטרנט וראינו שלמחר בבוקר צפויה סופה לעבור בצ'כיה ממערב למזרח. תחזית זו עלולה לגרום מחר לדחיה בשעת ההמראה.
לא נשאר לנו מה לעשות וקיווינו שסיפור הסופה יהיה קצר.

היום השלישי למסע – יום הטיסות הראשון
 היום השלישי שהיה למעשה יום הטיסה הראשון, התחיל במזג אויר גרוע, סופה עברה את צ'כיה ממערב למזרח.
את הבוקר העברנו בבדיקת המטוס והטענת המטען והכנת המטוס לטיסה ארוכה.
בדקנו משקל ואיזון ושמחנו למצוא שאנחנו בתוך מעטפת הטיסה הרצויה.
בינתיים הספקתי לעשות עוד טיסה באזור ולשפר את השליטה במטוס.
חיכינו עד שעה אחת וחצי בה התבהרו השמים לחלוטין וניתן היה להמריא בביטחון מוחלט.
באינטרנט בדקנו וראינו שאוסטריה כבר נקיה לחלוטין מעננים וכן סלובניה.
הגיע רגע האמת שמים נקיים אויר צלול וזהו - ממריאים בשעה טובה ללג הראשון מהראדק קרלובה שנמצאת בפינה הצפון מזרחית של צ׳כיה דרומה לאוסטריה.
בצ'כיה הטיסה באזור זה הינה CVFR כך שמיד אחרי המראה יצרנו קשר עם פראג אינפו וקיבלנו אישור להמשך הטיסה בהתאם לתוכנית הטיסה שהוגשה לפראג דרך הפקס שבמשרדי TL.
 בהמשך הדרך החלפנו כמה בקרים כי עברנו מעל CTR  של כל מיני שדות תעופה עד שהגענו לגבול אוסטריה. למעשה הניווט מצ׳כיה התבסס על טיסה מ-VOR אחד לשני עד פורטו רוז. אבל בהמשך הדרך חיכתה לנו הפתעה.
בכניסה לאוסטריה עדיין בגובה נמוך כ- 3000 רגל עברנו לפיקוח ווינה אינפו שנתן לנו לחץ ואישור להמשך טיסה בהתאם לתוכנית הטיסה.
בתוכנית המקורית היינו אמורים לחצות את האלפים האוסטריים בגובה של כ-9000 רגל אבל בהתייעצות עם מרטין הבן של הבעלים של TL קיבלתי רמז שאם נוסיף נקודה בין ה-VOR הצפוני לדרומי באוסטריה ונבצע מעין ״דוג-לג״ מעט מזרחה המעבר מעל לאלפים יהיה נמוך בהרבה. וכך היה, למעשה לקראת האלפים ביקשתי
רשות לטפס ל-5000 ומיד ביקשתי לטפס ל-8500 רגל. מתשובת הבקר הבנו מיד שהבקשה הייתה מוגזמת והוא אישר מייד גובה 6500 מה שבהחלט איפשר מעבר בטוח מאוד מעל לשיפולים המזרחיים של האלפים. בינתיים הבקר חזר אלינו ואישר לנו לטפס עד 8000 רגל או פחות בהתאם לנוחיות שלנו. נשארנו ב-6500 כי הגובה
היה די והותר וללא בעיות כלשהן.
עברנו את האלפים ונכנסנו לסלובניה ונתקלנו בבקר חסר סבלנות ומאוד לא מובן בקשר שביקש מאיתנו לסטות מתוכנית הטיסה שלנו ולשנות אותה לנתיב טיסה VFR ונתן שם נקודה שאי אפשר היה להבין כלום. מחיפוש במפת הגפסן החדשה ראינו שאחד מנתיבי VFR של סלובניה משיק לנתיב הגבוהה שתוכנן בהסתמך על מעבר
מ-VOR אחד לשני בדרך הקצרה האפשרית.  ועכשיו עלינו לטוס בנתיב ארוך יותר עוקף
לובליאנה . כל נקודות של כל נתיבי ה-VFR הנמוך היו מוכנות מראש כך שמהר מאוד
בנינו נתיב חלופי בגיפיאס והדרך לפורטו רוז בגובה 6500 עברה ברגיעה מוחלטת.
פה המקום להזכיר את הטייס השלישי שהצטרף לטיסה שלנו ולמעשה עשה עבורנו
את רוב העבודה בלי להתלונן ובלי להתווכח ובדיוק טיסתי מופלא הלוא הוא הטייס
האוטומטי שהותקן במטוס בחברת-TL לפני כשבוע.
ועוד כמה פרטים כללים, לפני הטיסה התקנו בגלס-קוקפיט-האודיסי מפות ווקטוריות וכן
מפות טראיין של כל אירופה והמזרח התיכון וכן קובץ אירופה של גפסן שנקנה במיוחד לטיסה זו.
כמו כן התקנו את כל נקודות ה- RP שהורדתי בעמל רב מהמפות החדשות לכל אורך הנתיב, כך שכל מה שנשאר לעשות זה להכניס את הנתיב להפעיל את הטייס האוטו ולהשגיח על המטוס
שיטוס באמת לאן שאנחנו התכוונו...
ההפתעה הראשונה והיחידה היתה שכל נקודות ה-RP שהכנתי בעמל רב לא נראות על האודיסי
ונאלצנו לבצע את צא הכיוון ביד בהתאם להוראת הגיפיאס הידני שלי, ולנעול את ידידנו האוטומט כאשר המטוס מיוצב בכיוון ובגובה המדוייק פעולה שלוקחת שלושים שניות...
המשך הטיסה לפורטו רוז היתה מעל לנוף יפה עם הרים גבוהים כאשר באופק כבר רואים את
הים האדריאטי באזור טרייסט. כניסה ל-CTR של פורטו רוז מנקודה PE1 קיבלנו הוראה להכנס לעם הרוח מסלול 33 שהפיינל שלו עובר מעל גבעה גבוהה שצריך לגנוב אותה מהצד כדי לא להגיע לאובר שוט.
הסעה לחנייה על הדשא, בהנחיית בחור חייכני על והוספה בתור "פולו-מי״ ונכנסנו  לטרמינל לשאוף אוויר קריר ושתיה קרה מהקיוסק הטרמינלי.
בטרמינל הודיעו לנו חגיגית שזה המטוס X4 הראשון שנוחת בפורטו רוז והלכו לצלם את האות קריאה המוזר. מאחר והיינו מתוכננים להמשיך לקרואטיה היה עלינו לבצע מעבר מכס ומשטרה כלומר יציאה מהגוש האירופאי למדינה זרה היות וקרואטיה עדיין אינה חברה בגוש היורו. היא תצטרף לגוש אי שם באמצע 2013. עברנו מכס ומשטרה והלכנו למשרדי השדה בצד האוירי להגיש תוכנית טיסה לבראק-איילנד במרכז קרואטיה. התוכנית הוגשה והיינו כבר אני בדרך למטוס כאשר שמענו קול נשי קורא לנו וראינו את פקידת השדה מודיעה לנו שלא נוכל להמריא מאחר והשדה בבראק - איילנד עומד להסגר תוך שעה . ואז שוב ביקורת מכס ומשטרה חזרה לגוש האירופאי.....
האיחור שלנו נגרם ממזג האויר בצכיה ואוסטריה שאילץ אותנו לדחות את ההמראה בשלוש שעות וכך פיספסנו את שעת הסגירה בקרואטיה. אבל מכל רע יוצא טוב, לקחנו מונית לפיראן שזה הרובע
היפה והמתוייר של פורטו רוז, השתכנו במלון על חוף הים והלכנו לטייל ולחפש אינטרנט-קפה
להתחבר לציוויליזציה. ישבנו באיזה פאב על שפת הים ותיקתקנו במרץ מיילים והודעות
אסאמאסים ארצה. סך הכל היום הראשון שאמור היה להיות ארוך במיוחד התקצר והלג
המפוספס התווסף ליום השני.

הלג הראשון מהראדק-קרלובה לפורטו רוז

היום הרביעי למסע – יום הטיסה השני
היום מתוכנן יום קשה ועמוס במיוחד. שלושה לגים באורך כולל 700 מייל עם שתי נחיתות ביניים
לתדלוק.
הלג הראשון היום היה מפורטו רוז ל-בראק-איילנד במרכז קרואטיה עבר בניחותה. מרגע שהתייצבנו על 1ADRIA   נתיב ה-  VFR המערבי ביותר בקרואטיה בגובה 3000 רגל הטיסה עברה בשקט מוחלט. נוף של חופי ים והרבה מאוד איים קטנים וגדולים עם מפרצי ים שוקקי סירות-יאכטות.

לקראת בראק-איילנד הועברנו לתדר המגדל וכמובן עוד מרחוק היינו מספר 1 לנחיתה על מסלול 22.
נחיתה חלקה וחניה באזור תחנת הדלק. תידלקנו כרגיל 100LL והזזנו את המטוס כמה מטרים לחניה. חום אימים משהו באזור 43 מעלות הכל בוער.
גם פה הודיעו לנו חגיגית שזה המטוס הישראלי הראשון שנוחת בשדה זה .
רצנו למשרדי טרמינל הממוזג להתקרר ולהגיש תוכנית טיסה לקורפו שביוון.  דב הלך להביא שתיה קרה מהקיוסק הטרמינלי וקיבל חותמת כניסה לקרואטיה ומיד אחרי קניית השתיה חותמת יציאה מקרואטיה....
בליית ברירה יצאנו למטוס הבוער בשמש הצהרים והתנחמו בעובדה שהלג הקרוב נעלה לגובה וה"מזגן" יתחיל לעבוד.

הלג השני מפורטו רוז לבראק-איילנד

הלג השלישי מבראק-איילנד לקורפו
הלג הזה היה מעניין במיוחד. טיסה מעל אלבניה עם נוף הררי מדהים ביופיו.
מיד אחרי ההמראה טיפסנו ל-6500 רגל. ובשעה טובה ה"מזגן" התחיל לעבוד.  טיסת VFR בנתיבי IFR(LO)  . יצאנו מקרואטיה ונכנסנו למונטנגרו. קשה היה לדעת אלמלא הבקרים המתחלפים. מאחר שמיד בהמראה קיצרו לנו את הנתיב הופננו ישירות לנקודה בים בשם RODON  ומשם כניסה למרחב האלבני.
קידם את פנינו אובך קשה שהקשה מאוד את הראות קדימה. למטה היה לנו תמיד קשר עיין,
למרות שהטייס האוטומטי לא התרגש מהאובך. נכנסנו ליבשה, האובך התפזר מעט, ובהתחלה רואים נוף של ארץ חקלאית אבל לאט לאט התחילו להתרומם משני צידי הנתיב הרים אמתניים גבוהים מגובה הטיסה שלנו. מפת הטריין באודיסי היתה צבועה באדום כאשר אנחנו טסים במסדרון ירוק. אבל באופק, בנתיב הטיסה מתקרב לו הר ענק וממש היינו צריכים להוסיף 1000 רגל כדי לעבור אותו בביטחה. מיד אחרי ההר התחלת הנמכה לנחיתה בקורפו. עקפנו את האי ממזרח עם גישה ישירה למסלול 16 ומשם לחניית קלים. השדה נראה שומם וכנראה החום הבריח את כולם למזגנים. די מהר הגיעה משאית התידלוק ומשם למשרדי חברת הדלק לתשלום. משם הלכנו למשרדי השדה עברנו מכס ומשטרה כניסה חזרה לגוש היורו ומעכשיו עד רודוס אנחנו פטורים מהטכס הזה. הגשת תוכנית טיסה וחזרה למטוס ללג השלישי והאחרון לאותו היום - לקפלוניה.

הלג מבראק-איילנד לקורפו

הלג הרביעי מקורפו לקפלוניה

ברחנו מהר מקורפו הבוערת, עלינו לגובה 3000 רגל לטיסה קצרה יחסית לקפלוניה השכנה.
מתקרבים לקפלוניה, מקבלים הוראה לעקוף את האי ממערב ולהכנס לעם הרוח למסלול 32 .
נחיתה חלקה והסעה לחניית "קלים". מיד צצה דיילת חיננת של גולד-אייר ההנדלרית שלנו.
לקחה אותנו לטרמינל וקבענו למחרת בשמונה וחצי בבוקר.
מונית העירה ופה חיכתה לנו הפתעה טובה. עיר תוססת, הרבה תיירים, מלא מסעדות, ובכלל המקום נראה כפי ביותר. כרגיל מתרחצים אחרי היום הארוך, ועם בגדים חדשים, (חולצה) ירדנו לשתות את כוס הבירה המקומית.  ארוחת ערב ולישון.
סה"כ העיר הזו השאירה טעם טוב בפה....

תאור הלג הרביעי

יום החמישי למסע – יום הטיסה השלישי
היום מתוכננים שני לגים. הראשון מקפלוניה לאורך הקורינטוס ונחיתה במגרה. מבחינת דלק אפשר
היה לטוס עד נקסוס, היעד הסופי שלנו להיום. אבל מגרה סיקרנה אותי. שדה צבאי, שמכיל המון מטוסי GA והיחידי במרחב בין רודוס וקורפו עם דלק 100LL.  וכן השדה הינו בעל שני מסלולים מקבילים וכרגיל ארוכים.  לשדה זה צריך להודיע שבוע מראש כדי לקבל אישור כניסה לתדלוק ושבועיים מראש אם רוצים חניית לילה.  ועוד – בבוקר הטיסה צריך לוודא טלפונית שמרשה הכניסה תקף. ולכן בבוקר בקפלוניה צילצלה ההנדלרית הנחמדה ווידאה שמגרה מוכנים לקבל אותו.
המראה חלקה מקפלוניה ועד מהרה מגיעים לנקןדה RION כאשר למטה נפרש גשר ענק שמחבר את החצי האי הפוליפוני עם היבשת. יצירת פאר הנדסית של האדם.

נכנסנו לתוך הקורינטוס וטסנו לאורך החוף הדרומי עד לתעלה עצמה שחוסכת שיט ארוך סביב הפוליפונז. מיד ביציאה בנקודה בשם DAPORI  פיקוח אתונה מעביר אותנו למגדל מגרה שמיד נותן לנו הוראה להכנס לעם הרוח למסלול 26L ואכן בכניסה לפיינל מתגלים לך שני מסלולי אספלט מקבילים וארוכים כיאה למעצמה כמו יוון.
נוחתים, ומסיעים לאזור של מטוסי ה- GA לעמדת התידלוק. מתדלקים, ומיד הולכים למלא תוכנית טיסה ללג הבא ממגרה לנקסוס לחניית לילה.

הלג מקפלוניה למגרה

הלג ממגרה לנקסוס

היום הששי למסע – יום הטיסה הרביעי
יום זה היה אמור להיות יום טיסה קצר ומנוחה לקראת הטיסה הארוכה מרודוס לחיפה. אבל בגלל
שעות פתיחה של השדה בנקסוס נאלצנו לחכות לפתיחה של שעה שתים. נסענו לשפת הים וישבנו על בקבוקי סודה ושוטפים את העיניים בנוף האנושי בחוף הים.
הטיסה לרודוס עברה ללא ארועים מיוחדים למעט המתנה שהכניסו אותנו בגלל גטים נוחתים וממריאים ולבסוף נחיתה על 25 ופינוי מיידי לחניית קלים. מיד הגיעה ההנדלרית שהודיעה לנו שרצוי לתדלק היום כי מחר צפוי להם עומס כבד ואנחנו עלולים להמתין הרבה זמן. תידלקנו וקשרנו היטב את המטוס ולקחנו מונית למלון. בערב בילוי בעיר העתיקה בירה, אוכל, ולישון.

הלג מנקסוס לרודוס

ניתן לראות בסגול את הנתיב המתוכנן ובקו האפור את הנתיב בפועל שקיבלנו באוויר. המראנו צפונה, עקפנו את האי מצפון וקיבלנו כיוון ישירות ל- TILOS   ומשם ל- SESKLI ומשם סיבוב קטן צפונה להמתנה וכניסה ישירות למסלול.

היום השביעי למסע – יום הטיסה החמישי

היום הזה אמור להיות עם הלג הארוך ביותר כ-480 מייל ישירות מרודוס לחיפה. פה המקום לציין
את מיכלי הדלק הגדולים של מטוס זה שמכילים 22 ליטר בכל כנף + 76 ליטר בגוף וסה"כ 120 ליטר. (ברוטו).
הנקודה המעניינת יותר הינה מהי כמות הדלק השימושית, ופה יש הפתעה נוספת לטובה. בכל מיכל כנף מילאנו כל פעם בין 21 ליטר ל- 21.5 ליטר. כלומר הכמות הלא שימושית בכל כנף הינה מכסימום 1 ליטר. במיכל הגוף לדברי היצרן ממוקמת היציאה ממש בתחתית והכמות הלא שימושית אינה עולה על 2 ליטר.  זה מביא את המטוס לקיבולת שימושית של 117 ליטר. עובדה נוספת לטובה שאין ניהול ברזי דלק !!  מיכלי הכנפיים מחוברים ישירות למיכל הגוף ללא ברזי דלק עובדה שמביאה ליכולת ניצול דלק מלאה עד הטיפה האחרונה, וללא צורך ל"סחוט" באויר עד תום מיכל שמתרוקן.
בידיעה זו יצאנו ללג של 480 מייל במחשבה שבחיפה ישארו במיכלים דלק די והותר להגיע בקלות לראשון לציון עם עודף. בפועל היתה לנו רוח אף של כעשרה מייש כל הדרך מה שהאריך את זמן הטיסה בכ-10%. גם עובדה זו לא שינתה הרבה לגבי עודף הדלק שנשאר בנחיתה בחיפה.
הנתיב הינו כמעט קו ישר מרודוס לחיפה, בגובה של 7500 רגל באוויר קריר נעים וללא כל  "במפ" בדרך, הטייס האוטו עשה את עבודתו ללא דופי מה שגם חוסך דלק על "תפירות" וגם איפשר לנו לנחות בחיפה בהרגשה שעבדנו קל מאוד בטיסה זו.

הלג מרודוס לחיפה

ניתן לראות שבאפלון קיבלנו רשות לטוס ישירות לחיפה (הקו האפור הינו הביצוע בפועל) מה שחסך לנו כמה מיילים טובים.
הקו הירוק הינו הנתיב המתוכנן. עצם העובדה שהקו האפור שהינו הביצוע בפועל אינו מבצבץ מתחת
לקו הירוק קו התכנון מראה שהטייס האוטומטי לא "תפר" את הנתיב.

סיכומים

מרחק :סה"כ מהראדק-קרלובה עד ראשון לציון יש כ- 2125 מייל.

זמן:      סה"כ זמן טיסה היה בפועל כ- 17.9  שעות.

מהירות:   מהירות קרקעית ממוצעת – 118.7 מי"ש.

דלק:    צריכת דלק ממוצעת היתה –      19.9 ליטר שעה
   הערה: צריכת הדלק של מנוע רוטקס עולה להערכתנו בלפחות -15% כאשר הדלק הינו 100LL

מפות:   למסע זה היינו זקוקים לכ- 10 מפות שונות !! קנינו את כל סט המפות מדרום קרואטיה ועד צפון צ'כיה + 2 מפות יוון החדשות שהיו לי מהטיסה ביוני 2012. מניסיון של טיסות קודמות קשה מאוד לפתוח מפה בתא של אז"מ אפילו חדש ומרווח, ולכן סרקתי במכון צילום את כל המפות ו"חתחתי" אלקטרונית ריבועי A4 וערכתי את המסלול בצורת חוברת בת 26 עמודים של הנתיב. החוברת נכרכה בספירלה מתכת כך שהיה מאוד קל לעקוב אחרי הנתיב בעזרת חוברת זו, והמפות נשארו ב"בגאז" לרזרווה.

נקודות נתיב:  אחרי קביעת הנתיב, הורדתי לגיפיאסים את כל נקודות הדיווח במרחב סביב הנתיב כדי להיות מוכן גם לנקודות הנתיב וגם לנקודות חדשות אם הבקר יזיז אותנו מהנתיב המתוכנן מה שאכן קרה בסלובניה.

תחילת דבר: לטיסה הזו קדמה עבודת הכנה מורכבת ומתישה של קניית מפות, תיכנון הנתיב, הורדת נ.צ. של נקודות דיווח, כאשר הבעיה שאנחנו הולכים לטוס בארצות שמעולם לא טסנו בהם. מהמפות נתן ללמוד היכן אתה טס על עזרי ניווט  ( VOR, NDB) והיכן לפי נתיבי VFR שמסומנות במפות השונות, והיכן לפי נתיבי  IFR(LO)  ובהתאם לכך נקבע הנתיב.

סוף דבר:  אפס תקלות ניווט בטיסה הארוכה מצ'כיה לישראל מרחק 2100 מיילים ומעבר במרחב האווירי של  8  ארצות שונות.

השוואה נתונים לטיסת הטכסנים ( פרפלור פסיעה משתנה) לאיי יוון בחודש יוני 2012 מול טיסת הסטינג (פרופלור קבוע) בטיסה זו:

טכסנים סטינג
דלק שימושי 90 116
צריכה לשעה 18.85 19.9
מהירות קרקעית ממוצעת 107.32 118.71
טווח טיסה מקסימלי במייל 512 692

ערך: אורי אמיתי
Bookmark and Share
Back
האגודה לתעופה ספורטיבית  |   הגלבוע 11, ראשל"צ 75471    |   פקס:  03-6127993   |   טלפון: 03-6128946
לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט לחץ כאן לעריכת טקסט

לחץ כאן לעריכת טקסט

* טייסים ומבקרים נכבדים, ברצוננו להבהיר כי כל האמור ומוצע באתר זה (בכל העמודים), הינו לידיעה כללית בלבד, אין אנו אחראים לשימוש פרטי או מסחרי שיעשה בנאמר\מוזכר\הורדה \קישור באתר זה