טיפ הבטיחות השבועי 13/2019

הנושא: אירוע חריג בטיסה גורם למתח שעלול לפגוע בתפקוד הטייס

רקע:
בעבר היו מספר מקרים שטייס חזר לנחיתה, מיד לאחר המראה, עקב צד אחד של החופה שלא היה נעול ונפתח מעט. חלק מהאירועים  הסתיימו בנחיתה כבדה עם
נזק לכני הנסע ואחד אף בהתרסקות לאחר הזדקרות בכניסה לפיינל.
כל המקרים אירעו כתוצאה מביצועי טייס לקויים, בנסיבות האירוע, למרות שהמטוס, על כל מערכותיו, תפקד כרגיל ולא היה מדובר במצב חירום המהווה סכנה מידית.

מצבי מתח ותגובת דחק :
מצב חריג בטיסה, המזוהה ע"י הטייס כסכנה, גורם לו למתח. כתוצאה מכך, הגוף מכין את עצמו להתמודד עם האיום, משחרר מספר חומרים,

קצב פעימות הלב מוגבר, והטייס חש חוסר שקט ועצבנות, וקושי להתרכז ולחשוב בבהירות. התוצאה היא ירידה בתפקוד וביצועי הטסה לקויים.

טיפ הבטיחות:
#   מידת המתח שלנו, בכל מצב, קשורה לאופן בו אנו תופשים את האירוע,
והמחשבות והרגשות שהאירוע מעורר בנו.
הבנת המצב תאפשר לנו לשלוט יותר במידת המתח ואף להפחיתו.
#  באירוע מסוג זה, למשל, מחשבה שלנו המתארת את מצבנו בפועל תסייע
להתרכז ולהמשיך לתפקד כרגיל: "צד אחד לא נעול של החופה, לא מהווה סיכון
מידי, אני נמצא בתחום המנחת, המנוע וההגאים תקינים ומתפקדים, אין לי מניעה
להמשיך להטיס את המטוס, תוך שמירה על נתוני הטיסה, להיכנס להקפה
מסודרת ולנחות כרגיל".
#  דרך מהירה ויעילה נוספת להפגת המתח, היא על ידי נשימה והוצאת אוויר
ארוכה, מה שמשדר למערכת העצבים שלנו רגיעה, מוריד את קצב פעימות הלב,
מסדיר את הנשימה, מוריד את לחץ הדם ומרפה את השרירים. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *