טיפ הבטיחות השבועי מספר 41-15

הנושא: גזירת רוח בהקפה יכולה לגרום להזדקרות

רקע:

גזירת רוח היא שינוי בכיוון ו/או בעוצמת הרוח אשר משפיע על זרימת האוויר הנע על הכנפיים. גזירת רוח יכולה להיות אנכית – שינוי הרוח עם שינוי הגובה בעת הטיפוס וההנמכה, או אופקית – שינוי הרוח עם ההתקדמות ללא שינוי הגובה, וכל אחת מהן משפיעה באופן שונה על המטוס.

גזירת רוח בהקפה

  • גזירת רוח אנכית גורמת לשינוי זווית ההתקפה. במהירויות נמוכות בהמראה, נחיתה והליכה סביב הדבר עלול להביא להזדקרות המטוס.
  • גזירת רוח אופקית משנה באופן מידי את מהירות המטוס. כאשר המהירות תרד באופן משמעותי, המטוס יתחיל לשקוע וימיר גובה למהירות כדי לשמור על זווית ההתקפה אליה היה מקוזז.

הבעיה

הציור מטה מתאר מצב אף ושינוי כיוון טיסה  בעת גזירת רוח המתרחשת כשהמטוס במהירות נמוכה ובגובה נמוך בשלושה מצבי טיסה – אופקית, טיפוס והנמכה. לטייס קשה לזהות בזמן את גזירת הרוח כיוון שבתחילה, תמונת מצב האף של הטייס נשארת כמעט אותו דבר, למרות שכיוון הטיסה של המטוס משתנה כלפי מטה. טייס המזהה את הגדלת קצב השקיעה באיחור, עלול להגיב במשיכה פתאומית של הסטיק שתגרום להגדלת זווית ההתקפה ולהזדקרות.

טיפ הבטיחות:

  • בתנאים, המועדים להיווצרות גזירות רוח, כדאי להגדיל את המהירות לקבלת מרווח ביטחון מתאים (התייעץ עם מדריך בנושא).
  • בשקיעה פתאומית עקב גזירת רוח, בעת שהמטוס במהירות נמוכה, משיכת סטיק חדה, ללא תוספת כוח מנוע משמעותית מקדימה, עלולה לגרום להזדקרות (התייעץ עם מדריך בנושא).

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *