טיפ הבטיחות השבועי 12/2020

הנושא: הימים החמים של עונת המעבר כבר כאן ואיתם סיכוני VAPOR LOCK

רקע:
בחודש מאי 2019 חווינו מספר אירועים של אבדן כוח מנוע בימים בהם הטמפרטורה הייתה בתחום 30 – 40 מעלות צלסיוס.

בימים חמים גדל הסיכון לתופעת VAPOR LOCK במערכת הדלק ולאבדן תוצאתי של כוח המנוע בעת ההמראה, כאשר לסוג הדלק שבשימוש יש השפעה על הסיכוי להתממשות התופעה:

  • הסיכוי לתופעת VAPOR LOCK גדל בעת שימוש בדלק מכוניות 95 אוקטן
    מסוג "דלק חורף" שהוא בעל לחץ אדים גבוהה וכושר נדיפות גבוה.
  • השימוש ב"דלק קייץ" בעל לחץ אדים נמוך וכושר נדיפות נמוך, מקטין את
    הסיכוי לתופעת VAPOR LOCK.
  • השימוש בדלק מטוסים 100LL שהוא בעל לחץ אדים נמוך משמעותית גם בהשוואה ל"דלק קייץ" מעלים כמעט כליל את הסבירות להתרחשות תופעת
    VAPOR LOCK.

החל מסוף השבוע הקרוב מצפים לנו ימים חמים מאד הטומנים בחובם סיכון דומה.


טיפ הבטיחות:

  • תופעת VAPOR LOCK מתרחשת בדרך כלל בכוח מנוע מלא, כלומר בבדיקת המנוע בכוח מלא לפני ההמראה או בעת ריצת ההמראה. 
  • האינדיקציה הראשונה לתופעה היא נפילה חריגה של לחץ הדלק. 

כתוצאה מכך מומלץ לפעול כדלקמן:

  • חובה לבדוק את המנוע בכוח מלא לפני ההמראה תוך מעקב אחר לחץ          הדלק – במקרה של נפילת לחץ דלק חריגה בטל את היציאה  לטיסה. 
  • חובה לעקוב אחר לחץ הדלק מתחילת ריצת ההמראה – ובמקרה של נפילת
    לחץ דלק חריגה, שקול, בזריזות, הפסקת המראה ובצע בהתאם


מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

וועדת בטיחות
האיגוד לתעופה ספורטיבית

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *