טיפ הבטיחות השבועי 31/2019

הנושא: השפעת אירוע חריג בטיסה על תפקוד הטייס

רקע:
לפני מספר חודשים פורסם טיפ הבטיחות 13/2019 שדן בירידה אפשרית בתפקוד הטייס עקב
תנאי לחץ.

לאחרונה נוכחנו כמה עוצמתי זה יכול להיות גם לטייס מנוסה וגם כאשר נמצא לידו בקוקפיט טייס מנוסה נוסף.

מדובר בטייס טקסן, עם כני נסע מתקפלים ופרופלור בעל פסיעה משתנה שהיה  בטיסת שיוט בדרום, כאשר לפתע החל צפצוף התראת מהירות נמוכה, תוך, עליית סיבובי המנוע לסל"ד המרבי.

הטייס פרש זאת, בטעות, כמצב חירום המהווה סכנה מידית, דבר שהשפיע על תפקודו
בהמשך כדלקמן:

הטייס החליט לנחות, מידית, בגישה ישירה במנחת סמוך ועקב הלחץ שהיה בקוקפיט, שני הטייסים היו מרוכזים במעקב על נתוני המהירות והגובה, לא בצעו בד'ח מסודר , שכחו להוריד את כני הנסע ונחתו על הגחון.

מצבי מתח ותגובת דחק:
מצב חריג בטיסה, המזוהה ע"י הטייס כסכנה, גורם לקושי להתרכז ולחשוב בבהירות.
התוצאה היא ירידה בתפקוד, טעויות בשיקול דעת וביצועי הטסה לקויים.

טיפ הבטיחות:
#   האירוע הנוכחי לא היווה למעשה מצב חירום בפועל. הכרת תפקוד מערכות המטוס, בדגש
על מצבים חריגים , תסייע להבנתנו את המצב בפועל ותמנע מתח מיותר שישפיע על
תפקודנו.
#   הטייס השני במטוס, שאינו מטיס ויושב "בכיסא החכמים", אמור להיות רגוע יותר ולסייע
לטייס, הנמצא בלחץ, בהבנת המצב ובביצוע בד'ח מסודר להפחתת הסיכונים במצבים
חריגים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *