טיפ הבטיחות השבועי מספר 32-15

הנושא: השפעת אפקט הקרקע על ההמראה

 

רקע:

בדוחות חקירה לא מעטים מוזכר אפקט הקרקע כגורם להזדקרות המטוס מיד לאחר ההמראה.

השפעת אפקט הקרקע :

אפקט הקרקע נגרם מהקטנת הגרר המושרה, והוא חזק יותר ככל שמתקרבים לקרקע.  בניסויים נמצא שהאפקט מורגש רק בגובה הקטן ממוטת הכנף כדלקמן:

 אחוז הירידה בגרר גובה מעל הקרקע במטרים
2.5% 9
3% 8
4% 7
6% 6
8% 5
13% 4
19% 3
29% 2
48% 1

הבעיה:בריצת המראה, המטוס מגיע למהירות בה הוא מנתק לפתע, אך כשאוספים מעט גובה אפקט הקרקע נעלם, הכנף פוגשת את מלוא הגרר המושרה, והמטוס שקודם ניתר לאוויר בקלות "זוחל" לפנים כמעט על סף הזדקרות. המהירות שהספיקה לכנף לטפס את המטרים הראשונים, אינה מספיקה בהמשך הטיפוס.

טיפ הבטיחות:

אם כבר "ניתרת לאוויר" במהירות נמוכה, אל תמהר לטפס, הורד אף, טוס נמוך מעל המסלול והאץ למהירות Vy  לפני הטיפוס.

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *