טיפ הבטיחות השבועי מספר 35-15

 

הנושא: השפעת אפקט הקרקע על הנחיתה

 

רקע:

אפקט הקרקע נגרם מהקטנת הגרר המושרה, והוא חזק יותר ככל שמתקרבים לקרקע ומורגש יותר במטוסי כנף תחתית. הטיפ השבועי מספר 32-15 עסק בהשפעת אפקט הקרקע על ההמראה. הטיפ הנוכחי דן בהשפעת אפקט הקרקע על הנחיתה, עם דגש בנחיתה על מסלולים קצרים.

השפעת אפקט הקרקע בנחיתה :

  • אפקט הקרקע ניכר בשלבי הנחיתה האחרונים, בעיקר בעת ההצפה, הנעשית קרוב מאד לקרקע.
  • בשלב זה מורגשת ההפחתה בגרר המושרה ומטוסנו "מחליק" לאורך המסלול, ממש "צף" בנתיב נמוך מאד ושטוח שמביא אותנו לנגיעה רחוקה מזו שאליה כיוונו את קו הגלישה.
  • אם נוסיף לכך מקרה שכיח בו יש לנו קצת עודף מהירות, "לשם בטחון", עלולה ההצפה שלאורך המסלול "לשרוף" חלק ניכר ממנו, והמטוס "מסרב לגעת", כאשר בגלל הגרר הנמוך יותר, לוקח יותר זמן להאט ולשרוף את עודף המהירות.

 

טיפ הבטיחות:

  • היה מודע להשפעת אפקט הקרקע על שיפור ביצועי הגלישה, בעת הצפה בגובה נמוך מעל המסלול ( יחס גלישה רגיל של 10:1 עשוי לעיתים לגדול עד יחס של 25:1).
  • אפקט הקרקע, מביא להצפה שטוחה וארוכה יותר ויש לתכנן את הנחיתה בהתאם, בהתייחס לאורך המסלול העומד לרשותנו.

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *