טיפ הבטיחות השבועי מספר 12-18

 

הנושא: טיסה בימים חמים

 

רקע:

הימים החמים של האביב כבר כאן. עליית הטמפרטורה מקטינה את צפיפות האוויר וגורמת, בכך, לירידה משמעותית בביצועי ההמראה של המטוס. התופעה חמורה יותר במסלולים גבוהים בהם השילוב של גובה המסלול והטמפרטורה יוצרים "גובה צפיפות" מסוכן.

כיצד משפיעים הטמפרטורה וגובה השדה ("גובה הצפיפות")?

  • ירידה משמעותית בהאצת המטוס:
  • כוח המנוע: יורד עקב ההפחתה בתערובת דלק – אוויר, המסופקת למנוע.
  • סחב הפרופלור: יורד עקב יעילות הפרופלור הנמוכה באוויר דליל.
  • הצורך לפתח מהירות ניתוק גבוהה יותר:
  • עילוי הכנפיים: יורד עקב האוויר הדליל, עובדה הגורמת להגדלת המהירות בה המטוס יכול לנתק (TAS, המהירות הקובעת את ביצועי המטוס, גדולה מ – IAS שבתצוגת במכשירי המטוס).
  • קושי לעבור מכשול לאחר הניתוק:
  • ירידה בקצב ובזווית הטיפוס עקב ההפחתה בשלושת הפרמטרים הנ"ל.
  • התוצאה: צורך במסלול ארוך יותר הן לריצת ההמראה והן למעבר מכשול

הבעיה:

גידול גובה הצפיפות פוגע בו זמנית בביצועי שלושת האלמנטים המאפשרים למטוס להמריא ולהישאר באוויר: מנוע, פרופלור וכנפיים, והאפקט הוא מצטבר !

 

טיפ הבטיחות:

  • וודא כי אורך המסלול וגובה המכשולים שבהמשכו מתאימים לתנאי הטמפרטורה וגובה השדה ( בעיקר במשקל המראה גבוה)
  • אל תנחת בשדה שספק אם תוכל להמריא ממנו.

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *