טיפ הבטיחות השבועי מספר 39-15

הנושא: למה אסור להפעיל מאזנות בעת הזדקרות ?

רקע:

שני הטיפים  הקודמים עסקו בנושא תאונות מטוסים בהקפה כתוצאה מהזדקרות,  בעת ביצוע הפנייה מצלע בסיס לפיינל.

איך הפעלת המאזנות גורמת לגלגול ולפניית המטוס?

המאזנות משנות את זוויות ההתקפה של הכנפיים. ככל שזווית ההתקפה גדולה יותר העילוי גדל ( עד הזווית הקריטית בה מזדקרים).בהטיית הסטיק ימינה:מאזנת כנף ימין עולה ומקטינה את זווית ההתקפה של הכנף ואת העילוי שלה. מאזנת כנף שמאל יורדת ומגדילה את זווית ההתקפה של הכנף ואת העילוי שלה. התוצאה: מאזן עילוי גדול יותר בכיוון גלגול המטוס ימינה, ירידת כנף ימין ופנייה ימנית.מה קורה בעת הזדקרות בפנייה ימנית (כמתואר בגרף) ? בזווית התקפה קטנה מהקריטית, מאזן העילוי הוא בכיוון גלגול המטוס ימינה. בעת ההזדקרות, מאזן העילוי מתהפך לכיוון גלגול המטוס שמאלה. 



הטיית הסטיק ימינה, בניסיון ליישר כנפיים תגרום לתוצאה הפוכה – תגדיל את מאזן העילוי בכיוון גלגול שמאלה, תחריף את הגלגול ותגרום לנפילה חדה של כנף שמאל – מתכון בטוח לכניסה לסחרור שלא ניתן לצאת ממנו בגובה נמוך.

טיפ הבטיחות:

  • בעת הזדקרות אסור לנסות ליישר כנפיים באמצעות הסטיק (המאזנות).
  • בזמן אמת, זו עלולה להיות הפעולה האינסטנקטיבית של רוב הטייסים, לכן, יש להכניס את זה היטב לראש (התייעץ עם מדריך טיסה בנושא).

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *