טיפ הבטיחות השבועי מספר 31-16

הנושא: למה חשוב להימנע מפניה בזווית הטיה גדולה בהקפה ?

רקע:

הטיפ השבועי הקודם עסק בתאונות ההזדקרות הרבות הקורות בעת פנייה בהקפה.

הטיפ הנוכחי עוסק בסיבה לכך. הזדקרות המטוס תלויה בזווית ההתקפה בלבד ומתרחשת כאשר זו מגיעה לזווית הקריטית בה ניתקת זרימת האוויר מהכנפיים.

בעת ביצוע ההקפה אנו טסים במהירות נמוכה מה שגורם לזווית התקפה גבוהה יחסית. במצב זה, כל תמרון שנבצע, הכרוך בהגדלה משמעותית של זווית ההתקפה, מקרב את המטוס לזווית ההתקפה הקריטית בה הוא יזדקר.

השפעת זווית ההטיה על מקדם העומס, מהירות ההזדקרות  וזווית ההתקפה

זווית ההטיה  מקדם העומס גידול זווית ההתקפה  מהירות ההזדקרות

0 1.00g 0 1.00
15° 1.04g [+4%] 0.5° 1.02 [+2%]
30° 1.15g [+15%] 1.07 [+7%]
45° 1.41g [+41%] 1.19 [+19%]
60° 2.00g [+100%] 12° 1.41 [+41%]

 

זווית ההתקפה הקריטית משתנה בכל דגם של מטוס והערך הטיפוסי שלה הוא בד"כ באזור של 15 – 17 מעלות. מהטבלה ניתן ללמוד שפניה בזווית ההטיה של 60 מעלות מגדילה את זווית ההתקפה, מעבר לזווית ההתקפה הקיימת בטיסה ישרה ואופקית במהירות נמוכה,  בשיעור מסוכן של 12 מעלות נוספות !!!.

הטיפ השבועי:

בצע את הפניות בהקפה בזווית הטיה מרבית של 30 מעלות, מה שיאפשר מרווח ביטחון מזווית ההתקפה הקריטית ומהזדקרות.

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *