הנושא: מה זה EGT ומה חשיבותה ?

רקע:

 בחלק מהמטוסים יש בלוח המכשירים שעון EGT המראה את טמפרטורת גזי הפליטה במנוע ( EXHAUST GAS TEMPERATURE). לא כולם מבינים את משמעות נתון זה ואת חשיבותו כאינדיקציה לפעולה תקינה של המנוע.

מהי טמפרטורת גזי הפליטה במנועי ROTAX 912  ?

  • הטמפרטורה הרגילה של גזי הפליטה במנוע היא 800 מעלות צלסיוס, לערך.
  • סטייה של 100 מעלות, לערך, למעלה או למטה מעידה על בעיה.

מהו הגורם הדומיננטי המשפיע על ה – EGT ?

הגורם המשפיע על טמפרטורת גזי הפליטה במנוע הוא יחס התערובת אוויר / דלק המסופקת למנוע ע"י הקרבורטורים.

כיצד משפיע יחס תערובת הדלק על ה – EGT ?

  • תערובת דלק עשירה מידי מורידה את ערך ה – EGT (עקב אפקט הקירור של הדלק)
  • תערובת דלק ענייה מידי מעלה את ערך ה – EGT

למה, לטייס, חשוב לדעת את טמפרטורת ה – EGT ?

  • תערובת דלק עשירה מידי גורמת לצריכת דלק מוגברת ועלולה לגרום, במקרים קיצוניים, להצפת דלק ולכיבוי המנוע.
  • תערובת דלק ענייה מידי עלולה לגרום לפעולה לא סדירה של המנוע, ובמקרים קיצוניים אף לכיבויו.
  • חריגה מטמפרטורת ה – EGT הרגילה נותנת לטייס אינדיקציה מקדימה לבעיה אפשרית בתוך הקרבורטור עצמו ו /או בחיבורי הכניסה והיציאה לקרבורטור ומאפשרת לו לפנות למכון הבדק, במועד, לפני היווצרות מצב מסוכן שיכול להביא לכשל מנוע.

טיפ הבטיחות:

  • וודא כי שעון ה – EGT במטוסך תקין ומתפקד ( פנה למכון הבדק במידת הצורך).
  • עקוב במהלך הטיסה אחר טמפרטורת ה – EGT ופנה למכון הבדק בעת שאתה מזהה חריגה.

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *