טיפ הבטיחות השבועי מספר 28-18

 

הנושא: מה קורה כאשר כבל המצערת נקרע ?

 

רקע:

חניך טיס, עם מדריך, תרגל הקפות במנחת ראשל"צ. בעת שהחניך משך את ידית המצערת לסרק, היא נשלפה ממקומה והסל"ד רץ מיד לכוח מנוע מלא.

המדריך לקח את השליטה במטוס וביצע נחיתת חירום מושלמת לאחר שסגר את המגנטו וכיבה את המנוע.

מה בעצם קרה ?

הקפיצים המותקנים על מנופי הקרבורטורים שואפים תמיד להביא את המנוע לכוח מלא. במצב רגיל, אום החיכוך של ידית המצערת מונעת עלייה לא רצונית של הסל"ד, אך קרע בכבל המצערת, כפי שקרה הפעם, אפשר תנועה חופשית של מנופי הקרבורטורים לסל"ד המרבי.

טיפ הבטיחות:

  • קרע או נתק בכבל המצערת היא תקלה נדירה שעלולה לקרות בעת משיכת ידית המצערת בחוזקה למצב סרק – בפיינל או בתרגול נ.א.
  • עלייה לא רצונית, בלתי נשלטת, של הסל"ד לכוח מנוע מלא הוא מצב חירום בו הנחיתה אפשרית רק לאחר סגירת מגנטו וכיבוי המנוע.
  • יש לקחת בחשבון, שבמצב הנתון של מצערת בכוח מלא, לאחר כיבוי המנוע סביר שלא יהיה ניתן להניע אותו שנית.
  • יש לקחת בחשבון, שבמטוסים בעלי פרופלור עם פסיעה משתנה, הסל"ד יעלה לערך המרבי של 5,800 בו המנוע מוגבל לחמש דקות פעולה בלבד.
  • התייעץ ותרגל עם מדריך נחיתה במצב חירום זה, כולל בהיבט השיקולים בחירת שדה חליפי עם מסלול ארוך מאד.

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *