טיפ הבטיחות השבועי מספר 11-16

הנושא: מתי המנוע מתחמם באופן חריג בפעולה על הקרקע ?

רקע:

במטס לקריית שמונה, בשנה שעברה, התחמם המנוע של אחד המטוסים באופן חריג בעת המתנה ממושכת, עם מנוע פועל, לקבלת אישור המראה.

מהי שיטת הקירור במנוע רוטקס 912?

קירור מים של ראשי הצילינדרים + קירור אוויר של הצילינדרים.

מהו מקור האוויר המשמש לקירור הצילינדרים ולקירור הרדיאטור?

בטיסה: ספיקת אוויר גדולה שמקורה בתנועה היחסית של המטוס בגוש האוויר.

על הקרקע: ספיקת אוויר מוגבלת שמקורה בסיבוב הפרופלור.

 

האם סיבת החימום באירוע הנוכחי הייתה תקלה במערכת הקירור או חוסר מים ?

לא.

 

למה המנוע התחמם, אם כן, באופן חריג ?

  • היום בו נערך המטס היה יום חם ובעת ההמראות, בשעות אחה"צ המוקדמות, שררה במנחת קריית שמונה טמפרטורה גבוהה.
  • בעת שהמטוס המתין, זמן ממושך, לאישור המראה, נשבה במקום רוח צד חזקה שגרמה להקטנה בספיקת האוויר מהפרופלור לתעלת הרדיאטור ולבית המנוע.
  • כתוצאה מכך פחתה יעילות הקירור וטמפרטורת המנוע עלתה, מבלי שמערכת הקירור יכלה להתגבר על כך.

הטיפ השבועי:

בהמתנה ממושכת על הקרקע, בימים חמים, עם מנוע פועל:

  • עדיף לעמוד מול הרוח, לשיפור יעילות הקירור.
  • עדיף לצמצם את משך הפעלת המנוע בסל"ד גבוה (המגדיל את קצב החימום).
  • עקוב, בתדירות גבוהה, אחר טמפרטורות ראש המנוע והשמן ופעל בהתאם.

 

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטח

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *