טיפ הבטיחות השבועי מספר 17-18

 

הנושא: סיכון של קרבת קצה להבי הפרופלור לקרקע

 רקע:

מידי פעם אנו שומעים על נזק לפרופלור בעת נחיתה או המראה בשטח הפעלה.

במרבית המקרים הנזק הוא תוצאה של אבנים הנזרקות לאוויר עקב הסל"ד הגבוה של המדחף בעת המראה, אך לעיתים הנזק נגרם עקב פגיעת קצות הפרופלור בקרקע בעת נחיתה או הסעה.

הבעיה:

במרבית מטוסי האז"מ עם פרופלור קדמי, מרחק קצות הפרופלור מהקרקע הוא קטן יחסית ומתאים לנחיתה בטוחה על מסלולים מסודרים.

בשטחי  הפעלה רבים, תשתית פני השטח של "המסלול" לא תמיד ישרה ועלולה לכלול מהמורות, קשות לזיהוי, ואבנים גדולות יחסית – גרועים מזה הם פני השטח משני צדי "המסלול" בהם אנו מסיעים לחנייה או לסיבוב 180 מעלות.

הטיפ השבועי

  • הסיכון לפגיעת קצות הפרופלור בקרקע גדל עם הקטנה נוספת של מרחקם מהקרקע עקב גורמים אפשריים נוספים, כמו למשל:
  • ככלל, להבי פרופלור, בעל שני להבים, ארוכים מאשר בפרופלור בעל שלושה להבים ומכאן שקצותיהם קרובים יותר לקרקע.
  • התקנת גלגלים ראשיים גדולים וגלגל קדמי קטן.
  • "אף כבד", הגורם לשקיעה מוגברת של משכך כן הנסע הקדמי.
  • בלימה חזקה, הגורמת לשקיעה מרבית של משכך כן הנסע הקדמי.
  • היה מודע לסיכונים אלה ופעל בהתאם.

 

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *