טיפ הבטיחות השבועי מספר 11-18

 

הנושא: סיכונים בשטח הפעלה הגובל בשדות חיטה

 

רקע:

לאחרונה, בעת ביצוע נחיתה והמראה חוזרת בשטח הפעלה צר הגובל בשדה חיטה, פגעה כנף ימין של אז"מ בגידולי החיטה, מה שגרם למטוס לסבסב, תוך קריסת כני הנסע. תופעה זו גבתה בעבר מספר לא מבוטל של תאונות של מטוסי אז"מ ומטוסי ריסוס, בעיקר למטוסים בעלי כנף תחתית.

הבעיה:

  • בתקופה זו של השנה החיטה גבוהה וחזקה ופגיעת כנף בה עלולה לגרום, בסבירות גבוהה, לסבסוב המטוס ללא יכולת שליטה של הטייס.
  • מניסיונם של טייסים שחוו תאונות דומות, גם הכנסה מלאה של הרגל הנגדית לא מנעה את סבסוב המטוס וירידתו לשדה.
  • בהתייחס למוטת כנפיים אופיינית במטוסי אז"מ בעלי כנף תחתית, שסביב 8.6 מטרים, שדה חיטה הצמוד לשול המסלול מסוכן אפילו בשטחי הפעלה רחבים יחסית של 8 מטרים, כל שכן במסלולים צרים ברוחב 5 – 3 מטרים.

הטיפ השבועי:

  • היה מודע לסיכונים של תפעול המטוס בשטחי הפעלה ללא רצועת ניקיון מספיקה, בהתייחס לקושי להעריך מהאוויר את גובה הגידולים בשדה ואת מרחקם מציר המסלול.
  • התייחס לצמחיה גבוהה, בצדי המסלול, כמכשול, כמו שאתה מתייחס לתלוליות עפר או סלעים.
  • גם מטוסי כנף עלית אינם מחוסנים מסיכונים אלה בהתייחס לאפשרות פגיעה של החלק הנמוך של סמוכות הכנף, בגידולים.

 

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *