טיפ הבטיחות השבועי מספר 32/2020

הנושא: סכנה בסביבת פרופלור מסתובב

רקע:
מקרי מוות או פציעה לא מעטים של טייסים, אנשי צוות קרקע או נוסעים  התרחשו עקב פגיעה של להבי המדחף בעת שהיו בסביבה הקרובה למטוס כשמנועו פועל.
לפני 4 שנים פורסם טיפ הבטיחות מספר 7/16, בנושא זה, לאחר שמיודענו ג'יי בולדווין, מדריך טיסה מנוסה, טייס קרב וקברניט 747, נהרג מפגיעת המדחף של מטוסו בעת שחימם את המנוע כשהוא מחוץ למטוס.
למרות הסיכון הברור והמוכר להיפגע ממדחף פועל, שומעים עדיין על טייסי אז"מ שאינם מקפידים על כללי הזהירות הבסיסיים בנושא זה –  מתניעים או מסיעים בקרבת אנשים, משאירים את המנוע פועל כאשר הם מחוץ למטוס או מאפשרים לנוסעים לעלות או לרדת מבלי לדומם את המנוע.
התאונה האחרונה בארץ ארעה לפני כשבוע, כאשר נוסעת ירדה מאז"מ בעת
שמנועו פעל, פסעה לכיוון הפרופלור, נפגעה קשה מהלהבים וידה נקטעה.

הבעיה:
מספיקה שניה אחת של חוסר ריכוז או תשומת לב כדי לגרום לתאונה כזו.
אם זה קרה לטייסים המנוסים ביותר , זה יכול לקרות לכל אחד.

הטיפ השבועי:
כל טיפ שבועי אנו מסיימים במשפט "מנע את הסיכונים שבשליטתך …".

  • הסיכון להיפגע מפרופלור הוא באופן מובהק סיכון הנמצא בשליטתנו ואין
    שום סיבה בעולם שלא נימנע ממנו.
  • לעולם אל תשאיר מטוס עם מנוע פועל ללא טייס בקוקפיט.
  • אסור לטייס או נוסע לרדת מהמטוס או לעלות למטוס כאשר המנוע פועל.
  • לפני התנעה, וודא שאין אנשים בסביבה והכרז בקול על כוונתך להתניע.

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה


וועדת בטיחות
האגודה לתעופה ספורטיבית

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *