טיפ הבטיחות השבועי מספר 32-16

 

הנושא: סכנת ההזדקרות  בפניה גדלה כשיש נוסע במטוס

 

רקע:

שני הטיפים האחרונים עסקו בתאונות ההזדקרות הרבות הקורות בעת פנייה בהקפה. כאמור, הזדקרות המטוס תלויה בזווית ההתקפה בלבד ומתרחשת כאשר זו מגיעה לזווית הקריטית בה ניתקת זרימת האוויר מהכנפיים.

בעת ביצוע ההקפה אנו טסים במהירות נמוכה מה שגורם לזווית התקפה גבוהה יחסית. במצב זה, כל תמרון שנבצע, הכרוך בהגדלה משמעותית של זווית ההתקפה, מקרב את המטוס לזווית ההתקפה הקריטית בה הוא יזדקר.

פניה בזווית הטיה  גדולה מ – 30 מעלות מגדילה משמעותית את זווית ההתקפה ואת סכנת ההזדקרות.

השפעת המשקל על זווית ההתקפה ועל סכנת ההזדקרות

העומס על הכנפיים גדל עם המשקל ואתו גדלה גם המהירות בה יזדקר המטוס.

כאשר טייס אז"מ לוקח עמו נוסע, זווית ההתקפה, לכל מהירות נתונה , גדלה משמעותית בהשוואה לטיסה ללא נוסע. נוסע במשקל 100 ק"ג, למשל,  יגרום להגדלת עומס הכנפיים בשיעור של 35% – 25%, מה שיגדיל משמעותית את זווית ההתקפה בה הטייס היה  רגיל לטוס לבדו ואת סכנת ההזדקרות .

 

הטיפ השבועי:

  • פניה מוצלחת, בזווית הטיה גבוהה, ללא נוסע עלולה להיות קטלנית כאשר יש נוסע במטוס.
  • כאשר יש אתך נוסע במטוס, הקפד שבעתיים על ביצוע פניות בזווית הטיה נמוכה, מה שיאפשר מרווח ביטחון מזווית ההתקפה הקריטית ומהזדקרות.
מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *