קשר בין גילי טייסים לתפקוד

  • א. כללי
  1. נבדקו תקריות לסוגיהן ותאונות שהתרחשו בתחום התעופה הכללית בשנים 2010 – 2013 ושנחקרו ע"י החוקר הראשי.
  2. דו"חות החוקר הראשי שמשו כבסיס האינפורמציה לבדיקה, למעט דו"חות שעסקו בתקריות בעת טיסה חקלאית (ריסוס), מאחר וטיסה כזו היא בעלת מאפיינים ייחודיים.
  3. יש לציין שהנתונים לא מנורמלים לפי שעות טיסה או תנועות.

 

  • ב. לתשומת לב הקורא
  1. נבחרו אירועים ותאונות שנבעו הן מסיבות אנוש והן מסיבות טכניות, שנחקרו ושניתן ללמוד מהם על תפקוד הטייס, מצבים שבהם הטייס השתלט על הבעיה, מן הסתם לא דווחו ולכן גם לא נחקרו, לפיכך יש להניח שמספר המקרים שבהם תפקד הטייס באופן תקין גבוהים יותר מהמוצג.
  2. תשומת לב שמדובר בכמות אירועים קטנה ממנה לא ניתן להסיק מסקנות או לזהות מאפיינים חד משמעיים, דווקא בגיל המבוגר המתקדם יותר (שהיה המניע לבדיקה) יש מעט מקרים.
  • ג. הממצאים
  40-60  
  תקרית+בירור תקרית חמורה תאונה ת.חמורה+תאונה ב-%
תפקוד תקין   5   19
תפקוד שתרם לאירוע 8 15 6 81
סה"כ 8 20 6 100

 

  61 -70  
  תקרית+בירור תקרית חמורה תאונה ת. חמורה+ תאונה ב-%
תפקוד תקין 1   2 14
תפקוד שתרם לאירוע 3 7 5 86
סה"כ 4 7 7 100

 

  71 ומעלה  
  תקרית+בירור תקרית חמורה תאונה ת. חמורה+ תאונה ב-%
תפקוד תקין       0
תפקוד שתרם לאירוע   1 1 100
סה"כ 0 1 1 100

 

  סה"כ  
  תקרית+בירור תקרית חמורה תאונה ת. חמורה +תאונה ב-%
תפקוד תקין 1 5 2 17
תפקוד שתרם לאירוע 11 23 12 83
סה"כ 12 28 14 100

 

  • ד. מחקרים מהעולם
  1. מחקר שנערך ע"י צוות חוקרים מבית החולים ג'ון הופקינס בארה"ב בשנת 2002 על קבוצה של 3,306 טייסים של מובילים אוויריים וטייסי מוניות אוויר בגילים 49-54 ועקב אחריהם במשך 10 שנים (החל משנת 1987) הראה שאין לגיל השפעה על הסיכון בטיסה. המשתנה שכן הייתה לו השפעה היה ניסיון הטיסה. טייסים שהיה להם בראשית התקופה ניסיון של 5,000 – 9,999 שעות טיסה היו בעלי סיכוי מופחת בשיעור של 57% להיות מעורבים בתאונה מאשר חבריהם עם פחות שעות טיסה. ברמה של 10,000 שעות טיסה כבר לא נחזתה השפעה לניסיון.

חוסר ההשפעה של הגיל על הסיכוי להיות מעורב בתאונות מיוחס לבריאות הטובה של הטייסים המועסקים, תודות לבדיקות הרפואיות הקפדניות שהם עוברים מדי תקופה.

  1. סקירת ספרות מחקרית שנערכה ע"י המכון לרפואה תעופתית הפועל במסגרת ה- A.A בשנת 2000, ראה בנספח.

 

 

אילן סולומון

 

מרכז בכיר, מידע תעופתי

תחום בטיחות טיסה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *