טיפ הבטיחות השבועי מספר 20/2019


הנושא: ראש בחוץ והפרדה בין תנועות נגדיות.

רקע:
בהמשך לטיפ מספר 18/2019, שפורסם לפני שבועיים בנושא זה, הטיפ הנוכחי נועד להמחיש את הסיכונים הדומים בטיסות שלנו.
בחלק מהנתיבים בהם אנו טסים (וגם בבועות) אין הפרדת גבהים ולעיתים גם אין הפרדה אופקית ועלינו להיות ערניים לתנועות נגדיות עליהן מדווח הבקר ולתנועות נגדיות אפשריות שלא דווח עליהן או שלא שמענו או שלא הבנו את הדיווח עליהן.

נתונים להבנת הבעיה:
#  שני מטוסים הטסים אחד כנגד השני באותו הגובה (HEAD ON), כל אחד
במהירות שסביב 120 מיי"ש, למשל, מתקרבים, אחד לשני, עפ"י סכום
המהירויות שלהם, במהירות של 240 מיי"ש.
#  בהמרת מהירות זאת  ליחידות של מטר לשנייה מתקבל ששני המטוסים
מתקרבים האחד לשני בקצב שסביב 110 מטר בכל שנייה.
#  בנוסף לכך, מטוסים הטסים באותו הנתיב והגובה, בכיוונים נגדיים, קשים לזיהוי      ממרחק עקב הפרופיל הקטן יחסית שלהם במבט מקדימה והמצב מחמיר יותר
בתנאי ראות לא מיטביים כפי שיש בימים רבים של השנה.

דוגמא להמחשת הבעיה:
אם טסת כל הזמן, עם הראש בחוץ, ולא הבחנת בתנועת HEAD ON נגדית ממרחק שסביב 600 מטר, למשל, ואז הכנסת את הראש לתא לזמן קצר שסביב 5 שניות בלבד, שני המטוסים סגרו, בינתיים, את המרחק ביניהם ונמצאים במצב התנגשות !

טיפ הבטיחות:

טוס עם ראש בחוץ, תוך האזנה לקשר, והיה ערני לתנועות נגדיות.
הבן את התמונה האווירית ותקשר עם טייס התנועה הנגדית, בנתיב, או התנועה החוצה, בבועה, ליצירת הפרדה.
בהעדר הפרדה, גם שניות ספורות עם הראש בפנים עלולות לגרום לחליפה מסוכנת או חלילה לתאונה. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *