טיפ הבטיחות השבועי מספר 37-16

הנושא:  רעש חריג בטיסה

רקע:

בעבר התרחשו תאונות קטלניות כתוצאה  מרעש חריג ששמע לפתע הטייס, למרות שבמטוס לא הייתה בעיה מידית, כמו איבוד כוח מנוע או הגאים, שמנעה את הטסתו הבטוחה לנחיתה כמו למשל בשתי התאונות המתוארות שהתרחשו בארץ:

  • בשנת 1999 המריא מטוס פילטוס עם צנחנים ממנחת הבונים. בעת תחילת הטיפוס, זמן קצר לאחר הניתוק, נפתח הצד הימני של חיפוי המנוע שהתנפנף תוך השמעת דפיקות חזקות. הטייס הגיב בפנייה חדה במטרה לחזור לנחיתה ובהמשך המטוס הזדקר ופגע בקרקע. בתאונה היו ארבעה הרוגים ביניהם הטייס וארבעה פצועים קשה.
  • בשנת 2011 המריא מטוס פייפר צ'ירוקי מחיפה עם מדריך טיסה, שני טייסים וחנך טיס. מיד לאחר ההמראה ניתקה סעפת הפליטה מדוד האגזוז, דבר שהתבטא ברעש מנוע חזק. הטייס הגיב בביצוע פניה חדה במטרה לחזור לנחיתה על המסלול ההפוך ובהמשך המטוס הזדקר והתרסק. בתאונה נהרגו כל ארבעת שוכני המטוס.

הבעיה:

רעש חריג בעת טיסה היא תופעה מלחיצה מאד עבור טייסים, דבר הגורם להם ,כמעט אינסטינקטיבית, לזהות זאת כמצב חירום ולהגיב בקבלת החלטה לא נכונה.

הטיפ השבועי:

  • במקרים רבים רעש חריג הוא לא תוצאה של בעיה קריטית המונעת הטסה בטוחה של המטוס ואין סיבה לבצע תמרון מסוכן לצורך נחיתה מידית.
  • אם זה קורה, וודא כוח מנוע זמין, נתוני מחווני מנוע ותפקוד הגאים המאפשרים לשלוט במטוס ופעל בשיקול דעת לביצוע נחיתה בטוחה בהקדם.

.

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *