טיפ הבטיחות השבועי מספר 30-15

הנושא: שימור מנוע שתי פעימות שאינו מופעל באופן תדיר

 

רקע:

בעבר היו מקרים לא מעטים של כשל מנוע פתאומי במטוסים עם מנוע שתי פעימות.

הניסיון המצטבר של מנועי ROTAX שתי פעימות, בעולם, מצביע על רגישות גבוהה לנושא שימון החלקים הפנימיים במנוע.

הבעיה מחמירה במטוסים שלא פעילים לתקופה של שבוע ומעלה, עקב קורוזיה שמתחילה להתפתח בחלקים הפנימיים ובעיקר במסבי גל הארכובה והטלטלים.

לפיכך, דאגה חוברת ROTAX, לפרט בספר היצרן הוראות שימור שיבטיחו את שימון החלקים הפנימיים גם בתקופות שהמנוע לא מופעל.

הבעיה:

לא כל הטייסים מבצעים את הנחיות שימור המנוע, דבר הגורם לקיצור חיי המנוע ולסכנה של כשל פתאומי.

עיקרי הנחיות ROTAX לשימור מנוע שתי פעימות:

אחרי כל טיסה: הפעל את הצ'וק למשך דקה לפני כיבוי המנוע.

אם המנוע לא מופעל בתקופה של שבוע עד ארבע שבועות: הסר את מסנני האוויר והזרק 3 סמ"ק של שמן שימור לפתח כניסת האוויר של כל קרבורטור. לאחר מכן הפעל את המנוע למשך 10 -15 שניות בסל"ד גבוה מסרק.

אם המנוע לא מופעל בתקופה מעל ארבע שבועות עד שנה: הסר את מסנני האוויר והזרק 6 סמ"ק של שמן שימור לפתח כניסת האוויר של כל קרבורטור. לאחר מכן הפעל את המנוע למשך 10 -15 שניות בסל"ד גבוה מסרק. בהמשך, הסר את הפלגים והזרק 6 סמ"ק של שמן שימור בכל צילינדר וסובב את גל הארכובה באיטיות שניים עד שלושה סיבובים.

טיפ הבטיחות:

  • אם ברשותך מטוס עם מנוע שתי פעימות ROTAX, עיין בהוראות השימור המפורטות בספר היצרן והקפד לבצע אותן.

 

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *