טיפ הבטיחות השבועי מספר 25-18

הנושא: שימוש במאזנות לאיזון הכנפיים כשהמטוס על סף הזדקרות  מסוכן

רקע:

יישור הכנפיים במטוס מתבצע ע"י הפעלת המאזנות בתנועת הסטיק ימינה או שמאלה, מה שגורם לטייס לפעולה אינסטינקטיבית זו בכל מצב בו נוצר צורך זה.

הבעיה שכאשר המטוס, על סף ההזדקרות, ניסיון ליישר כנפיים עם הסטיק עלול להחריף את המצב ולגרום להזדקרות מידית.

מה קורה בניסיון לאזן כנפיים ע"י תנועת הסטיק ימינה, למשל ?

  • מאזנת כנף שמאל יורדת ומגדילה את זווית ההתקפה של כנף זו. מאחר והמטוס היה כבר ממילא בזווית התקפה גבוהה, על סף ההזדקרות, הגדלה נוספת זו, מביאה את כנף שמאל להזדקרות – אבדן העילוי והגדלת הגרר.
  • המאזנת העולה של כנף ימין מקטינה את זווית ההתקפה על כנף זו ומרחיקה אותה מהזדקרות, כאשר העילוי עליה קטן במעט אך עמו גם הגרר.
  • התוצאה: הפרש כוחות העילוי והגרר על שתי הכנפיים גורם לגלגול וסבסוב בלתי נשלטים, במהירות הנמוכה בה נמצא המטוס.

טיפ הבטיחות:

במצב של זווית התקפה גבוהה / מהירות נמוכה, על סף ההזדקרות אין להשתמש במאזנות לאיזון הכנפיים

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *