טיפ הבטיחות השבועי מספר 46-15

 

הנושא: שמירת קצב טיפוס מתאים ומהירות בטוחה בהליכה סביב

רקע:

בשלב הראשון של "הליכה סביב", המטוס עדיין בתצורת נחיתה, עם מדפים מלאים מטה, גרר גבוה ומהירות נמוכה ולכן יש להיזהר מהרמת אף מוגזמת שעלולה לגרום לירידה מהירה ומסוכנת במהירות.

מה גורם למהירות המטוס לרדת ?

כאשר זווית הטיפוס מתאימה למאזן הכוחות הפועל על המטוס, בהתייחס לכוח המנוע, המטוס יכול להמשיך לטפס במהירות קבועה, אך אם מרימים את האף מעבר לכך, תרד המהירות בתוך שניות, עפ"י החוק הפיסיקלי של שימור האנרגיה:

האנרגיה הקינטית + האנרגיה הפוטנציאלית = ערך קבוע.

לפיכך, המשך טיפוס, בזווית שהיא מעבר ליכולת כוח המנוע הנתון,  יגדיל את האנרגיה הפוטנציאלית של המטוס (תוספת גובה ) על חשבון הקטנת האנרגיה הקינטית של המטוס (הפחתת המהירות).

מה יהיה שיעור ההמרה  של  תוספת גובה להפחתת מהירות ?

במהירות טיסה של 50 מיי"ש, למשל:

תוספת גובה של 3.5 רגל, בלבד, תגרום לירידת מהירות של 1 מיי"ש.

מסקנה: המשך טיפוס בתנאים אלו יוריד את המהירות בתוך שניות ספורות לערך מסוכן וללא ערנות  הטייס והורדת אף מידית המטוס יזדקר.

הטיפ השבועי:

בעת הליכה סביב (ובכלל), היה מודע לקצב ירידת המהירות הגדול בעת ניסיון לטפס בזווית שהיא מעבר ליכולתו של המנוע, בתצורת המטוס הנתונה.

הישמר מהרמת אף מוגזמת, לפני שהמטוס צבר מהירות, וטפס במהירות המומלצת ע"י יצרן המטוס.

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *