טיפ הבטיחות השבועי מספר 12/2021

הנושא: תזכורת לנושא דלק קיץ ודלק חורף

רקע:
בתאריך 21.3.21 התחיל בארצנו האביב המביא עמו את מזג האוויר של תקופת המעבר הכולל גם ימים חמים בהם יש חשיבות לסוג הדלק בו אנו משתמשים.

בהתאם לעונות השנה, בתי הזיקוק מספקים לכל תחנות הדלק במדינה שני סוגים של דלק 95 אוקטן, כדלקמן:"דלק חורף", ו – "דלק קיץ"".
ההבדל המהותי בין סוגי הדלק הוא לחץ האדים של הדלק, כאשר דלק החורף בעל לחץ אדים גבוה מיועד להגברת נדיפותו ולהקלת ההתנעה, ולעומתו דלק הקיץ בעל לחץ אדים נמוך מיועד להקטנת נדיפותו ולמניעת תופעת "נעילת אדים" במנוע.

זמני אספקות דלק חורף ודלק קייץ בתחנות הדלק

דלק חורף מסופק בתחנות הדלק מ- 1.11 עד 30.4 כל שנה.
לחץ אדים של דלק חורף הינו  60 – 80 Kpa.

דלק קייץ מסופק בתחנות הדלק מ- 1.5 עד 31.10 כל שנה.
לחץ אדים של דלק קייץ הינו  45 – 60 Kpa.

הבעיה:
בחודש אפריל מתחילים להופיע חמסינים בהם הטמפרטורות עולות מעל 30 מעלות ובשילוב עם דלק חורף בעל לחץ אדים גבוה (שעדיין מסופק בזמן זה על ידי המדינה)  עלול בתנאים מסויימים ליצור "נעילת אדים".
מסיבה זו, ולמרות העלות הגבוהה, במתקן התדלוק במנחת ראשון לציון יסופק
(כמו בשנה שעברה) החל מסוף השבוע הראשון של אפריל דלק מסוג LL100 שהוא בעל לחץ אדים נמוך בטווח 45-55 Kpa וזאת עד קבלת דלק קייץ מבתי הזיקוק בתחילת חודש מאי.

הטיפ השבועי:

טיסה בימים חמים עם דלק חורף עלולה לגרום לשיבוש בפעולת המנוע עקב תופעת "נעילת אדים"
  • היה מודע לסוג הדלק במכלי המטוס, בדגש לפני טיסה בימים חמים.
  • היה מודע לרמת לחץ האדים בדלק שבתחנת התדלוק במנחת או בתחנת הדלק
    בו אתה קונה את הדלק.
מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה
טיפ זה ושאר הטיפים שפורסמו בעבר נמצאים באתר האיגוד

וועדת בטיחות
האיגוד לתעופה ספורטיבית

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *