טיפ בטיחות 11/24: כניסה באופן בלתי צפוי לבעיות ראות
ככלל, יש להימנע מכניסה לתנאי אל ראות. לשם כך, וכפי שהובא בטיפים קודמים, יש לבדוק באופן קפדני מזג אוויר לפני היציאה לטיסה.
יחד עם זאת, יתכנו מקרים שבהם למרות הערכות מוקדמת ובדיקת מזג אוויר, עלול להיווצר מצב פתאומי של כניסה לבעיות ראות ואובדן התמצאות.
חשוב לוודא מראש שאתה מכיר היטב ויודע לתפעל את מערכות המטוס שלך שיכולים לסייע במצבי אובדן התמצאות.
למקרה של כניסה, באופן בלתי צפוי, לבעיית ראות:
1. המנע מתנועות חדות ושמור כנפיים מאוזנות
2. במידה ומתאפשר, פנה פניה מתונה לכוון ממנו הגעת (בהנחה ששם יש ראות)
3. אם נכנסת לערפילי בוקר - יש להיכנס לנסיקה בקצב של כ-300 רגל בדקה עד גובה ברור מעל הערפל
4. תדרך בקוקפיט את עצמך וטייס שני אם טס איתך.
5. הודע לבקר על מצבך ובקש שיעקוב אחריך וינחה אותך ליציאה מהמצב.
6. שקול הודעת Mayday עם תיאור מצבך.
למקרה של טיסת מבנה וכניסה באופן בלתי צפוי לבעית ראות :
1. פרק את המבנה לטיסת בודדים באמצעות הקצאת כיוונים שונים וגבהים נפרדים לכל מטוס. לאחר התרחקות המטוסים זה מזה, כל אחד ימשיך בטיסה נפרדת להתרחקות מאזור בעיית הראות.
2. אם המבנה מכונס קרוב ואתה מכיר את בני המבנה ויודע את יכולתם בטיסות מבנה – ניתן לשקול לצמצם מרחקים למבנה קרוב ולצאת ביחד מהאזור הבעייתי.
3. עדכן את הבקר ובקש עזרה בהפרדת המבנה לבודדים.
4. זכור - פירוק מבנה בתנאי ראות בעייתיים עלול לגרום לטייסים לא מנוסים להיכנס למצבי אובדן התמצאות!!
זכרו, על פי איגוד התעופה הכללי האמריקאי (AOPA) כניסה לתנאי מגבלת ראות (VFR into IMC) הינה גורם מרכזי לתאונות בתעופה הכללית, עם שיעור של 86% תאונות קטלניות.
מצ״ב וידאו המתאר מקרה בו מטוס שסט משיקאגו לצפון קרולינה נכנס לתנאי ראות מוגבלת והתרסק.
מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בביטחה.
Commentaires