טיפ בטיחות 12/24: כניסה באופן בלתי צפוי לחתחותים
החיתחות הוא תנועה לא סדירה של האוויר, שנוצרת ממערבולות וזרמי אוויר אנכיים, במקרים רבים בתוך עננים או בקרבתם. הרוח האנכית והמערבולות יכולים להיווצר גם בשל הבדלים בטופוגרפיה, למשל כאשר הרוח הזורמת נתקלת בהר ונאלצת לטפס מעלה, או מהבדלים בטמפרטורה, שכן השמש לא מחממת באופן אחיד את פני השטח. אפשרות נוספת לחיתחות אנכי היא כתוצאה ממעבר חזית, כאשר גוש של אויר קר פוגש גוש אויר חם, וגורם לו לעלות במהירות כלפי מעלה.
התופעה אינה נעימה לנוסעים ולטייסים חדשים ומתרחשת בעיקר בתקופות המעבר וקרוב לעננות משמעותית. באזורנו, היא נובעת לעיתים קרובות מרוחות ובעיקר רוחות מזרחיות חזקות, וגלי הרים, בעיקר באזורי הרי ירושלים, הכרמל, בקעת הירדן (באזור המצוקים), וואדי ערה ורמת הגולן.
חיתחות חזק מהווה סיכון משמעותי לטייס ולמטוס. תופעה זו מתרחשת בפתאומיות בעיקר במצבים של אינוורסיה משמעותית. חיתחות כזה עלול להרים חפצים חופשיים ולפזרם בתא הטייס ולכן כדאי לוודא שחפצים בתא המטען ועל הדשבורד מחוזקים ו/או מכוסים ברשת הידוק לפני היציאה לטיסה.
איסוף מידע על המצאות אזורי חיתחות :
1. בדיקת רוח לפני טיסה יכולה לתת מושג בנושא חיתחות. רוחות מזרחיות חזקות הן סימן מעיד.
2. בפרסומים של אתר השירות המטאורולוגי.
3. קטגוריית Clear-Air-Turbulence בWindy (ראו תמונה)
במהלך הטיסה, אם מתקבלים דיווחי טייסים/בקרים על חיתחות חזק, יש להימנע מכניסה לאזור. חשוב לציין שחיתחות חזק קורה בשכבת אוויר צרה מאוד (כ-300 רגל) ובאזור גאוגרפי קטן יחסית כך ששינוי גובה, לפעמים של 200 רגל, וטיסה מחוץ לאזור החיתחות, פותרת את הבעיה.
פעולות בעת כניסה לאזור מחותחת:
1. חיתחות חזק: צא מהאזור במהירות האפשרית ע"י הפחתת גובה מהירה של כ-500 רגל (במידת האפשר) וטיסה החוצה מהאזור המחותחת.
2. חיתחות בינוני: אינו נוח לטיסה, בעיקר עם נוסעים. הקטן מהירות לפחות מ VA של המטוס. טפס, בתיאום עם הבקרה, והתרחק מגורמי חוסר היציבות - רכסי הרים או בנינים גבוהים.
3. חיתחות עננים: קורה קרוב לעננות משמעותית (500-0 רגל מבסיס הענן). הקטן מהירות לפחות מ VA של המטוס. התרחק כ-1000 רגל מבסיס הענן ונסה לשנות טיסה לאזור בו אין עננות משמעותית, תוך תיאום עם הבקר.
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
תודה רבה על המידע החשוב 🙏🏻