top of page

טיפ בטיחות 12/25: מסלולים מאתגרים, אילוצים טופוגרפיים ואשליות ראייה

  • aguda5
  • 19 באפר׳
  • זמן קריאה 2 דקות

ביצוע גישה ונחיתה למסלול לא מוכר, במיוחד כשמדובר ב”שטח הפעלה”, מחייב שליטה טכנית גבוהה ומודעות עמוקה להשפעות טופוגרפיות ואשליות חזותיות. גם טייס מנוסה עלול להטעות עצמו בתנאים אלו.

 

בהמשך לדו״ח חקירת ההתרסקות של HLG ב-״שטח הפעלה״  סמוך לכפר גליקסון, חשוב לחדד מספר נקודות הנוגעות לנחיתה במסלולים לא מוכרים, לדוגמה: מסלול ראש פינה עם גבנון באמצעו המסתיר את סוף מסלול 15, מסלול מאכר (LLMK) המסתיים בעליה בכוון 02 ובירידה בכוון ההפוך, מסלולים רחבים מאוד באילת-רמון (LLER), ועוד.

 

אשליות ראייה – כשהעין מתעתעת בטייס

 

מצב

האשליה החזותית

הסכנה

מסלול צר מהרגיל

המטוס נראה גבוה מגובהו במציאות

הנמכה מופרזת

שבירת גלישה מאוחרת

 

לדוגמה, נחיתה על דרך צרה, ברוחב הגלגלים + מרווח קטן, בשטח הפעלה

מסלול רחב מהרגיל

המטוס נראה נמוך מגובהו במציאות

הנמכה שטוחה מדי

שבירת גלישה מוקדמת וגבוהה

 

לדוגמה, מסלול אילת-רמון.

שיפוע חיובי (עלייה)

הגישה נראית תלולה מדי

שיעור הנמכה נמוך מדי

שבירת גלישה מאוחרת

 

לדוגמה, מכר 02, ראש פינה 15.

שיפוע שלילי (ירידה)

הגישה נראית שטוחה מדי

שיעור הנמכה גבוה מדי

שבירת גלישה מוקדמת וגבוהה

 

לדוגמה, מכר 20.

גשם על השימשה

האופק נראה נמוך, המטוס נראה גבוה

הנמכה מופרזת

שבירת גלישה מאוחרת

אובך / ערפל /

עננים נמוכים

טשטוש בראיית המסלול

שיפוט שגוי, סכנת ורטיגו והחלטות שגויות

שמש בעיניים

קושי להבחין במסלול ובגובה האמיתי

שיבוש שיפוט זווית וגובה במיוחד עם שמשה לא נקייה

 

לדוגמה, הרצליה ומגידו בשעות השקיעה.

 

קישור למאמר מענין שמסביר את אשליות הראייה, שמשפיעות על תפיסת המסלול ומאמר מאויר נוסף.

 

אילוצים טופוגרפיים – הסכנה שבשיפוע מוסתר

 

מסלול עם שיפוע חיובי (כמו מעלה גבעה) מחייב שיעור טיפוס גבוה מהרגיל בהמראה ובניסיון הליכה סביב.

במצבים כאלה, גם אם הטייס מרגיש שהוא מטפס - בפועל ייתכן שהמטוס שוקע או קרוב להזדקרות.במצב זה חשוב להקפיד הקפדה יתרה על שמירת מרווח ממהירות ההזדקרות.

 

המלצות להטסה בטוחה לשטחי הפעלה

·       אל תסמוך רק על העיניים : בדוק מראש תוואי וטופוגרפיה בתמונות אוויר, אפליקציות ניווט וחו"ד מטייסים. 

·       תכנן מראש את נתיב הגישה ואת האפשרות להליכה סביב. אם אין דרך בטוחה ללכת סביב – אל תנחת.

·       שמור על מרכז מסלול הנחיתה, בעיקר אם זו דרך עפר צרה או מסלול צר מאוד. 

·       אם אפשר לבחור את כוון הנחיתה, בחר תמיד (!) נחיתה לתוך הרוח ובמינימום זווית צד.

·       המנע מנחיתה עם רוח גב חזקה ו/או שמש בעיניים.

·       בהליכה סביב, הקפד על זווית אף ומהירות המטוס - שמור זווית התקפה מיטבית לטיפוס (Vx). טעות קטנה בזווית ההתקפה עלולה להיות קטלנית בשדות מורכבים.

·       סמוך על תחושת הבטן שלך. אם משהו מרגיש לא נכון – לך סביב או חזור למנחת מוכר.

 

קישור לפרק המסביר על אשליות חזותיות ב Airplane Flying Handbook של ה- FAA 

 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה


1 comentario


למה לא צוין נושא הרמת מדפים לתצורת המראה בריצת הליכה סביב ?

Me gusta
bottom of page