top of page

טיפ בטיחות 18/25 – נחיתה ברוח צד

  • aguda5
  • 15 ביוני
  • זמן קריאה 4 דקות

נחיתה ברוח צד נחיתה היא אתגר שכל טייס אז״מ פוגש בשלב זה או אחר, במיוחד במנחתים עם מסלול ניצב לרוח השלטת (כמו מנחת ראשון לציון, עם רוחות מערביות חזקות בשעות הצהרים). לפעמים זו רק סחיפה קלה, אך לעיתים זו משימה מאתגרת במיוחד, בעיקר כשיש משבים חזקים או מסלול קצר. בתגובה נכונה, טכניקה ברורה וקצת תרגול ניתן להפוך את הנחיתה לבטוחה.

עקרונות מפתח לנחיתת רוח צד מוצלחת:

1.     זיהוי כיוון הרוח ועוצמתה

חשוב לזהות את הרוח לפני הכניסה להקפה, על מנת לדעת למה לצפות.

לשם כך ניתן להשתמש ב-METAR של שדה תעופה סמוך, אפליקציות כגון Windy, שבשבת מקוונת במנחת, דווחים מטייסים, זיהוי הרוח באמצעות שק הרוח בשדה ללא מגדל או קבלת נתוני הרוח מהמגדל בשדה מפוקח.

יש להבדיל בין רוח צפויה (Windy וכו') ורוח נצפית (שבשבת).

בנוסף, אם במטוס יש מד רוח המציג את כוון הרוח ועוצמתה או את מרכיבי האף והצד, חשוב לדעת להשתמש בו.

חשוב לדעת שהרוח עשויה להשתנות לאורך הפיינל ומעל המסלול כתלות בפני הקרקע והמבנים או הצמחייה הסמוכים (לדוגמא במנחת ראשון לציון, "הבור" של 36, וההאנגר של 18).  אלו עלולים להביא לחתחותים חזקים ושינוי משמעותי בכוון ועוצמת הרוח במהלך הנחיתה. לכן אם יש רוח משמעותית, יש לשקול לבצע הקפת סרק להבנת מצב הרוח בפועל לפני גישה סופית לנחיתה.


2.     בחירת טכניקת גישה

·       Crab (אף לרוח): הפניית אף המטוס מול הרוח ושמירת ציר מסלול לאורך הפיינל והתיישרות עם המסלול ממש לפני הנגיעה, בעזרת הגה כיוון (כדי למנוע החלקה העלולה לגרום לשבירת הגלגלים או כן הנסע בשל הפעלת עומס צד).

·       Slide Slip (החלקה, כנף לרוח): שמירת אף למסלול לאורך הפיינל תוך הטיית כנף לתוך הרוח והחזקת הגה כיוון נגדי (״רגל נגדית״). בטכניקה זו תגיע למסלול ללא צורך ביישור רגעי. הטכניקה הזאת פחות מתאימה לרוח משבית בגלל הצורך בתיקון גדול עקב שינויים משמעותיים ברוח. לכן, במטוסי אז״מ ובתנאי רוחות הצד הקיימות בארץ, לרוב נבחר בטכניקה של אף לרוח (crab).


 


3.     שמירת ציר מסלול בפיינל (בטכניקת ״אף לרוח״ – crab).

אין להתפשר על שמירת ציר מסלול לאורך הפיינל. יש לוודא שהמטוס טס על המשכו של ציר מסלול ולא מצביע עליו (כלומר "התחת" שלך רץ עליו).  בצע זאת על ידי הפניית אף המטוס לכוון הרוח בזווית בהתאם לעוצמתה, ללא החלקה ועם כנפיים מאוזנות. אם המטוס סוטה הצידה, משמע שאינך מתקן מספיק את הסחיפה ומומלץ להכניס יותר אף לרוח.





4.     הצפה ונגיעה

בתחילת ההצפה יש ליישר את אף המטוס למצב מקביל לציר מסלול על ידי הגה הכוון (הכנסת רגל נגדית לכוון הרוח) ובמקביל להיכנס להטיה שתמנע את היסחפות המטוס (הטיה לתוך הרוח). שמירת מרכז מסלול מתבצעת באמצעות המאזנת. שמירת יישור האף מקביל לציר מסלול מתבצעת באמצעות רגל נגדית.

במהלך ההצפה, המהירות יורדת ואיתה היכולת לשלוט במטוס ( (control authority ולכן על מנת לשמור את המטוס מיושר למסלול יהיה צורך להגביר את ההטיה של הכנף לרוח והיישור באמצעות הרגל הנגדית.  

שים לב שעלולים להיות שינויי רוח משמעותיים לקראת נגיעה (לדוג׳ בפיינל 36 בראשון). מצב זה גורם לסחיפה לתוך הרוח ממש לקראת נגיעה. היה ערני ותקן במהירות. לא הצלחת לתקן - לך סביב.

הנגיעה היא על גלגל הפנימי בלבד (הקרוב לרוח). כאשר המטוס מיושר על ציר מסלול (לא באלכסון כדי למנוע עומסי צד על הגלגלים).

לאחר הנגיעה יש להמשיך לנהג את המטוס ולהוריד בעדינות את הגלגל השני וגלגל האף ולהכניס סטיק מלא לתוך רוח הצד. לא מעט איבודי שליטה מתרחשים דווקא בשלבים הללו (ראה גם טיפ בטיחות 2/25).



5.      שיקולים נוספים בגישה


א.     גישה תלולה מול גישה שטוחה: ברוח צולבת חזקה מומלץ להגיע בגישה שטוחה על מנת לצמצם את פעולת ההצפה שבמהלכה המטוס עלול להיסחף מהמסלול.


ב.     מהירות: רצוי להגיע לנגיעה במהירות מעט גבוהה ממהירות הצפה רגילה (אין להמשיך ולהקטין מהירות "עד כלות").  זאת על מנת לאפשר הגאים אפקטיביים בכל תהליך הנחיתה.

ככלל אצבע, ברוח צד חזקה ובפרט במשבים, הוסף חצי מ-״הפרש המשב״ למהירות הגישה. למשל: רוח 10 קשרים עם משבים עד 18 - ההפרש הוא 8 קשרים, ועל כן יש להוסיף כ 4 קשרים למהירות הגישה. חשוב לשמור מהירות גישה יציבה.

השורה התחתונה, כפי שיוסבר גם בסעיף 6 להלן היא שנכון להכיר פרטנית את המטוס שלך, את ההנחיות בספר המטוס, ואת האופן בו המטוס מתנהג ברוחות צד. 


ג.      מדפים: תמיד על פי הנחיות היצרן, אם יש. ברוח צד חזקה, מעל 10 קשרים, אם אין הנחיות יצרן פרטניות, אפשר לשקול נחיתה עם דרגת מדפים אחת.


6.     הכרת מגבלות המטוס והטייס

חשוב להכיר את מגבלות המטוס. האם יש מגבלת רוח צד למטוס? האם יש רוח צד מודגמת (demonstrated) למטוס? האם יש הנחיות פרטניות לנחיתה ברוח צד בספר המטוס (לדוגמא דרגת מדפים מומלצת)? 

מגבלת רוח הצד ב POH מתייחסת לרכיב הצולב של הרוח ולא לעוצמתה הכללית. לכן כדאי לדעת כיצד לחשב עוצמה זו.

חשוב גם להכיר את מגבלות הטייס. באיזה רוח צד אתה מרגיש בנוח?

אם הרוח חזקה מדי, לא עומדת במגבלות המטוס או הטייס, או מרגישה לא בטוחה - אל תנחת! עדיף ללכת סביב ולטוס לשדה חלופי או לנסות שוב. בטיחות קודמת לכל.


7.     תרגל, תרגל, תרגל: תרגל נחיתות ברוח צד עם מדריך, בתנאים אמיתיים. אין תחליף לתחושת הידיים והעיניים בשטח. גם טייסים ותיקים שומרים על מיומנות רק בזכות תרגול קבוע.


לסיכום:

נחיתה ברוח צד דורשת מיומנות ויש ללמוד אותה ולתרגל אותה (ואז אפילו אפשר ליהנות ממנה).

הבנת הרוח, שמירה על טכניקה נכונה, ותגובה מהירה - הם המפתח לנחיתה בטוחה וחלקה.


חומר נוסף:



מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

Comments


bottom of page