טיפ בטיחות 4/24 - טיסה בקרבת מצנחי רחיפה, ממ״גים וממ״רים
מטוסי אז״מ צריכים להקפיד להימנע מלטוס בקרבת מצנחי רחיפה, ממ״גים (בקאי) וממ״רים.
לאורך קו הרכס מהרצליה ועד בית ינאי טסים מצנחי רחיפה, בפרט בקיץ עם הבריזה הימית משעות הצהריים המוקדמות ועד שעות הערב. גובה הטיסה נע בין גובה הרכס ויכול להגיע גם ל 400 רגל (ולעיתים אף לגובה 1,000 רגל) באזור נתניה, היכן שהרכס גבוה וכתלות בעוצמת הרוח.
מצנחי רחיפה טסים גם מאזור זכרון יעקב לכיוון עמק יזרעאל ולעיתים לכיוון החוף. גובה הטיסה שלהם יכול להגיע אפילו לגובה 2,000 רגל.
ניתן לפגוש ממ״גים (בקאי) וממ״רים ברוב הבועות. הממ״ר (מצנח רחיפה עם מנוע) קטן בהרבה מהממ״ג (בקאי) ולכן קשה יותר לזיהוי. טייסי הממ"ר טסים בעיקר בשעות הבוקר ובערב כשיש פחות פעילות טרמלית. לאורך החוף, הם יכולים לטוס במשך כל היום.
הממ״ג והממ״ר טסים לפי כללי אז״מ אבל לרובם אין מכשירי קשר ובכל מקרה לא בתדרי התעופה הכללית/אז"מ. הבעיה שרבים מטייסי הממ״ג והממ״ר אינם מכירים את הנתיבים, ולכן חשוב לפקוח עין ולהיות מודעים ולהיזהר.
בטיסה על קו החוף, באזור זכרון יעקב, באזור כביש 4 ו 2 מזכרון עד לחוף ובאזור עמק יזרעאל, חשוב להיות מודעים, ולחפש את מצנחי הרחיפה. הם לרוב יהיו בקו הרכס.
מצנחים מאד רגישים למערבולות. מצנח הוא כנף לכל דבר, אבל זו כנף רכה שאם היא מאבדת לחץ או מקבלת רוטור היא יכולה להתקפל ולקרוס. מערבולות קצה כנף של מטוס (ועל אחת כמה וכמה של מסוק) יכולות לגרום למצנח רחיפה לקרוס ומשם הדרך לתאונה קצרה (בטח בגובה הנמוך שטסים ברכס, שאין זמן להתאושש מהקריסה). הסכנה גבוהה במיוחד כאשר עוברים ממערב למצנח – בגובה המצנח – ומערבלים את הרוח המערבית עליה הם מסתמכים.
בכל מקום בו מזהים מצנחי הרחיפה, ממ״גים וממ״רים טסים, חשוב מאד לשמור מהם מרחק בטוח.
מנע את הסיכונים שבשליטתך, וטוס בבטחה
Kommentare