top of page

טיפ בטיחות 4/25 : CTR חיפה

aguda5

המונח CTR הינו אזור פיקוח של שדות תעופה אזרחיים וצבאיים.

 

גבולות CTR חיפה :

  • דרום : קו מחלף דרום בים – נשר – צומת יגור.

  • מזרח : צומת יגור – אפק – כפר מסריק – צומת עכו.

  • מערב : מעכו לכיוון מחלף דרום.

 

גובה ה- CTR :

  • במהלך ימי השבוע: מגובה פני הים ועד 3,000 רגל QNH

  • במהלך סוף השבוע: מגובה פני הים ועד3,500  רגל  QNH

 

ניתן לראות את ה CTR במפה המצורפת, ואת גבול ה CTR מסומן בירוק.

 

חשוב לטייסי האז״מ להכיר את ה CTR ובפרט את קרבתו לבועת זבולון (במזרח), לבועת נטופה (באזור כפר חסידים) ולבועת אורן (מאזור כפר חסידים לאזור טירת הכרמל בדרום). כאשר טסים בבועות, יש להקפיד הקפדה יתרה לא להיכנס לתוך ה CTR. 

 

נתיב ה CVFR עובר מערבית לבועת אורן בגובה 1500 / 2000 רגל QNH על כביש 4. הגובה המירבי של בועת אורן הוא 2,100 QNH. יש להקפיד לא לחרוג מגבולות הבועה מערבה לכיוון הנתיב, ובכל מקרה לא לחרוג לכביש 4.




בתוך ה CTR ישנם מספר אזורים אסורים לטיסה, מגובה פני הים לגובה 3000 רגל QNH, אותם ניתן לראות במפה המצורפת.

    באיזור LLP04 – בתי הזיקוק – אותם נדרש לעקוף גם במסגרת ההקפה

    באיזור LLP03  – אזור הקריות. מצפון לאזור זה ועד לגבול ה CTR בעכו יש הגבלה לגובה מזערי של 1,500 רגל 

 

השדה ותחום הפיקוח (CTR) מוגדרים לטיסה לפי כללי CVFR בלבד. נחיתה בחיפה מחייבת הגשת תכנית טיסה לפי כללי CVFR ותיאום נחיתה (במייל mail_haifaairport@iaa.gov.il).

 

בכניסה ל CTR, נדרש לקרוא למגדל, ולדווח אות ATIS עדכנית (ניתן לשמוע את ה ATIS בתדר 135.4). בתחום ה CTR, נדרש לפעול בהתאם לנהלי הטיסה והפעילות בתחום פיקוח של שדה תעופה מפוקח ובהתאם להנחיות הבקר

שדה התעופה חיפה הינו שדה עמוס, וכולל היום לא מעט טיסות בינלאומיות (בפרט Air Haifa). כאשר ישנה טיסה בינלאומית ב CTR, שפת השיח עם הבקר הופכת להיות אנגלית

 

חשוב להדגיש, שדה התעופה חיפה כולל מאפיינים ייחודיים, בהם - 

 

1.    נהלי שדה תעופה מפוקח (אישור התנעה, אישור הסעה, אישור המראה, אישור נחיתה, תנועה עם וסט צהוב וכד׳).

2.    מגוון רחב של תנועות, לרבות אז״מ, מטוסי תעופה כללית, טיסות מסחריות, טיסות נוסעים בינלאומיות ומסוקים.

3.    שפת פיקוח שעוברת חליפות לאנגלית.

4.    הקפה עם אזור אסור לטיסה (בתי הזיקוק, LLP004).

5.    הקפה שעשויה להתרחב לטובת ריווח (״להקיף את דשנים״).

6.    רוחות חזקות ומשביות בפיינל.

7.    פיינל שבו ניתן להסתייע ב PAPI, על מנת לדעת אם גבוהים או נמוכים.

8.    פיינל למסלול 33 שאינו מיושר מול המסלול (עד אחרי חליפת ״הלבנייה״).

9.    נהלי התיישרות והמראה (לרבות האפשרות להמריא מהנקודה A/Z, באישור מגדל).

10. מגוון אפשרויות לכניסה ויציאה מהשדה (צלע מת, טיסה מעל המגדל, יציאה לבת גלים ב 1000/2000 רגל).

11. מגוון של רחבות חניה, שחשוב להכיר, שכן המגדל יכול להפנות אליהן. 

 

הטיסה והפעילות במסגרת ה CTR מחייבים היכרות מוקדמת, ולכן מומלץ לבצע טיסה ראשונה לשדה התעופה חיפה עם מדריך או טייס מנוסה, המכיר את השדה היטב.

 

הערה: החל מה 9.2.25 ועד 31.5.2025 ייסגרו רחבות A,J,L בשדה התעופה לטובת שיפוץ. פעילות התעופה הכללית (לרבות אז״מ) תועבר לרחבה Z. חשוב להכיר את חניית Z ואיך לתאם הסעה לחנייה וממנה.

 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

59 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page