top of page

טיפ נדב"ר מספר  7 – הקשר בין ערוצי מגדל, הסעה וגישה בשדה תעופה

  • aguda5
  • 6 באפר׳
  • זמן קריאה 2 דקות

בחלק מהשדות המבוקרים בהם אנחנו פועלים, התעבורה מתחלקת בן מספר ערוצי תקשורת, על פי ייעודם.

יש להכיר את הערוצים השונים ותפקידם, לפני הגעה לשדות כאלה. ניתן לראות את התדרים שלהם בפמ״ת, וגם בתוכנות ניווט כגון ANP (בהנחה שהתוכנה מכילה את התדרים העדכניים). חשוב לוודא שיוצאים לטיסה כאשר רשימת התדרים העדכניים זמינה.

בטיפ זה אנו נכלול הגדרות כלליות המשמשות בשדות תעופה גדולים (כדוג׳ נתב״ג), כהעשרה, ובהמשך, נחדד לגבי המציאות בישראל.

 

1.    ערוץ קלירנס  (Clearance Delivery)

  • ערוץ קלירנס מיועד לטיפול במטוסים לפני התחלת תנועתם הקרקעית.

  • מספק לטייס את האישור לתוכנית הטיסה (Flight Clearance)  שאושרה על ידי בקרת הטיסה.

  • כולל פרטים על המסלול בשימוש, נתיבי יציאה, גובהי טיסה ראשוניים ולעיתים, תדרים להמשך התקשורת.

  • עליו, בד"כ, מבקשים אישור התנעה תוך ציון אות ה-ATIS.

  • בישראל, יש ערוץ קלירס בהרצליה, ברמון (משותף ל Ground) ובנתב״ג.

2.    ערוץ הסעה  (Ground):

  • משמש לבקרת המטוסים בזמן הסעתם על מסלולי ההסעה, לקראת המראה - עד לנקודת ההתיישרות, וגם אחרי נחיתה – מפינוי המסלול ועד לעמדת החנייה.

  • ערוץ ההסעה מספק למטוסים הוראות הסעה.

  • לעיתים, הוראות ההסעה מורכבות למדיי, למשל ״פנה ב-A2, C, B, R2 (ב-LLER)״. מומלץ לרשום את ההוראות לטובת Readback ולזכור אותן בהמשך ההסעה.

  • בישראל, יש ערוץ הסעה ברמון ובנתב״ג.

3.    ערוצי מגדל Tower)):

  • הערוץ עליו מבוצעת הגישה לנחיתה ובקרת ההקפה בשדה.

  • תפקידו של הערוץ הוא לארגן את התנועה האווירית סביב השדה, לאפשר לטייסים להיכנס לנחיתה בצורה מסודרת, ולמנוע התנגשויות.

  • בחלק מהשדות, כל צלע בהקפה מחייבת דיווח בקשר וביצוע בהתאם להנחיות הפיקוח. בישראל, בדרך כלל נדרש לדווח ב״עם הרוח״, לקבל מספר לנחיתה, ולדווח ב״פיינל״ על מנת לקבל אישור נחיתה. יש להכיר את נוהל הדיווח בהתאם להוראות השדה הפרטני.

  • בישראל, יש ערוצי מגדל בכל השדות המפוקחים: הרצליה, חיפה, נתב״ג, ראש פינה, ורמון – בחיפה וראש פינה ערוץ המגדל הינו הערוץ היחיד הקיים לקשר עם השדה.

4.    ערוצי גישה ועזיבה (Approach or Departure):

  • ערוץ הגישה (Approach) הוא הערוץ עליו מבוצעת בקרת הגישה לשדה עד להעברה לערוץ המגדל וערוץ העזיבה (Departure) הוא הערוץ עליו מתבצעת הבקרה לאחר ההמראה ועד ליציאה מאזוק פיקוח השדה והעברה לבקרה המרחבית,

  • ערוץ זה נשלט על ידי פיקוח הגישה, שמספקים הוראות לטייס כדי לשמור על בטיחות, מרחק מתאים ממטוסים אחרים, ועמידה בזווית הגישה המומלצת

  • בישראל, יש ערוצי גישה ועזיבה – Approach and Departure – רק בנתב״ג.


רצף הפעולות והמעבר ביניהם:

  • מטוס לפני התנעה יפנה לערוץ הקלירנס לקבל את ההנחיות הראשוניות ולעיתים את ההנחיות לאחרי ההמראה. בהנחיית הפקח יעבור לערוץ ההסעה – Ground - עליו תבוצע ההסעה עד לקראת עמדת התיישרות. בהנחיית הפקח, יעבור לערוץ המגדל – Tower, לטובת ההתיישרות וההמראה.

  • לאחר ביצוע ההמראה, ובהנחיית הפקח, מטוס יעבור לבקרת הגישה – Departure - ליציאה מתחום ה- CTR

  • מטוס המגיע לנחיתה עובר תחילה בערוץ הגישה  - Approach - ממשיך, בהנחיית פקח, לערוץ המגדל –Tower. לבסוף, לאחר נחיתה ופינוי המסלול ובהנחיית פקח, עובר לערוץ ההסעה - Ground.

המצב בישראל:

  • כאמור, בישראל, בשדות העיקריים המשמשים אז״מים – חיפה וראש פינה – יש ערוץ אחד – מגדל – המבצע את כלל הפעולות (Approach, Tower, Ground, Clearance).

  • באילת רמון, יש ערוץ קלירנס משולב עם Ground, וערוץ Approach משולב עם Tower (לעיתים, כל הנ״ל על אותו תדר).

  • בהרצליה, קיים ערוץ קלירנס, וערוץ מגדל המשלב Ground, Approach ו Tower.

  • בנתב״ג, כיאה לשדה תעופה בינלאומי, קיימים כל הערוצים.

 

שילוב בתפעול יעיל:

  • מעבר מסודר בין הערוצים מבטיח זרימת תנועה חלקה, בטיחות, ומניעת עיכובים.

  • שימוש במכשור ניווט מתקדם והוראות פיקוח מדויקות מחזק את הקשר בין הערוצים.

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בבטחה

 

Comments


bottom of page