טיפ הבטיחות מספר 22/2019

הנושא: VAPOR LOCK בהמראה

רקע:
בשבועיים האחרונים חווינו מספר אירועי VAPOR LOCK במטוסים.

להלן תיאור אחד האירועים שהסתיים בשלום, עקב תפקוד טוב של הטייס:
טייס מטוס סיירה נחת בבוקר במחניים, לאחר טיסה שגרתית ממנחת ראשל"צ, השאיר את המטוס עם כיסוי (מלבד הכנפיים) ויצא לראש פינה.
לאחר כשעתיים, הטייס חזר לשדה, להמראה חזרה לראשל"צ. הטמפרטורה במקום הייתה 39 מעלות וההתנעה, כולל בדיקת מגנטו ב- 4,000 סל"ד, הייתה תקינה.
עם תחילת ריצת המראה בסל"ד מלא, הטייס הבחין שלחץ הדלק יורד לאפס וביטל המראה.
בהמשך לאחר קירור המנוע בסל"ד 3,000 , עם לחץ דלק תקין ויציב, נעשה ניסיון להגדיל כוח מנוע וכבר בסל"ד  4,000 לחץ הדלק ירד מתחת למינימום המותר ובניסיון להגיע לסל"ד 5,000 הוא ירד לאפס.
הטייס קיבל את ההחלטה הנכונה, לדחות את ההמראה למחרת, מוקדם, בבוקר, ביטל פגישה שהייתה אמורה להיות לו ושלח את הנוסע באוטובוסים למרכז.
למחרת, בשעה 07:15, הטייס המריא ממחניים ונחת בראשל"צ לאחר טיסה מהנה ללא אירועים חריגים.

טיפ הבטיחות:

#  במקרה הנוכחי, במטוס לא נמצאה כל תקלה. הבעיה היא שתפקוד המטוסים
שלנו גבולי, בימים חמים, בהיבט של סיכוני VAPOR LOCK.

#  תופעה זו תלויה בהרבה גורמים כמו: טמפרטורת הדלק במיכל (גבוהה יותר
במטוס עם כנפי פח), משך הזמן שהמטוס עמד בשמש לפני ההמראה, משך הזמן
שהמנוע פעל לפני ההמראה (בדגש עם רוח גב) וגובה השדה.
קשה להקיש ממקרה אחד למשנהו.

#  בכל מקרה,אם יש ספק, אז אין ספק ועדיף לא לטוס, בדגש על ימים חמים.

#  חובה לבדוק את המנוע לפני ההמראה בסל"ד מרבי, תוך בדיקת הפרמטרים,
בדגש על לחץ הדלק. אם לחץ הדלק נמוך מהמינימום הנדרש אין להמריא.

#  יש לעקוב אחר לחץ הדלק גם מתחילת ריצת ההמראה, ולשקול בזריזות הפסקת
המראה, במקרה של ירידת לחץ דלק חריגה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *