טיפ הבטיחות השבועי מספר 19-15

הנושא: VAPOR LOCK

רקע:

Vapor Lock הוא אחת הסיבות לנחיתות אונס של מטוסים בארץ ובעולם. רק לאחרונה ביטל מטוס, במנחת ראשל"צ, המראה עקב נפילת כוח כתוצאה מתופעה זו.

מה זה Vapor Lock ?

  • כאשר טמפרטורת הדלק מגיעה לנקודת הרתיחה, אדי דלק המצטברים במשאבה המכאנית ו/או בקרבוראטורים, חוסמים את זרימת הדלק למנוע ומביאים לפעולה בלתי סדירה בתחילה וכיבוי מנוע בהמשך.
  • טמפרטורת הרתיחה של הדלק מושפעת ע"י הלחץ והיא יורדת ככל שהלחץ נמוך יותר (לכן צינור היניקה רגיש יותר להיווצרות אדים).

מה עשוי לסייע במניעת התופעה ?

  • בידוד צנרת הדלק, המסייע למנוע התחממות חריגה של הדלק בקווים.
  • צינור הדלק מהמכל למשאבה ללא כיפופים חדים, למניעת ירידה נוספת בלחץ היניקה.
  • מגש מתחת לקרבורטור, המסייע לבודד את הקרבורטור מחום האגזוז.
  • Air Box, מזרים אוויר חיצוני יותר קר לקרבורטור.
  • קו עודפי דלק למכל, המסייע בשחרור אדי דלק בחזרה למכל.
  • משאבת דלק חשמלית, המחוברת בטור לפני המשאבה המכנית ומבטיחה לחץ חיובי בקו היניקה של המשאבה המכנית.

מתי הסיכוי להיווצרות   Vapor Lockגדל ?

  • בימים חמים מאד.
  • בעת עמידה ממושכת עם מנוע בסרק, לפני המראה, כאשר אין מספיק זרימת אוויר חיצוני בתא המנוע (בעיקר בימים חמים).
  • בעת המראה, זמן קצר מאד לאחר שהמטוס שב מטיסה.
  • בעת טיפוס ממושך ביום חם כאשר אין מספיק זרימת אוויר חיצוני בתא המנוע.

טיפ הבטיחות:

  • הסתייע במכון הבדק לביצוע השיפורים שעשויים לסייע במניעת התופעה.
  • הימנע מטיסה בימים חמים מאד, מהמתנה ממושכת בסרק לפני המראה בימים חמים, מהמראה זמן קצר לאחר שהמטוס נחת ומחימום יתר של המנוע בטיסה.

מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *