אודות האיגוד
רקע כללי
ארגון הטיסה הגדול, הפופולרי והצומח במהירות של טייסים ובעלי מטוסים בישראל הוא האיגוד הישראלי לתעופה ספורטיבית (ILSA) שהוקם ב-1986 ומתמקד רק במטוסים זעירי משקל (מז"ם LSA עד 600 ק"ג). יש באיגוד כ- 500 חברים וכ-180 מטוסים רשומים, כולם בבעלות פרטית. טייסי ומטוסי LSA מורשים לפעול כמעט מכל שדה תעופה מפוקח או מנחתים. הם גם טסים ב"בועות" שהן מרחבים אוויריים G המוגבלים על ידי גבולות וגובה, הדורשים קשר רדיו ליחידת הבקרה האווירית (ATC). בגלל מאפייני הטיסה ה"חופשיים" שלהם, מטוסי ה-LSA פרוסים בשדות תעופה רבים בישראל ויש להם את חלק הארי מבחינת נפח הטיסה. בסך הכל, מטוסי LSA טסים פי 3-4 יותר ממטוסי GA. זהו גם הארגון הצומח ביותר במונחים של חברים חדשים ומטוסים.
טייסי תעופה כללית, שאינם ב-LSA הם בעיקר חברים באגודת התעופה הכללית ה-IAOPA (https://www.aopa.org.il). ארגון זה כולל כ-300 טייסים הפועלים בעיקר משדות תעופה ומנחתים גדולים.
מטרות איגוד התעופה הספורטיבית בישראל
המטרה העיקרית שלנו היא לקדם את התעופה הספורטיבית בישראל. אנו פועלים עם חיל האוויר הישראלי ורשות התעופה האזרחית (ICAA) לקידום מטרה זו.
האיגוד יוזם פעילויות להקניית ערכים בנושאי בטיחות טיסה, הרחבת הידע בתחום התעופה וכן מארגן מטסים משולבים בטיולים ואירועים חברתיים.
מטוסים
תחת קטגוריית LSA , יש באיגוד מטוסים זעירי משקל עם משקל המראה מירבי (MTOW) של 600 ק"ג. כלולים גם ג'ירוקופטרים עם אותה הגדרת MTOW. לא כלולים באיגוד טרקטורונים מעופפים ומצנחי רחיפה מכיוון שהם אינם דורשים רישיון מוסמך מרשות התעופה האזרחית הישראלית (ICAA). ויש להם ארגונים משלהם. חלק גדול מהמז"מים כיום משתווים ולעיתים עולים בתכונותיהם על מטוסי GA קלים, בביצועים, מיכשור ואפילו מצנח חירום למטוס.
כיום אין יצרן ישראלי למטוסים מקטגוריות GA ו-LSA. דגמי ה-LSA הנפוצים ביותר בשימוש הם מתוצרת אירופאית: Flight Syntesis (טקסן), Tecnam (P92 & Sierra), Bristel, Sting ועוד כמה דגמים אוקראינים. המטוסים המעטים הבנויים ע"י חובבים מקיטים הם ICP (סוואנה) Kitfox ,VAN's Aircraft (RV's למיניהם) ואחרים. הם מוגדרים כ-Experimental, מסומנים באות ראשונה "O" ויכולים להיות מתוחזקים ע"י בוניהם.
שדות תעופה ומנחתים
בישראל מצויים מספר מצומצם של שדות תעופה מפוקחים. מטוסי LSA משתמשים בדרך כלל ברוב שדות התעופה והמנחתים בישראל, למעט בן גוריון (LLBG) והרצליה (LLHZ) עקב מגבלות תפעוליות. ברשימה זו נמצאים קריית שמונה (LLKS) וראש פינה (LLIB), מגידו (LLMG), מצדה (LLMZ), עין יהב (LLEV), באר שבע (LLBS) ואילת רמון (LLER). בנוסף LSA יכולה להשתמש בכל שטח המתאים לנחיתה, בהתאם למגבלות המטוס, הדרכה ואישור ל"שטח הפעלה", אישור בעל הקרקע והתאמת השטח לפי בדיקה והחלטת הטייס. לכן, כל דרך עפר יכולה להפוך לרצועת נחיתה וטיסת "Bush/Desert flying" פופולרית לרוב בקרב טייסי LSA.
דמי נחיתה ודלק
איגוד התעופה הספורטיבית מנהל מדי שנה משא ומתן על תשלום שנתי עם מפעילי המנחתים הגדולים בישראל. ההוצאה ממומנת על ידי דמי החבר וחברי ILSA אינם משלמים כאשר הם נוחתים במנחתים הגדולים. לגבי שדות תעופה מפוקחים, החיובים משולמים ישירות ע"י הטייסים לרשות שדות התעופה ובדרך כלל הם צנועים (כ- 20-40 ש"ח לנחיתה). ניתן לעשות הוראת קבע מול רש"ת. דלק 100LL זמין בכל שדות התעופה, אבל דלק אוקטאן 95 שמשמש את מרבית טייסי המז"ם, זמין רק בשדות תעופה בודדים (LLRS, LLBS). מכיוון שישראל קטנה יחסית ומרחקי הטיסה בהתאם, הצורך בתדלוק מחוץ לשדה הבית אינו נפוץ כל כך, וגם במקרה כזה, תחנת דלק בקרבת מקום תתאים.
יעדים עיקריים של טייסי הספורט הישראלים בתוך ישראל ומחוצה לה
מרבית טיסות המז"מ של מטוסים ישראלים מתבצעות בגבולות המדינה. מסובך מאד לתאם טיסות לירדן או למצרים איתן יש לישראל הסכמי שלום. עם זאת, טייסים רבים טסים בכיוון מערב מעל הים התיכון לקפריסין, יוון ומעבר לה. אחרים לוקחים טיסות מסחריות לאירופה ושוכרים מטוסים מקומיים לאחר השלמת הדרישות ל-PPL מקומי וטיסות מבחן או רמה.
רישיונות טיס UL/LSA ישראליים
כל טייסי LSA הישראלים נושאים ברישיון טייס פרטי PPL. עם זאת, מכיוון שההכשרה בסילבוס הקורס ל-LSA היא רק 32 שעות, היא אינה כוללת קטעים הנכללים בהכשרת ה-GA (לדוגמה, 3 שעות של טיסה בלילה, ניווטים סולו ארוכים בשטחי שטח וכו'). הערה בעניין זה מופיעה בגב רישיונות LSA ישראליים למעט כאלה שמחזיקים גם ברשיון GA.
בעיות וסוגיות עיקריות עימן מתמודדים טייסי/תעופה הישראלים LSA ו-GA
בגלל גודלה הקטן ומצבה הגיאו-פוליטי המיוחד, לישראל יש את אחד המרחבים האוויריים הצפופים והמוסדרים ביותר. כל המרחב האווירי שלה, לרבות תעבורה מסחרית ותעופה כללית, נשלט על ידי חיל האוויר הישראלי. במהלך ימי חול, הצבא/חיל האוויר משתמש בחלק גדול מהמרחב האווירי ובאזורים מוגבלים/אסורים לאימונים, כך שרק מסלולי טיסת ראות מבוקרת- CVFR, כמה מסלולי טיסה נמוכים וכמה בועות פתוחים. זה משתנה במהלך סופי השבוע (שישי-שבת) כאשר רוב המרחב האווירי של המדינה פתוח לטיסה. כל הטיסות מבוקרות ודורשות תקשורת רדיו עם הבקרה ATC.
טייסי UL/GA זרים הטסים לישראל
טייסים זרים ומטוסיהם מתקבלים בברכה ומעודדים מאוד לבקר בישראל ובבסיס איגוד LSA שנמצא בראשון לציון (LLRS). אירחנו בעבר טייסים שהגיעו מאיטליה, הונגריה, צ'כיה ואוסטרליה. אנו מנסים לעשות כמיטב יכולתנו להעניק להם את מיטב האירוח והסיוע, ולטוס איתם בישראל. טייסי GA/LSA זרים אינם מורשים לטוס לבד במטוסיהם בישראל. עליהם להיות טייס ישראלי מלווה בתא הטייס או מטוס מלווה למטוס יחיד.
טיסה לישראל (נקודת הכניסה היא בדרך כלל חיפה LLHA) דורשת הכנות. יש לשלוח בקשה ולאשר אותה לבדיקה ביטחונית לפני מתן אישור כניסה למרחב האווירי הישראלי. זה בדרך כלל לוקח 1-2 שבועות כדי להשלים. חברי איגוד LSA עשויים לסייע בהליכים לאחר יצירת קשר ראשון.
יתרונות הטיסה במז"ם בישראל
כידוע ישראל נהנית מאקלים חם עם ימי שמש רבים. בחורף מגיעות לארץ מספר מערכות של סופות רעמים, רוחות חזקות וגשמים, אך לרוב הן מסתיימות תוך 3-4 ימים. כך, תנאי ראות- VMC, שוררים כמעט כל השנה. בטיסות של שעות אחדות ניתן ליהנות מנופה המגוון של ישראל. טיסה של פחות משעה צפונה מתל אביב תביאכם לצפון הירוק, הר תבור, נצרת, הכנרת, הירדן, רמת הגולן ובחורף- פסגות החרמון המושלגות. טיסה מזרחה ודרומה מתל אביב תביאכם לירושלים, מדבר יהודה על מנזריו ונחליו, ים המלח - המקום הנמוך ביותר בעולם עם תצורות מלח וצבעים מדהימים (עם נחיתה ואירוח ב-LLMZ), מדבר הנגב על מכתשיו ונופיו הייחודיים ואילת וים סוף עם נחיתה אפשרית בשדה התעופה אילת-רמון (LLER). על זה הוסיפו את הנחיתות בשטח לקפה ומאפה או ארוחת בוקר ישראלית במדבר, או אפילו לילה עם כוכבים ומטאוריטים במנחת שדמה. בקיץ יש יתרון למשכימי קום שנהנים מהאוויר שטרם התחמם ויכולים אף ליהנות מנחיתה בסמוך למעיינות בצפון וטבילה קצרה.
מבנה מכונס בצפון
נחיתת שטח במדבר
מעל הבולענים של ים המלח
מעל נצרת
ים המלח
מצודת הצלבנים בכוכב הירדן