top of page
מידע לטייסים
טיפ נדב"ר מס' 14- "חדל קשקשת ברשת" וגם על תדר אז"מ (123.7)
תדר אז״מ, המוכר גם כתדר בועה (תדר 123:70) הינו ערוץ משותף שנועד לשימוש האז"מים הטסים בתוך בועות אז"מ, ונועד בראש ובראשונה לתקשורת בין כלל המטוסים באותה סביבת טיסה. ערוץ זה משמש: 1. להודעות מטוסים על כניסה ויציאה מאזורים בהם זהו תדר התיאום. 2. להודעות בטיחות והודעות שונות. 3. בשטחי הפעלה (כגון עין ורד), דיווחים הנדרשים במהלך תהליכי הקפות (למשל "HPN, עם הרוח 21, עין ורד"). 4. בנתיב קו החוף, תדר אז״מ משמש לדיווח כניסה לנתיב (בתל יונה / שפיים), יציאה מהנתיב (ב
aguda5
לפני 19 שעות


מראה מקום 64 -מחנה חיל הספר העבר-ירדני
כשני מייל צפונית לבית שאן, בבועת מגידו ב' מזרח, שוכנת אסופת מבנים נטושים, שרידים לבסיס של חיל הספר העבר-ירדני. חייל זה הוקם על ידי הבריטים אחרי מלחמת העולם השנייה ופעל בשנים 1926 ועד עזיבת הבריטים את הארץ ב-1948. תפקידו היה שמירת גבולות עבר הירדן אך הוא פעל גם בגבול הצפון. הכוח, בפיקוד בריטי, הורכב ברובו מערבים, עם אחוז גבוה של צ'רקסים, אך שרתו בו גם כמות קטנה של יהודים, בעיקר בתפקידים טכניים. הכוח לא זכה להערכה גדולה מצד הבריטים ואף סבל מדי פעם מעריקות (מפקדה האחרון של חיפה
aguda5
לפני יום 1


טיפ בטיחות 34/25 - טייס אוטומטי באז"מ (טיפ אוטומציה מס׳ 1)
בטיפים הבאים נתמקד בנושא האוטומציה במטוסי אז"מ, ובפרט בנושא הטייס האוטומטי (AP - Auto Pilot), מערכת שלא קיימת בכל מטוסי האז"מ, אך הופכת בשנים האחרונות לנפוצה מאוד, בעיקר בדגמים חדשים. כאשר הטייס האוטומטי מתופעל נכון, ביכולתו לשפר משמעותית את בטיחות הטיסה ולכן בחרנו להביא סדרה זו כחלק מטיפים בנושא בטיחות. הסדרה תעסוק בפן הטכנולוגיה, בהיבטי התפעול ובטיפים בהיבטי בטיחות. ברוב מטוסי האז"מ, הטייס האוטומטי המותקן הוא מתוצרת Garmin. יש מספר מטוסים שבהם מותקן AP של Dynon, ומספר קטן
aguda5
2 בנוב׳


מראה מקום 63 -גשר ההטיה הסורי
בשנות החמישים והשישים התרחש עימות בין ישראל, סוריה ולבנון הידוע בשם "המלחמה על המים". מדינות ערב, בהובלת סוריה, ניסו למנוע את ניצול מי הירדן, בין היתר באמצעות פרויקטים להטיית החצבאני, הבניאס ונחל דן ולמנוע זרימתם לירדן וממנו לכינרת. בשנת 1964 התחילו העבודות כחלק ממימוש החלטות הליגה הערבית לפגיעה במוביל הארצי. לצורך הפרויקט שכרו הסורים את שרותיו של המהנדס מוחמד בן לאדן (כן, אביו של אוסמה) . מדינת ישראל הגישה תלונות לאו"ם, אך העבודות נמשכו ובעקבות זאת התנהלו קרבות בין ישראל לס
aguda5
1 בנוב׳


טיפ בטיחות 33/25 – הובלת חומרים מסוכנים
בתאריך 28/11/2025, יכנסו לתוקף תקנות חדשות בנוגע להובלת חומרים מסוכנים בטיסות. התקנות החדשות מצורפות לטיפ זה, ולבקשת רת״א, אנחנו מביאים אותן לתשומת ליבכם. מהם חומרים מסוכנים ? ע״פ תקנה 8, חדשה, אין להוביל במטוס חומרים שסווגו כאסורים בהובלה בכלי טיס (ע״פ הגדרות ICAO, המכונות בתקנה ״ההוראות הטכניות״), וכן פריט או חומר שבתנאים רגילים לתובלה אווירית עלול להתפוצץ , להגיב בצורה מסוכנת , לייצר להבה או לפתח חום מסוכן או פליטה מסוכנת של אדים או גזים רעילים, משתכים או מתלקחים . חומרי
aguda5
25 באוק׳


מראה מקום 62 -תל מגידו
כקילומטר צפונית לצומת מגידו, בשולי CTR רמת דויד, מתנוסס תל מגידו, אחת מהערים המרשימות שקמו במזרח הקדום, החולשת על צומת הדרכים של "דרך הים", אחת מדרכי המסחר החשובות בעת העתיקה והדרך שחיברה את פיניקיה עם "דרך ההר" התל הוא דוגמא מרתקת לארכיאולוגיה רב שכבתית, שכן החפירות חשפו למעלה מ-25 שכבות יישוב שנבנו זו על גבי זו מהאלף השביעי לפנה"ס (התקופה הנאוליתית) עת התחיל האדם להתיישב ביישובי קבע ועד למאה הרביעית לפנה"ס (התקופה הפרסית). בשלב הישראלי של מגידו (תקופת הברזל במאות 6-13 לפנה
aguda5
25 באוק׳


טיפ בטיחות 32/25 – אש על הקרקע, במהלך טיסה ובנחיתה
אש במנוע היא אחת מהתקלות החמורות ביותר שיכולות להתרחש בטיסה ומחייבת פעולה מידית ונחושה. מדובר באירוע חרום כפול – כי יש צורך להתמודד עם האש וגם להנחית את המטוס, לרוב בנחיתת אונס. הגורמים השכיחים לאש במנוע הם דליפת דלק או שמן, קצר חשמלי, התחממות יתר או תקלה במערכת הפליטה. בטיפ זה יובאו פעולות כלליות שמומלץ לבצע בעקבות תקלת אש במנוע בקרקע, במהלך טיסה ולקראת נחיתה. יחד עם זאת, חיוני שהטייס יכיר בע״פ את הבד״ח המופיע בספר המטוס (בהקשר זה, מומלץ לשוב ולעיין בטיפ בטיחות 26/25, בנושא
aguda5
19 באוק׳


מראה מקום 61 -כורזים
בצידו הדרומי של CTR ראש פינה, כק"מ מזרחית לישוב כורזים , נמצאים שרידי היישוב יהודי המפואר כורזים מתקופת התלמוד שעמד על תילו בין המאה הראשונה לשמינית לספירה. הישוב הוקם ברמת כורזים העשירה בסלעי בזלת ואלו מקנים צבע אפור לשרידים באתר. באתר התגלה בית כנסת מפואר עם עטורים מסותתים באבן הבזלת (נעשו בידי אמנים שכן לא ניתן היה לתקן שגיאות בסיתות), בית בד, גת עם ריצפת פסיפס (התגלתה במקרה ב-2019), מקווה ובתי מגורים. בבית הכנסת עמדה "קתדרא דמשה" (כיסא משה) – כס בזלת ועליו כתובת הקדשה לת
aguda5
18 באוק׳


טיפ נדב"ר מס' 13 - תקשורת בנתיב האז"מ שפיים – תל-יונה
נתיב האז"מ בסופי שבוע, בקו החוף בין תל-יונה לשפיים, מכוסה הן בפרסומי רת"א והן בפרסומי האיגוד לתעופה ספורטיבית , אך אנו מוצאים לנכון לרענן את נהלי התקשורת בנתיב זה שכן זו תקשורת לא שגרתית. חשוב לציין, שמטרת התקשורת הזו היא מחד למנוע הפתעות ובעיות זיהוי לבקרה ומאידך להוריד עומס תקשורת על ערוץ פלוטו מערב. בטיסה צפונה בין תל-יונה לשפיים: 1. מטוס בתל-יונה עובר לתדר פלוטו מערב ומודיע לבקר על תל-יונה '400 בדרך לשפיים. 2. הבקר יעביר למטוס את הלחץ (QNH) ואת קוד הזע"ט (ככל שייד
aguda5
12 באוק׳


bottom of page
.png)

