

טיפ בטיחות 34/25 - טייס אוטומטי באז"מ (טיפ אוטומציה מס׳ 1)
בטיפים הבאים נתמקד בנושא האוטומציה במטוסי אז"מ, ובפרט בנושא הטייס האוטומטי (AP - Auto Pilot), מערכת שלא קיימת בכל מטוסי האז"מ, אך הופכת בשנים האחרונות לנפוצה מאוד, בעיקר בדגמים חדשים. כאשר הטייס האוטומטי מתופעל נכון, ביכולתו לשפר משמעותית את בטיחות הטיסה ולכן בחרנו להביא סדרה זו כחלק מטיפים בנושא בטיחות. הסדרה תעסוק בפן הטכנולוגיה, בהיבטי התפעול ובטיפים בהיבטי בטיחות. ברוב מטוסי האז"מ, הטייס האוטומטי המותקן הוא מתוצרת Garmin. יש מספר מטוסים שבהם מותקן AP של Dynon, ומספר קטן


טיפ בטיחות 33/25 – הובלת חומרים מסוכנים
בתאריך 28/11/2025, יכנסו לתוקף תקנות חדשות בנוגע להובלת חומרים מסוכנים בטיסות. התקנות החדשות מצורפות לטיפ זה, ולבקשת רת״א, אנחנו מביאים אותן לתשומת ליבכם. מהם חומרים מסוכנים ? ע״פ תקנה 8, חדשה, אין להוביל במטוס חומרים שסווגו כאסורים בהובלה בכלי טיס (ע״פ הגדרות ICAO, המכונות בתקנה ״ההוראות הטכניות״), וכן פריט או חומר שבתנאים רגילים לתובלה אווירית עלול להתפוצץ , להגיב בצורה מסוכנת , לייצר להבה או לפתח חום מסוכן או פליטה מסוכנת של אדים או גזים רעילים, משתכים או מתלקחים . חומרי


טיפ בטיחות 32/25 – אש על הקרקע, במהלך טיסה ובנחיתה
אש במנוע היא אחת מהתקלות החמורות ביותר שיכולות להתרחש בטיסה ומחייבת פעולה מידית ונחושה. מדובר באירוע חרום כפול – כי יש צורך להתמודד עם האש וגם להנחית את המטוס, לרוב בנחיתת אונס. הגורמים השכיחים לאש במנוע הם דליפת דלק או שמן, קצר חשמלי, התחממות יתר או תקלה במערכת הפליטה. בטיפ זה יובאו פעולות כלליות שמומלץ לבצע בעקבות תקלת אש במנוע בקרקע, במהלך טיסה ולקראת נחיתה. יחד עם זאת, חיוני שהטייס יכיר בע״פ את הבד״ח המופיע בספר המטוס (בהקשר זה, מומלץ לשוב ולעיין בטיפ בטיחות 26/25, בנושא


טיפ נדב"ר מס' 13 - תקשורת בנתיב האז"מ שפיים – תל-יונה
נתיב האז"מ בסופי שבוע, בקו החוף בין תל-יונה לשפיים, מכוסה הן בפרסומי רת"א והן בפרסומי האיגוד לתעופה ספורטיבית , אך אנו מוצאים לנכון לרענן את נהלי התקשורת בנתיב זה שכן זו תקשורת לא שגרתית. חשוב לציין, שמטרת התקשורת הזו היא מחד למנוע הפתעות ובעיות זיהוי לבקרה ומאידך להוריד עומס תקשורת על ערוץ פלוטו מערב. בטיסה צפונה בין תל-יונה לשפיים: 1. מטוס בתל-יונה עובר לתדר פלוטו מערב ומודיע לבקר על תל-יונה '400 בדרך לשפיים. 2. הבקר יעביר למטוס את הלחץ (QNH) ואת קוד הזע"ט (ככל שייד


טיפ בטיחות 31/25 - אובדן התמצאות במרחב / ורטיגו
ב־13 בספטמבר 2021 המריא מטוס קל מסוג ססנה 182 משדה התעופה הרצליה, דרך חיפה, לכיוון האי סאמוס ביוון. התכנון המקורי נאלץ להידחות מספר פעמים...
.png)

