top of page
רמת הגולן 2.22-84.jpg
איגוד לתעופה הספורטיבי תמונה אודות

מהי תעופה ספורטיבית

מהי תעופה  ספורטיבית 

התעופה הספורטיבית (Light Sport Aviation) היא תחום התעופה התחביבית הצומח ביותר בעולם. בארץ מטוס התעופה הספורטיבי מכונה לעיתים אולטרלייט מז"מ או אז"מ.

מטוס התעופה הספורטיבית מוגבל למשקל המראה של 600 ק"ג, טייס + נוסע, ובתנאי טיסת ראייה בלבד. קורס הטייס הוא קצר יותר ועלות התפעול לעומת ענפים אחרים הוא נמוך מה שמאפשר לחוגים רבים יותר מקרב האוכלוסייה לעסוק בתחביב זה.

תחת קטגוריית LSA כלולים סוגי מטוסים שונים בניהם מטוסים מהירים המגיעים למהירות עד 120 קשר (220 קמ"ש), מטוסי שטח עם קוקפיט פתוח או סגור, טרייקים, ג'יירוקופטרים ועוד.

דגמי ה-LSA הנפוצים ביותר בשימוש הם: Flight Syntesis (טקסן),  Tecnam (P92 & Sierra). Bristel, Drifter , Sting ועוד

המטוסים הבנויים ע"י חובבים מקיטים הם ICP (סוואנה), Skyranger, Bushcat ועוד.

יתרונות הטיסה במז"ם בישראל

כידוע ישראל נהנית מאקלים חם עם ימי שמש רבים. בחורף מגיעות לארץ מספר מערכות של סופות רעמים, רוחות חזקות וגשמים, אך לרוב הן מסתיימות תוך 3-4 ימים. כך, תנאי ראות- VMC, שוררים כמעט כל השנה. בטיסות של שעות אחדות ניתן ליהנות מנופה המגוון של ישראל. טיסה של פחות משעה צפונה מתל אביב תביאכם לצפון הירוק, הר תבור, נצרת, הכנרת, הירדן, רמת הגולן ובחורף- פסגות החרמון המושלגות. טיסה מזרחה ודרומה מתל אביב תביאכם לירושלים, מדבר יהודה על מנזריו ונחליו, ים המלח - המקום הנמוך ביותר בעולם עם תצורות מלח וצבעים מדהימים (עם נחיתה ואירוח ב-LLMZ), מדבר הנגב על מכתשיו ונופיו הייחודיים ואילת וים סוף עם נחיתה אפשרית בשדה התעופה אילת-רמון (LLER). על זה הוסיפו את הנחיתות בשטח לקפה ומאפה או ארוחת בוקר ישראלית במדבר, או אפילו לילה עם כוכבים ומטאוריטים במנחת שדמה. בקיץ יש יתרון למשכימי קום שנהנים מהאוויר שטרם התחמם ויכולים אף ליהנות מנחיתה בסמוך למעיינות בצפון וטבילה קצרה.

מבנה מכונס בצפון

מבנה מכונס בצפון

יעדים עיקריים של טייסי הספורט הישראלים בתוך ישראל ומחוצה לה

מרבית טיסות המז"מ של מטוסים ישראלים מתבצעות בגבולות המדינה. מסובך מאד לתאם טיסות לירדן או למצרים איתן יש לישראל הסכמי שלום. עם זאת, טייסים רבים טסים בכיוון מערב מעל הים התיכון לקפריסין, יוון ומעבר לה. אחרים לוקחים טיסות מסחריות לאירופה ושוכרים מטוסים מקומיים לאחר השלמת הדרישות ל-PPL מקומי וטיסות מבחן או רמה.

מעל הבולענים של ים המלח

מעל הבולענים של ים המלח

שדות תעופה ומנחתים

בישראל מצויים מספר מצומצם של שדות תעופה מפוקחים. מטוסי LSA משתמשים בדרך כלל ברוב שדות התעופה והמנחתים בישראל, למעט בן גוריון (LLBG) והרצליה (LLHZ) עקב מגבלות תפעוליות. ברשימה זו נמצאים קריית שמונה (LLKS) וראש פינה (LLIB), מגידו (LLMG), מצדה (LLMZ), עין יהב (LLEV), באר שבע (LLBS) ואילת רמון (LLER). בנוסף LSA יכולה להשתמש בכל שטח המתאים לנחיתה, בהתאם למגבלות המטוס, הדרכה ואישור ל"שטח הפעלה", אישור בעל הקרקע והתאמת השטח לפי בדיקה והחלטת הטייס. לכן, כל דרך עפר יכולה להפוך לרצועת נחיתה וטיסת "Bush/Desert flying" פופולרית לרוב בקרב טייסי LSA.

נחיתת שטח במדבר

נחיתת שטח במדבר

ברוכים הבאים לעולמנו

bottom of page