top of page

מראה מקום 44 –  הגשר התורכי מעל נחל תבור

  • aguda5
  • לפני 4 ימים
  • זמן קריאה 1 דקות

רכבת העמק, שלוחה של הרכבת החיג'אזית (שחיברה בין דמשק למכה ומדינה שבערב הסעודית) נחנכה בראשית המאה ה-20 ביוזמת האימפריה העות'מאנית, מתוך רצון לחבר את דמשק לנמל חיפה. הרכבת עברה דרך בקעת הירדן ועמק יזרעאל והפכה לציר תחבורה חשוב בין מזרח למערב.

המסילה נבנתה תוך התמודדות עם אתגרים טופוגרפיים, ובמהלך סלילתה הוקמו מספר גשרים ואמות אבן, אחד מהם הוא הגשר מעל נחל תבור. את הגשר תכנן עבור העות'מאנים האדריכל הטמפלרי גוטליב שומאכר, והוא נבנה כהעתק של הגשר השכן שעובר מעל נהר הירדן  סמוך לגשר הישנה (שאחת מקשתותיו פוצצה בליל הגשרים) אלא שהגשר מעל נחל תבור נבנה מאבן גיר לבנה, בעוד הגשר התאום מאבן בזלת שחורה.

סביב איטיותה של רכבת העמק (ירדה אף ל-10 קמ"ש בעליות) היו אנקדוטות רבות, כמו על הנוסעים שירדו לקטוף פרחים והספיקו לעלות חזרה או על המיואש שניסה להתאבד בשכיבה על הפסים אך לבסוף מת מרעב...

בשנת 2006 התגלו חפירות עלומות בבסיס הגשר שערערו את יסודותיו והביאו למבצע שיקום והצלה. הסתבר שהחפירות נעשו על ידי תושבי הכפר שיבלי  בעקבות שמועה על אוצר שהטמינו התורכים בגשר. יתכן שהשמועה פשטה בעקבות גומחה מסתורית שאכן נמצאה מאוחר יותר – אך נבנתה מלוחות בטון שלא היו בימי הטורקים (ההשערה היא כי נבנתה על ידי הבריטים כהכנה לפיצוץ הגשר).

סמוך לגשר נמצא מצפור שהוקם לזכרם של שלושה מתושבי בארי שנפלו בהגנה על ביתם בשבת השחורה. בשדות מדרום וממזרח לגשר ניתן להבחין (נכון למאי 2025) בסמל החטופים שנחרש בידי גד"ש נווה אור.

הגשר נמצא כ-100 מטר מזרחית לבועת ב' מזרח בין נווה אור לקיבוץ גשר. במקרה של יציאה מהבועה יש לבקש את אישור הבקר ולהיזהר לא לחרוג מגבול ירדן הסמוך. 









Comments


bottom of page