top of page

טיפ בטיחות 15/25 – ערפל בישראל

  • aguda5
  • 17 במאי
  • זמן קריאה 2 דקות

בישראל אנו נתקלים בשלושה סוגי ערפל עיקריים, שלכל אחד מאפיינים ייחודיים :

ערפל קרינה (Radiation Fog): נוצר בשעות הלילה כאשר הקרקע מתקררת לאחר יום חם ולח. התנאים האופטימליים ליצירת ערפל קרינה הם שמיים בהירים, לחות גבוהה ורוח חלשה.

מאפיין בולט : נוטה להתפוגג במהירות בבוקר עם עלית הטמפרטורות.

ערפל הסעה (Advection Fog): נוצר כאשר אוויר חם ולח נע מעל קרקע קרירה (למשל, מהים ליבשה).

מאפיין בולט : מופיע במהירות, לרוב בשעות בוקר, ועמיד - עלול לא להעלם גם לאורך היום.

ערפל הרים (Upslope Fog): נוצר כאשר אוויר לח נדחף כלפי מעלה לאורך מדרון (כגון מעמק למעלה ההר). ככל שהאוויר עולה, הוא מתקרר לנקודת הטל ושם נוצר ערפל. ערפל זה נדיר יותר בישראל, אך עלול להופיע באזורים כמו הרי ירושלים, מורדות הכרמל, גוש עציון והגליל.

כיצד ניתן לצפות ערפל מראש?

חשוב לתת את הדעת לתחזית מזג האוויר בנתיב ובשדות המוצא ויעד. ה- TAF כולל מידע לגבי הגבלות ראות. בנוסף, יש אפליקציות מז״א כמו Windy הכוללות מידע על ערפל והגבלות ראות ובחלק מאפליקציות הניווט, כגון AirNavPro, יש שכבת מז״א.

פירוט לגבי היכן ניתן להשיג מידע מטאורולוגי לפני טיסה ניתן למצוא בטיפ בטיחות 10/24

מעבר לכך, השוואה בין הטמפרטורה לבין נקודת הטל (Dew Point) יכולה לתת אינדיקציה מצוינת לסיכויי הערפל. כאשר ההפרש בין השניים קטן מ-2–3 מעלות, ובמיוחד כשיש רוחות חלשות ולחות גבוהה - קיימת סבירות גבוהה להיווצרות ערפל.

התמונה הבאה שצולמה במנחת ראשון ממחישה את הסכנה בצורה ברורה : השמיים בהירים, המטוסים מוכנים, אבל קצת המסלול נעלם בתוך ערפל הסעה. המסקנה הברורה: אם אינך רואה את קצה המסלול - אל תמריא.



מקרה שקרה:

ב 25.1.2015, המריא מטוס ממסלול 18 במנחת ראשון לציון לטיסה קצרה. מיד לאחר ההמראה הוא פנה לכיוון דרום-מערב וחדר לערפל נמוך. תוך דקה המטוס שינה כיוונים מספר פעמים, חדר שוב ושוב לערפל, ולבסוף נצפה בהטיה שמאלית ובאף נמוך, עד שפגע בקרקע. הטייס והנוסע נהרגו, והמטוס נשרף כליל.

המסקנה ברורה: במזג אוויר מעורפל אין מקום לאי ודאות או ניסיון לראות מה יקרה. כשאין ראות ברורה – לא ממריאים.

להלן דו״ח חקירה בטיחותית 7-15 המתאר את המקרה.

טעית ונכנסת לערפל?

1.      שמור כנפיים מאוזנות והמנע מתמרונים חדים.

2.      טפס בקצב של כ-300 רגל בדקה עד גובה ברור מעל הערפל

3.      תדרך את עצמך ואת הטייס/נוסע השני אם טס איתך.

4.      עדכן את הבקר על מצבך ובקש שיעקוב אחריך וינחה אותך ליציאה מהמצב.

5.      שקול הודעת Mayday עם תיאור מצבך.

פירוט נוסף לגבי כניסה באופן בלתי מבוקר לבעיית ראות ניתן למצוא בטיפ בטיחות 11/24

מידע נוסף:

סרטון קצר (2 דקות) של AirTraffic Insider הכולל הסבר לגבי סוגי הערפל. 

הסבר של Bold Method לגבי סוגי הערפל.

הסבר של AOPA לגבי ערפל.

ערפל עלול להפתיע, לשבש את ההתארגנות להמראה או את המשך הטיסה ולסכן את השליטה במטוס בשלבים הקריטיים ביותר. 

טיסה טובה מתחילה בהחלטה להישאר על הקרקע כשצריך.

כניסה לערפל, במיוחד בהפתעה, עלולה להוביל ל״וורטיגו״.

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

1 Comment


חשוב מאד (!!) להוסיף תרגול מצב חירום במקרה של כניסה לערפל, גם בלימודי טיסה בבי'ס, וגם במבחן רמה. - ולמי שיש גם באמצעות מכשירים

Like
bottom of page