top of page

טיפ בטיחות 16/25 – תדרוך נוסע

  • aguda5
  • 24 במאי
  • זמן קריאה 2 דקות

עודכן: 30 במאי

גם כאשר הנוסע אינו מתערב בהטסת המטוס, הוא חלק בלתי נפרד מהטיסה ועלול להשפיע עליה, לטובה או לרעה. חוסר הכנה של הנוסע או חוסר הבנה מצד הנוסע עלולים להוביל לתגובות פזיזות, בלבול ואף לפגיעה בבטיחות הטיסה. לכן, לתדרוך מקצועי, מוקפד וברור לפני הטיסה יש חשיבות רבה.

למה חשוב לתדרך?

נוסעים רבים, בעיקר כאלה ללא רקע תעופתי, אינם מכירים את כללי ההתנהלות במטוס קל, אינם רגילים לסביבה הצפופה או לרעשים, ועלולים להגיב באופן בלתי צפוי בעת אירוע לא שגרתי.

תדרוך איכותי מצמצם את הסיכוי להפתעות והפרעות, מפחית חרדה, ומאפשר לטייס לשלוט טוב יותר במצב.

חושב לזכור כי תדרוך נוסע  הוא דרישת החוק (הפעלת כלי טייס, תקנה 277 (א)) – ויש לכלול בו לפחות את נושא חגורות הבטיחות ומיקום פתחי היציאה. סעיף זה מופיע גם בבד״חים (בדרך כלל כשורה ״תדרוך נוסע״). 

מה כולל תדרוך טוב?

חשוב שכל טייס יגבש לעצמו שיטת תדרוך ברורה וקבועה לנוסעים.  תדרוך טוב יכלול :

·         הסבר על חגורות הבטיחות ופתחי היציאה

·         כללי התנהגות בסיסיים במהלך הטיסה

·         התייחסות אפשרית למצבי חירום (אך מומלץ לתדרך באופן שלא יגביר את החרדה אצל הנוסע)

דרך מומלצת לתדרוך היא שימוש בשיטת  SAFETY, ראשי תיבות שמהווים תזכורת לשישה נושאים מרכזיים שכדאי להעלות:

S – Seat Belts

A – Air Vents, Air Sickness

F – Fire

E – Exit Doors, Emergency

T – Talking, Traffic, Touching

Y – Your Questions

חגורות (S – Seat Belts) –

כיצד חוגרים ומשחררים

מתי חובה להיות חגורים (תנועה קרקעית, המראה, נחיתה ואירועים מיוחדים).

תרגול קצר של חגירה ושחרור


פתחי אוורור (A- Air vents, Air Sickness)

שימוש בפתחי האוורור

זיהוי סימני בחילה

עידוד דווח מידי לטייס במקרה של חוסר נוחות


אש (F – Fire)  -

כיצד לפעול במקרה של אש

מיקום המטף (אם קיים) ולמי מותר להשתמש בו


יציאה / חירום (E – Exit doors / Emergency) –

כיצד ומתי יוצאים מהמטוס ומי מחליט על כך

תרגול פתיחת דלת/חופה (במיוחד במנגנונים לא אינטואיטיביים)

להבהיר: לא לפעול עצמאית גם בשעת חירום, אלא אם כן נשקפת סכנה מיידית


דיבור, תנועה, נגיעה (T – Talking / Traffic / Touching) –ֿ

תפעול אוזניות (חבישה, כוון עוצמה, מיקום מיקרופון, בדיקה האם שומע/נשמע ברור)

מתי אסור לדבר ויש לשמור על קוקפיט סטרילי

איך להתריע על תנועה אווירית

לא לגעת בשום דבר במטוס בלי אישור

היכן להניח ידיים ורגליים כדי לא להפריע בהמראה ובנחיתה (נהוג רגליים מקופלות וידיים אוחזות ברצועות הכתף)

היכן לאחוז בעת חיתחותים (בדרך כלל ברצועות הכתף או בידית תקנית לאחיזה)


שאלות (Y – Your questions) - פתיחת דיאלוג. זו ההזדמנות לוודא שהנוסע הבין את מה שנאמר.


מצורף מסמך של ה FAA בנושא (כולל דגשים לכל אחד מהסעיפים לעיל)

מצורף, כדוגמא, ״נוהל תדרוך נוסע״ מבית היוצר של iFly.    

מתי ואיך מתדרכים?

התדרוך ייעשה על הקרקע, לאחר התיישבות במטוס. יש לבצעו כאשר הנוסע קשוב והסביבה שקטה. תדרוך כזה נמשך לרוב 2–3 דקות, ומשדר מקצועיות, אחריות ושותפות. מומלץ להמשיך לשוחח עם הנוסע גם במהלך הטיסה. זה עוזר להוריד מתחים ולחזק את תחושת הביטחון.

ומה אם לא מתדרכים?

היו מקרים בהם נוסעים נגעו בהגאים ללא כוונה, שיחררו חגורה באמצע גישה, או פתחו דלת בטעות לאחר נחיתה. לרוב לא מדובר בזדון אלא בחוסר ידע פשוט. תדרוך היה מונע את זה.

תדרוך נוסע הוא כלי חיוני להכנסת הנוסע לעולם המיוחד של טיסת אז״מ - מתוך שותפות, הבנה ובטיחות.


מצורף קישור לנוהל IFly



מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

Comments


bottom of page