top of page

טיפ בטיחות  17/24: נהלי הכניסה למנחת מגידו

aguda5

עודכן: 30 בדצמ׳ 2024

מנחת מגידו הוא מנחת מאד ורסטילי המשמש מטוסי אז״מ, מטוסי תעופה כללית, מרססים, מטוסי כיבוי, דאונים ועוד. בסופי שבוע, בפרט, יש עומס בהקפה. הבטיחות במנחת מגידו מבוססת על הקפדה על נהלי הכניסה, היציאה וההקפה במנחת וכן על שידור עיוור על מנת שכלל הטייסים ב CTR יקבלו את התמונה האווירית המלאה.

 

1.     ה ATZ של מנחת מגידו מוגבל לגובה 1200 דרומית למסלול ולגובה 1000 מצפון (בגלל הקרבה לבסיס ח"א רמת דוד).

2.     ההקפה במגידו היא הקפה דרומית למסלול (פניות שמאליות למסלול 27 ופניות ימניות למסלול 09).

 

3.     ההקפה בגובה 900 רגל מעפ״י (QNH), 700 רגל מעפ"ש. יחד עם זאת, חשוב לדעת שיש כלי טיס -  מרססים, מטוסי כיבוי ולעיתים גם דאונים ואז״מים שעושים הקפות נמוכות יותר.

 

4.     למרות שבד"כ מוגדר מסלול בשימוש (27 או 09), מרססים יכולים לנחות גם על מסלול ההפוך לזה שמוגדר כרגע בשימוש. בנוסף, מרססי חברת תלם שנוחתים על 27 מבצעים Trackback ("180") ומסיעים לתחילת מסלול 27.

 

5.     במידה ואין מטוסים בהקפה הגדרת המסלול בשימוש הינה באחריות הטייס. במקרים כאלו מומלץ לעבור מעל שק הרוח שנמצא מעט מערבית לצומת המסלול ההמראה ומסלול ההסעה.

 

6.     ניתן להיכנס למנחת מגידו ממזרח (צומת עפולה) וממערב (צומת מגידו), ואלו הן נקודות מעבר הקשר למנחת. לבעלי רדיו עם אפשרות האזנה על תדר נוסף, מומלץ להאזין על תדר המנחת ולקבל ״תמונה אווירית״ (מסלול בשימוש, מטוסים בהקפה) לפני הגעה לנקודות צומת מגידו או עפולה.

 

7.     בנקודה צומת מגידו יש להיות בגובה 1500. 

·       נקודת צומת מגידו רגישה במיוחד לקונפליקט תעבורתי כאשר 27 בשימוש. מטוסים שנמצאים בצלע צולבת או מטוסים שעוזבים את המנחת לאחר המראה נמצאים על תדר המנחת ואילו המצטרפים מנתיבי תעופה ספורטיבית נמצאים על פלוטו.

·       אם המסלול בשימוש הוא 27, יש להצטרף לעם הרוח ל 27. הנמכה ראשונית לגובה 1200. הנמכה לגובה ההקפה רק לאחר יצירת תמונה אווירית מלאה על התנועות בהקפה (דגש על תנועות שנמצאות בצולבת ותחילת עם הרוח למסלול 27).

·       אם המסלול בשימוש הוא 09, מומלץ להצטרף לצלע מתה של 09. ניתן להצטרף גם ישירות לבסיס של 09 בתנאי שיש תמונה אווירית מלאה על מטוסים בהקפה עם דגש על סוף עם הרוח ובסיס.

 

8.     בנקודה צומת עפולה, יש להיות בגובה 1500.

·       אם המסלול בשימוש הוא 27, יש להצטרף דרך צלע מתה של 27. יש לשים לב למטוסים ממריאים ולמנוע קירבה של מטוס שנמצא בצלע אחרי המראה ומטוס שנמצא בסוף צלע מתה.

·       אם המסלול בשימוש הוא 09, יש להצטרף ישירות לעם הרוח ל 09. יש לשים לב למטוסים הממריאים לכיוון מזרח. יש להקפיד לא להנמיך לפני מעבר קו סף מסלול 27.    


9.     צלע מתה (צפונית למסלול):

·       כאשר טסים דרך צלע מתה, יש לעשות זאת במרחק המאפשר לראות את כל המסלול בגובה 900.

·       כאשר פונים מצלע מתה לצולבת, מעל המסלול, יש לדווח "חוצה מסלול מצפון לדרום"

·       בסופי שבוע, הפניה מצלע מתה דרך צולבת לעם הרוח, רק מסוף המסלול. 

 

10. דאונים: מותר לדאונים לצבור גובה בין המסלול לחצי המרחק לעם הרוח. שימו לב- במיקום הזה הם יכולים להימצא בכל גובה (לטפס, להנמיך ולשהות בכל גובה). יש עדיפות לדאונים בנחיתה, אם הם מבקשים זאת.

 

11. מרססים: יש עדיפות למרססים. יש לתת להם עדיפות בהמראה והליכה סביב. המרססים מצטרפים מכל מיני כיוונים, לעיתים בגובה מאד נמוך. כאמור, המרססים לעיתים נוחתים על המסלול ההפוך (לדוגמא אם 27 בשימוש, הם יכולים לנחות גם על 09). חלק מהמרססים עושים 180 אחרי נחיתה.

 

12. תרגול הנמכות מכשירים למסלול 29 של רמת דוד (או הנמכות אמת במקרה של בסיס ענן נמוך) מגביל את גובה ההקפה ל 200 רגל מעל פני השטח. יש לשים לב לנוטאם בנושא.

 

13. בסביבות המנחת עשויות להיות ציפורים, חלקן גדולות (עגורים, שקנאים, עייט צפרדעים ועוד) – נדרשת תשומת לב לאורך כל ההקפה ובמידת הצורך יש לנסוק וללכת סביב.

 

14. בשעות הבוקר המוקדמות, בפרט בסתיו ובחורף, יתכן ערפל במנחת. יש להתעדכן בתחזית.

 

15. יש להקפיד ולדווח עם הרוח, פניה לבסיס ופיינל וכן בצולבת מצלע מתה, גם אם אין מטוסים בהקפה.

 

16. בימי שישי ושבת, אין אפשרות לבצע הקפות במנחת בשל פעילות מועדון הדאייה.

 

17. הטיפ אינו מהווה תחליף לפמ״ת, שמכיל פרטים נוספים לגבי המנחת וסביבתו. מומלץ לקרוא את הפמ״ת של המנחת לפני טיסה למנחת, בפרט אם טסים לשם בתדירות נמוכה.


 זכרו, מנחת מגידו עמוס במגוון רחב של כלי טייס. הבטיחות במנחת מגידו תלויה בכך שנקפיד על נהלי הכניסה, היציאה, ההקפה והדיווח.

 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה


225 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page