טיפ נדב״ר מספר 9 – טיסה בעת תקלת קשר
- aguda5
- 8 ביוני
- זמן קריאה 3 דקות
במקרים מסוימים, תיתכן תקלת קשר, בה הטייס מאבד קשר עם יחידת הבקרה או המנחת.
בעת אובדן קשר מומלץ שהטייס ינקוט בצעדים הראשוניים הבאים:
1. תחילה יש לנסות לתפעל את התקלה. רוב תקלות הקשר נובעות מהגדרה שגויה או בעית חיבורים:
(1) בדוק שהתדר נכון (יתכן שהתדר שונה בטעות)
(2) וודא אוזניות מחוברות
(3) וודא שה-PTT לא לחוץ
(4) בדוק שהווליום גבוה ולא על שקט, הן של הרדיו והן של קשר הפנים
(5) נסה לתקשר דרך הצד של הנוסע
(6) נסה לכבות ולהדליק (קודם את הרדיו ואחר כך דרך מתג אוויוניקה)
(7) חזור לתדר הקודם שעבד (למשל "פלוטו")
(8) פנה למטוסים אחרים (בפרט, אם אתה שומע אותם)
2. אם התקלה לא נפתרה, כדאי לנסות ליצור קשר טלפוני. ברוב המטוסים יש אזניות עם חיבור Bluetooth, כדאי לדעת לתפעל וכדאי שתהיה רשימת טלפונים בזיכרון (לפחות, פלוטו, חגב, פלמחים, תל נוף, ושדה הבית).
רשימת טלפונים עדכנית נכון לפרסום טיפ זה מצורפת בהמשך. שים לב שחלק מהטלפונים משתנים מדי פעם. כל שינוי מפורסם בנוטאם. הערה: כבר שנים רבות לא זכורה תקלת קשר שלא ניתן היה להתגבר עליה בעזרת שיחת טלפון לבקר או למגדל של שדה היעד. היה ערוך לבצע שיחות טלפון מהמטוס בזמן טיסה.
אם לא הצלחת לתפעל את התקלה או ליצור קשר טלפוני, המשך על פי הפמ״ת : מדיניות המשך הטיסה בנתיבי CVFR/ אז"מ (וככלל, בכל טיסה טיסה ב- VMC - תנאי ראיה).
1. על הטייס להמשיך את הטיסה ב- VMC ולנחות בשדה/מנחת המתאים הקרוב ביותר.
2. על הטייס להצטרף להקפה ולנחות בהתאם לנוהל ההצטרפות באובדן קשר מנתיבי ה- אז"מ/CVFR של אותו שדה/מנחת.
3. אם אובדן הקשר אירע בתחום הפיקוח של שדה ההמראה (CTA/CTR) יחזור לנחיתה באותו שדה תעופה, בהתאם לנוהל ההצטרפות באובדן קשר.
4. בפרק שדות-תעופה ובפרק מנחתים בפמ"ת, לכל שדה/מנחת מפורסם נוהל הצטרפות בעת תקלת קשר. חובת הטייס להתעדכן לפני הטיסה בנהלי הצטרפות לשדה-התעופה/המנחת בעת תקלת קשר. ישנם מנחתים שאין להם נוהל ללא קשר, עבורם תקף הנוהל הכללי פמ"ת פרק ג-01.
דגשים:
1. כל החלטה של הטייס לגבי המשך הטיסה תתקבל בתנאי שבטיחות הטיסה לא תיפגע.
2. הטייס יפעיל Transponder על קוד 7600 ויוודא ש- מוד C מופעל (באז"מ, אם הרדיו לא עובד, בסבירות גבוהה גם הטרנספונדר לא יעבוד).
3. ניתן לנסות ליצור קשר עם יחידת הבקר על תדר 121.5 שהוא תדר ה-Guard. זהו תדר חירום בין-לאומי עליו מאזינות כל יחידות הבקרה המשדרות. בתדר זה יש לפנות באופן הבא :
מטוס: ״פלוטו מ- HMW איך שומע על ה- “Guard
4. אם הטייס אינו מצליח ליצור קשר, יחזור לתדר המתאים לנתיב טיסתו וידווח ״בשידור עיוור״ על מיקומו ובכל נקודת דיווח שבנתיב טיסתו:
(1) השידור העיוור יבוצע פעמיים ויחל במילים "שידור עיוור". השידור יכלול גם את שם יחידת הבקרה, אליה מיועד השידור.
(2) השידור העיוור יבוצע גם בתדר המשני של יחידת הבקרה.
(3) לפני כל החלפת תדר, ישדר הטייס את התדר שאליו הוא עובר.
5. מבחינת גבהיי הטיסה, יש לשמור במדויק על גבהי הטיסה בהתאם לנתיבים (אז"מ או CVFR) להם תוכנן. אין לשנות גבהי טיסה (למשל לטפס) בנתיבים מוגדרים – לדוגמה CVFR - לשם יצירת קשר. זאת, על מנת למנוע קונפליקט תעבורתי אפשרי עם מטוסים אחרים באזור.
6. פעולת יחידת הבקרה:בעת אובדן קשר, בדרך כלל הבקר מניח שתקלת הקשר הינה חלק מתקלה חמורה יותר. על כן הפקח/בקר ינקוט בצעדים הבאים:
(1) יבדוק האם המקלט במטוס שמיש, ובמידה וכן ימשיך לתת הוראות פיקוח.
(2) יבקש מיחידת בקרה רלוונטית אחרת לנסות ליצור קשר עם המטוס בתקלה.
(3) יבקש מכלי טייס אחר באוויר לנסות ליצור קשר ולשמש ממסר עם כלי הטייס שבאובדן הקשר.
(4) יפנה את המטוסים מדרכו של המטוס בתקלת קשר ויעדכן מנחתים ושדות באזור.
(5) ימסור מידע על מיקומו וגובהו של כלי הטיס שבתקלת קשר לכלי טייס אחרים שבקרבתו או שבנתיב טיסתו הצפוי.
(6) יודיע את פרטי כלי הטייס שבתקלת קשר ליחידת הבקרה הבאה, שאמורה לפקח עליו, ולשדות נוספים שבקרבת נתיב טיסתו הצפוי.
(7) כשכלי הטייס באובדן קשר טס בנתיבי התובלה הנמוכים/אז"מ, יפנה, במידת האפשר, כלי טייס אחרים מגובה נתיב הטיסה הצפוי של כלי הטייס שבתקלת קשר.
נספח א' – רשימת טלפונים חיוניים
טלפון | יחידת נת"א |
04-6926211 | פלוטו מערב |
04-6926239 | פלוטו מזרח |
| חגב צפון |
| חגב דרום |
03-9432929 | פלמחים |
073-3636954 | תל נוף |
08-9907913 | קדם |
04-6136210 | ראש פינה |
04-8476120 | חיפה |
| אילת-רמון |
נספח ב' – מקורות נוספים:
2. המדריך הרשמי של ה-FAA בנוגע לתקלה בתקשורת דו-כיוונית (Two-way Radio Communications Failure) מתוך Aeronautical Information Manual (AIM), סעיף 6-4:
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
Comentarios