טיפ בטיחות 21/25 - מהירות גלישה מיטבית
- aguda5
- 13 ביולי
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 14 ביולי
איבדת כוח? עכשיו הזמן לטוס במהירות הגלישה המיטבית (Best Glide Speed). זו המהירות שתביא אותך למרחק הגדול ביותר, על כל רגל גובה שתאבד. ובמילים פשוטות: מהירות זו תאפשר לך להגיע הכי רחוק שאפשר עד שתנחת.
עם זאת, חשוב להבין שזו אינה המהירות שתשאיר אותך הכי הרבה זמן באוויר.
למהירות הזו יש שם נוסף: מהירות ב-L/D מקסימלי. כלומר, המהירות שבה מתקבל היחס הטוב ביותר בין עילוי לגרר.


מהם הגורמים שמשפיעים על מהירות הגלישה?
משקל: באופן מפתיע, היחס בין עילוי לגרר כמעט אינו משתנה עם שינוי המשקל. עם זאת, כדי לשמור על אותו יחס, מטוס כבד יותר יידרש למהירות גבוהה יותר. כלומר, ככל שהמשקל עולה, מהירות הגלישה המיטבית תעלה, אך טווח הגלישה (במיילים) יישאר זהה.
מנח המטוס (Pitch Attitude): שליטה בזווית האף קריטית. אף גבוה מדי גורם להאטה ולקצב שקיעה מהיר. אף נמוך מדי גורם להאצה מיותרת ולגרר מוגבר. יש לכוון את האף כך שתישמר מהירות הגלישה הרצויה.
גרר (Drag) : כל תוספת גרר, כגון מדפים פתוחים, מפחיתה את יחס העילוי לגרר (L/D) ומקצרת את טווח הגלישה. בטיסה ללא מנוע, שאף לקונפיגורציה חלקה ככל האפשר (Clean).
רוח: ברוח אף, המהירות הקרקעית נמוכה יותר ולכן המטוס יגלוש למרחק קצר יותר. ברוח גב, המטוס יגלוש למרחק ארוך יותר. בשני המקרים, בהינתן שמירה על מהירות מכשירית של גלישה מיטבית, הגלישה תהיה למרחק המיטבי.
כיצד יודעים מה מהירות הגלישה המיטבית ?
ברוב ספרי המטוס, מהירות הגלישה המיטבית מוזכרת בפרקים: Performance ו/או Emergency Procedures (במסגרת נוהל נחיתת אונס ללא מנוע)
להלן מספר דוגמאות:


חשוב להכיר את שיעור הגלישה (Glide Ratio) של המטוס, נתון שלא תמיד מופיע במפורש בספר המטוס.
בדוגמאות למעלה: הסוואנה עם שיעור גלישה של 11:1, ה P92 עם 12:1 וה A32 עם 13:1
המשמעות של שיעור הגלישה של 13:1 היא שעבור כל רגל שנאבד, נטוס מרחק של 13 רגל.
בגובה 400 רגל, נוכל לגלוש 5,200 רגל, כלומר כ-1 מייל יבשתי. במהירות של 60 קשר (כ- 70) מי"ש נהיה באוויר מעט פחות מדקה.
בגובה 1000 רגל, נוכל לגלוש 13,000 רגל, כלומר כ- 2.5 מייל יבשתי. במהירות של 60 קשר, נהיה באוויר כשתי דקות.
במקרה של אובדן מנוע, השאלה הראשונה שאתה שואל את עצמך היא "לאן אני יכול להגיע מכאן?"
כדי לענות עליה נכון, יש לקחת בחשבון את שיעור הגלישה של המטוס, את גובהך מעל פני השטח, את תנאי הרוח, את פני השטח האפשריים לנחיתה – ולהניח שאתה שומר על מהירות הגלישה המיטבית.
חשוב להכיר גם את שיעור השקיעה (sink rate) של המטוס במהירות הגלישה. אם, לדוגמה, שיעור ההנמכה הוא כ־ 500 רגל לדקה, אז בגובה 500 רגל מעל פני השטח – יש לך דקה אחת בלבד לפני הפגיעה בקרקע.
מומלץ מאוד לתרגל תרחישים כאלו עם מדריך ובגובה בטוח. לדמות אובדן מנוע, לשמור על מהירות הגלישה ולבחון בפועל את טווח הגלישה בתנאים שונים. תרגול כזה עשוי, פשוטו כמשמעו, להציל חיים.
טיפ חשוב: בשעת גלישה, אל תמהר להוריד מדפים. שמור את הקונפיגורציה החלקה עד שאתה בטוח שאתה מגיע לשדה בו אתה מתכנן לנחות. רק כאשר הנך בטוח שתגיע, התחל להאט, הורד מדפים ובצע נחיתה מבוקרת ומדויקת.
אם נותר לך עודף גובה , הורד מדפים מלא ואם לא מספיק בצע החלקה.
חומר נוסף:
הסבר של ה FAA לגבי מהירות ומרחק גלישה
מומלץ לקרוא את הפרק בנושא הגלישה ב PHAK – Pilot Handbook of Aeronautical Knowledge (ע״מ 3-21)
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)


תגובות