טיפ בטיחות 22/25 גזירת רוח
- aguda5
- 20 ביולי
- זמן קריאה 2 דקות
גזירת רוח בגובה נמוך (LLWS – Low-Level Wind Shear) היא שינוי פתאומי ומהותי במהירות או כיוון הרוח לאורך מרחק קצר. מדובר בתופעה מסוכנת שעלולה להפתיע גם טייסים מנוסים, בעיקר בשלבי ההמראה או הנחיתה, כשהמטוס בגובה נמוך ובמהירות קרובה למהירות ההזדקרות.
מטוסים קלים, ובפרט מטוסי אז"מ, חשופים במיוחד להשפעת גזירות רוח בשל מהירות ההזדקרות הנמוכה שלהם. לדוגמא, אם גזירת הרוח משנה את עוצמת הרוח ב-20 קשר, השפעתה על מטוס סילון המבצע גישה ב-140 קשר קטנה מאוד, אבל קריטית על אז"מ שמבצע גישה לנחיתה ב-50 קשר.

גורמים אפשריים לגזירת רוח בגובה נמוך:
● חזית קרה – במיוחד כזו שגורמת לשינוי של לפחות 5 מעלות צלסיוס על הקרקע ורוחות של מעל 30 קשר.
● סופת רעמים – גזירת רוח חריפה יכולה להיגרם מזרמי אוויר יורדים (Downbursts / Microbursts).
● אינוורסיה – תופעת אינוורסיה בשילוב רוחות חזקות בגובה עלולה ליצור גזירת רוח משמעותית בגובה נמוך (גם אם לא קרוב לקרקע).
● מכשולים קרקעיים – מבנים גבוהים, האנגרים או רכסי הרים עלולים לשבש את זרימת הרוח ולגרום לגזירה רוח מקומית (לדוגמא ההאנגר בפיינל 18 במנחת ראשון).
סוגי גזירת רוח והשפעתם :
גזירת רוח יכולה להיות אופקית (קדמית או אחורית) או אנכית
● גזירה אחורית (Headwind to Tailwind Shear) גורמת לירידה חדה במהירות האווירית ולהורדת אף ואף להזדקרות מיידית.
● גזירה קדמית (Tailwind to Headwind Shear) עלולה לגרום לעלייה חדה במהירות האווירית ולהרמת אף.
● גזירה אנכית (Downburst/Microburst) שינוי פתאומי בגובה העלול להביא לאובדן שליטה.
כיצד מתמודדים עם גזירת רוח ?
● תכנון והחלטיות: בדוק דיווחי מזג אוויר, METAR ו-TAF. חפש מילות מפתח כמו GUST, WS או TS. חלק מאפליקציות מזג האוויר, ובפרט WINDY, מראות צפי לגזירות רוח. אם התחזית בעייתית או יש חשד לגזירה, מומלץ להימנע מהטיסה, לדחות אותה או לשנות למסלול אחר.
● זיהוי סימנים חזותיים: ענני קומולונימבוס, אבק מתרומם מהקרקע, או שינוי פתאומי בכיוון עשן/רוח.
● ביצועים, מודעות ותפעול: המפתח הוא רזרבה במהירות. ניתוק במהירות מעט גבוהה מהרגיל, טיפוס במהירות גבוהה מהרגיל (Vx/Vy פלוס כמה קשרים), וגישה במהירות גבוהה מהרגיל (מהירות הגישה המיטבית פלוס כמה קשרים). שמור יד על המצערת וגובה ביטחון. דע לזהות ולהגיב במהירות וללכת סביב במידת הצורך.
● מעבר רכסי הרים: בטיפוס, אל תתקרב לרכס בגובה נמוך, אלא צבור מספיק גובה רחוק מהרכס ואז פנה לכיוון הרכס למעבר מעליו.
● מעקף: גזירות רוח הן לעיתים קרובות מקומיות. מעקף שלהן בכמה מייל או בשינוי גובה קטן, יכול להוציא אותך לחלוטין מאזור הגזירה.
לסיכום:
מטוסי אז״מ רגישים במיוחד להשפעות גזירות רוח בשל מהירותם הנמוכה ומשקלם הקל. אי אפשר "לנצח את הרוח" אך ניתן לתכנן, לזהות, להיערך ולהימנע. אל תהסס לבטל לשנות או לדחות טיסה כאשר יש חשש לגזירת רוח.
חומר נוסף:
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)


תגובות