טיפ בטיחות 23/25 - מפגשים עם ציפורים
- aguda5
- לפני 6 ימים
- זמן קריאה 3 דקות
מפגש עם ציפור במהלך טיסה הוא תרחיש נפוץ יותר ממה שנהוג לחשוב. אלפי מקרים כאלו מדווחים מדי שנה ברחבי העולם, בתעופה כללית והן בספורטיבית. מרבית המפגשים מתרחשים בגובה נמוך, בהמראה, נחיתה או בשיוט נמוך ועלולות לסכן את שלמות המטוס ובטיחות הטייס, במיוחד במקרים של פגיעה בפרופלור או בחזית המטוס.
היסטורית (ותודה ל AOPA) הטייס הראשון שחווה פגיעת ציפור הוא אורוויל רייט, ב 1908 והמקרה הראשון של הרוג כתוצאה מפגיעת שחף נרשם בשנת 1912. ההערכה של AOPA הינה שב 20 שנה האחרונות אירעו יותר מ 500,000 פגיעות ציפור, מתוכם דווחו כ 80%.
תיאור מקרה שקרה לאחרונה (15.7.2025)
אחד מטייסי האיגוד טס ממנחת ראשון לכיוון לטרון. באזור בית עובד, חצתה את המטוס להקת ציפורים (וידאו מצורף, הלהקה חולפת ב- 00:14). הטייס לא ראה או שמע פגיעה ולכן הוא הניח שהכל בסדר והמשיך בטיסה
בהמשך, בעת תרגול ב- 302, שמע רעש מכיוון הפרופלור והחליט לחזור מיד לראשון.
ניתן לראות בסרטון (00:23) שהספינר עף.
הטיסה לראשון עברה ללא אירועים מיוחדים, אך הטייס היה דרוך ומוכן נפשית לנ״א. כאשר הטייס הגיע להקפה המדפים תפקדו היטב והוא נחת בהצלחה עם רוח מערבית ערה.
כאשר הטייס יצא מהמטוס, התברר לו שהספינר של הפרופלור עף וכן זוהתה פגיעה בלהב, ככל הנראה מפגיעת ציפור.

מקרה נוסף (9.2.2024) :
מטוס HPR המריא ממנחת מגידו לתרגול הקפות ובהמשך לאזורי האימון של מגידו. בחזרה מאזורי האימון הצטרף מנקודת הדיווח ״עפולה" לצלע מתה של מסלול 27. לקראת הפניה לצלע עם הרוח למסלול 27, דיווח הטייס על פגיעת ציפור וחשש לבעיית שליטה במטוס. הוא פנה לכיוון המסלול בניסיון לבצע נחיתה על המסלול הנגדי 09. המטוס חלף את המסלול בגובה נמוך, בכיוון צפון ואז נצפה מפיל את כנף שמאל בחדות ופוגע אנכית בקרקע. הטייס נפצע באורח אנוש, ובהמשך נקבע מותו (דו"ח החקירה הבטיחותית).
הסיכון בפגיעת ציפור, וכיצד להקטין את הסיכוי למפגש
בערב הבטיחות שהאיגוד ערך בפברואר 2024, הרצה יותם אורחן, רמ״ד ציפורים בחיל אוויר, על ״ציפורים ותעופה - כיצד להקטין את הסיכוי למפגש״. מומלץ לצפות (גם כרענון למי שהשתתף בכנס עצמו).
גורמים המעלים את הסיכון בפגיעת ציפור:
מהירות טיסה גבוהה (של המטוס ו/או הציפור)
גודל הציפור
גובה נמוך : 85% מהציפורים עפות מתחת ל-2000 רגל וכן בטיסה מעל גובה זה הסיכון לפגיעה פוחת משמעותית.
עקרונות חשובים להקטנת הסיכון:
הכר את הסביבה: שים לב לאזורים שבהם נפוץ ריכוז ציפורים ועופות: מאגרי מים, תחנות דגים, מטמנות, שדות פתוחים ושטחי חקלאות. אם אתה מתכנן טיסה לאזורים מוכי ציפורים, מומלץ לתדרך מראש מה עושים במקרה כזה (בפרט אם טסים במבנה).
תכנן גובה טיסה מתאים: באזורים מוכי ציפורים שאף לטוס מעל 2,000 רגל מעל הקרקע.
באזור עם ציפורים, הפחת מהירות. הפחתת המהירות מצמצמת את הסיכון לפגיעה משמעותית.
היה דרוך לתנועה לא צפויה: ציפורים עשויות לשנות כיוון פתאום. כשאתה מזהה להקה של ציפורים או ציפור בודדת, שמור גובה והימנע מתמרונים חדים.
אל תטוס ישירות לעבר ציפור: ציפור שתבחין בכלי טיס מתקרב לרוב תנסה לצלול, פעולה שעלולה להוביל להתנגשות אם תמשיך לטוס ישר לעברה.
הדלק אורות טיסה (מומלץ strobe): הדבר יקל על הציפורים לזהות את המטוס מוקדם יותר.
בכניסה לאזור צפוף ציפורים, או בניסיון למנוע התנגשות: פנה בעדינות וטפס, כאילו אתה בתרמיקה - הדבר נותן לציפור זמן ועל פי רוב היא תסגור כנפיים ותאבד גובה. בכל מקרה, אל תשנה כיוון בפתאומיות. אתה עלול להפתיע את הציפור.
אם יש ספק לפגיעת ציפור, הנח שהיתה כזו גם אם לא זיהית אותה.
לאחר פגיעת ציפור, פעל בקור רוח:
אם קרתה פגיעה - בפרט במדחף או בשמשה - שמור על שליטה.
בצע הערכת נזק (במידת האפשר, בגובה) ובדוק אם משהו השתנה במטוס ופעל לנחות בהקדם.
אם יש חשד לפגיעה בגלגלים, נסה לטוס מעל השדה/מנחת ולבקש מאנשים/פקחים שיאבחנו את המצב.
להלן תמונה נוספת מפגיעת ציפור במטוס באזור נשרים, גובה 800 רגל. טייס ומדריך היו עם ראש בפנים וזיהו את הציפורים שניות בודדות לפני הפגיעה. חשוב לטוס עם ראש בחוץ, גם על מנת לזהות ציפורים.

לסיכום : גם ציפור קטנה יכולה להפוך לסיכון משמעותי בגובה נמוך ובמהירות גבוהה. תגובה רגועה ומקצועית – יכולה להציל חיים.
למידע נוסף:
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
Comments