top of page

טיפ בטיחות 24/25 - נטעים

  • aguda5
  • 10 באוג׳
  • זמן קריאה 3 דקות

נקודת הדיווח "נטעים" הנמצאת על הנתיב "תל-יונה"-"נטעים"-"נצר-סרני" הינה נקודת דיווח מאתגרת מבחינה תעבורתית. בנקודה זו מתכנסים ארבעה נתיבי תעבורה, חלקם באותו כיוון וחלקם בכיוונים מנוגדים מה שעשוי ליצור קונפליקטים תעבורתיים.

1.   נתיב CVFR "תל יונה" – "נטעים" – "נצר סרני"

א.   כיוון הנתיב: ממערב למזרח

ב.   גובה הנתיב: '800 לכל אורכו

ג.    שימוש: מטוסים/מסוקים הטסים ב- CVFR וחוצים ממערב למזרח

ד.   קשר: "תל יונה" – "נטעים": תדר פלמחים, מ"נטעים" ומזרחה: תדר תל נוף


מפת CVFR באזור "נטעים" - "נצר סרני"
מפת CVFR באזור "נטעים" - "נצר סרני"

2.    נתיב CVFR למטוסי אז"מ הנכנסים מ"תל יונה" לנחיתה בראשון לציון דרך "נטעים"

א.   כיוון הנתיב: ממערב למזרח

ב.   גובה הנתיב: '800 מ"תל יונה" עד "נטעים" ומשם שמאלית הנמכה '500 ל-״איקאה״ ומשם '400 ל"משולש חולות" (פמ"ת 2.10.25)

ג.    שימוש: אז"מ המגיעים לאורך החוף CVFR לנחיתה בראשון לציון

ד.   קשר: "תל יונה" - "נטעים" - ״איקאה״ - "משולש חולות": תדר פלמחים, מ-"משולש חולות" לנחיתה: תדר מנחת ראשל"צ


ree
ree

כניסה למנחת ראשון לציון CVFR מתל יונה, לפי עדכון פמ״ת 2.10.2025


3.   נתיב אז"מ "בית עובד" – "נס ציונה" – "נצר סרני"

א.   כיוון הנתיב: ממערב למזרח

ב.   גובה הנתיב: '400 ב"בית עובד" עד "נס ציונה" – טיפוס לגובה '800 ל-"נצר סרני"

ג.    שימוש: אז"מ היוצאים מזרחה מראשון לציון

ד.   קשר: עד "בית עובד": תדר פלמחים, מ"בית עובד" מזרחה: תדר תל נוף


4.   נתיב אז"מ מ"נצר סרני" – "מחלף נס ציונה" – "ראשונים" – "איקאה" – "משולש חולות"

א.   כיוון הנתיב: ממזרח למערב

ב.   גובה הנתיב: '1,200, ב"נצר סרני" הנמכה לגובה '700 ל"מחלף נס ציונה" ומשם הנמכה לגובה '500 ל-"ראשונים" ול-"איקאה" והנמכה '400 ל-"משולש חולות"

ג.    שימוש: אז"מ המגיעים ממזרח לנחיתה בראשון לציון

ד.   קשר: הקשר שונה בימות השבוע ובסופי שבוע:

  • בימות השבוע: עד "ראשונים" בקשר עם תל נוף, מ-"ראשונים" ל-״משולש חולות״ עוברים לקשר עם פלמחים וב- "משולש חולות" עוברים לתדר מנחת ראשון

  • בסופי שבוע: עד "ראשונים" בקשר עם תל נוף, ב-"ראשונים" עוברים ישירות לתדר מנחת ראשון לציון

 

ree

מפת אז״מ באזור נטעים נצר סירני, לפי עדכון פמ״ת 2.10.2025

 

פוטנציאל לאירועים תעבורתיים:

גאוגרפית, כל הנקודות הנ"ל מאד קרובות אחת לשנייה כך שבפועל קיים פוטנציאל למספר סוגי אירועים תעבורתיים. להלן מספר דוגמאות:

א.     מטוס אז"מ יוצא ב"בית עובד" מזרחה, ובאותו זמן מטוס CVFR טס מזרחה בגובה '800 מ-"נטעים" ל-"נצר סרני". מטוס האז"מ מטפס "לתוך" המטוס ב- CVFR (שניהם באותו כיוון - מזרח)  ללא יכולת לראות אותו, שכן הוא מעליו. במקרה הזה, שני המטוסים על אותו התדר – תל נוף.

ree

ב.     מטוס אז"מ בנתיב CVFR מ-"תל יונה" לנחיתה בראשון, ובאותו זמן אז"מ מגיע ממזרח בנתיבי אז״מ ב- "ראשונים" לנחיתה בראשון. המטוס מ-"תל יונה", ב-"נטעים" מתחיל פניה שמאלית בהנמכה ל-״איקאה״ ול-"משולש חולות" "לתוך" האז"מ שמתחתיו שמגיע מ-"ראשונים" בגובה '500.במהלך השבוע, שניהם על אותו תדר – פלמחים. בסופ״ש – האז״מ מ- "ראשונים" על תדר ראשון והאז״מ ב- "נטעים" על תדר פלמחים, ויעבור לתדר מנחת ראשון רק לאחר סיום ההנמכה.

ree

ג.      אז"מ שמגיע מ"נצר-סרני" בגובה '1,200, ומולו מטוס ב- CVFR שטס '800 מ-"נטעים" ל- "נצר סרני", האז"מ מנמיך לגובה '700 ל-"מחלף נס-ציונה" (ומשם '500 ל-"ראשונים") ובפועל "חוצה" את הגובה של מטוס ה-CVFR שמגיע מ-"נטעים" לכיוון "נצר סרני". שניהם על אותו תדר - תל נוף. יחד עם זאת, מטוס ה CVFR עובר לתדר תל נוף רק זמן קצר לפני ״המפגש״ ביניהם.



ree

 

קיימות מספר המלצות, שיכולות לסייע להקטנת סיכונים:

1.     האזנה על ערוץ נוסף: לרוב האז"מים מכשיר קשר המאפשר האזנה על שני ערוצים. מומלץ להקשיב במקביל לתדר פלמחים ותדר תל-נוף, או תדר פלמחים ותדר ראשון, לפי העניין, על מנת לבנות תמונה אווירית נכונה, לזהות את הגאומטריה ובמידת הצורך להתריע לפקח או למטוס ה- CVFR.

  • אז״מ שמגיע ממזרח – פלמחים וראשון

  • אז״מ שמגיע ממערב ב CVFR – פלמחים וראשון

  • אז״מ שיוצא מזרחה – פלמחים ותל נוף

2.     הפרדה יזומה: 

  • כאשר אתה טס בכיוון מזרח, אם אתה מודע למטוס CVFR בגובה '800 מ-"נטעים" ל-"נצר סרני" בקש מהפקח לשמור מייל אחד דרומית לכביש 431  וטוס מעט דרומית ל-״נצר סרני״. אפשר גם לעצור טיפוס בגובה '600 עד קשר עין.

  • כאשר אתה טס בכיוון מערב, אם אתה מודע למטוס CVFR מולך בגובה '800, הודע לפקח תל נוף שאתה מנמיך צפונית לכביש 431, עד הגיעך לגובה '700 ומשם ל-"ראשונים" '500 לפי גבהי הנתיב.

3.     הקפדה על גבהי הנתיב ועל כיוון הנתיב: חשוב להקפיד על גבהי הנתיב ועל כיוונו, על מנת שטייסים נוספים באזור ידעו למה לצפות. לדוגמא: לא להתחיל הנמכה ל- "ראשונים" לפני הנקודה "נצר סירני", לא להתחיל הנמכה מה CVFR ל-״משולש חולות״ לפני הנקודה ״נטעים״, בטיסה מזרחה להתחיל לטפס ל- 800 רק מ- "אזור תעשייה נס ציונה" (לפי המפה בערך מול המכון הביולוגי).

4.     אוויראות ותמונה אווירית: חשיבות עליונה לבנית ״התמונה האווירית״ וכרגיל עיניים בחוץ ואין תחליף להסתכלות סביב.

 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

תגובות


bottom of page