טיפ בטיחות 24/25 - נטעים
- aguda5
- 10 באוג׳
- זמן קריאה 3 דקות
נקודת הדיווח "נטעים" הנמצאת על הנתיב "תל-יונה"-"נטעים"-"נצר-סרני" הינה נקודת דיווח מאתגרת מבחינה תעבורתית. בנקודה זו מתכנסים ארבעה נתיבי תעבורה, חלקם באותו כיוון וחלקם בכיוונים מנוגדים מה שעשוי ליצור קונפליקטים תעבורתיים.
1. נתיב CVFR "תל יונה" – "נטעים" – "נצר סרני"
א. כיוון הנתיב: ממערב למזרח
ב. גובה הנתיב: '800 לכל אורכו
ג. שימוש: מטוסים/מסוקים הטסים ב- CVFR וחוצים ממערב למזרח
ד. קשר: "תל יונה" – "נטעים": תדר פלמחים, מ"נטעים" ומזרחה: תדר תל נוף

2. נתיב CVFR למטוסי אז"מ הנכנסים מ"תל יונה" לנחיתה בראשון לציון דרך "נטעים"
א. כיוון הנתיב: ממערב למזרח
ב. גובה הנתיב: '800 מ"תל יונה" עד "נטעים" ומשם שמאלית הנמכה '500 ל-״איקאה״ ומשם '400 ל"משולש חולות" (פמ"ת 2.10.25)
ג. שימוש: אז"מ המגיעים לאורך החוף CVFR לנחיתה בראשון לציון
ד. קשר: "תל יונה" - "נטעים" - ״איקאה״ - "משולש חולות": תדר פלמחים, מ-"משולש חולות" לנחיתה: תדר מנחת ראשל"צ


כניסה למנחת ראשון לציון CVFR מתל יונה, לפי עדכון פמ״ת 2.10.2025
3. נתיב אז"מ "בית עובד" – "נס ציונה" – "נצר סרני"
א. כיוון הנתיב: ממערב למזרח
ב. גובה הנתיב: '400 ב"בית עובד" עד "נס ציונה" – טיפוס לגובה '800 ל-"נצר סרני"
ג. שימוש: אז"מ היוצאים מזרחה מראשון לציון
ד. קשר: עד "בית עובד": תדר פלמחים, מ"בית עובד" מזרחה: תדר תל נוף
4. נתיב אז"מ מ"נצר סרני" – "מחלף נס ציונה" – "ראשונים" – "איקאה" – "משולש חולות"
א. כיוון הנתיב: ממזרח למערב
ב. גובה הנתיב: '1,200, ב"נצר סרני" הנמכה לגובה '700 ל"מחלף נס ציונה" ומשם הנמכה לגובה '500 ל-"ראשונים" ול-"איקאה" והנמכה '400 ל-"משולש חולות"
ג. שימוש: אז"מ המגיעים ממזרח לנחיתה בראשון לציון
ד. קשר: הקשר שונה בימות השבוע ובסופי שבוע:
בימות השבוע: עד "ראשונים" בקשר עם תל נוף, מ-"ראשונים" ל-״משולש חולות״ עוברים לקשר עם פלמחים וב- "משולש חולות" עוברים לתדר מנחת ראשון
בסופי שבוע: עד "ראשונים" בקשר עם תל נוף, ב-"ראשונים" עוברים ישירות לתדר מנחת ראשון לציון

מפת אז״מ באזור נטעים נצר סירני, לפי עדכון פמ״ת 2.10.2025
פוטנציאל לאירועים תעבורתיים:
גאוגרפית, כל הנקודות הנ"ל מאד קרובות אחת לשנייה כך שבפועל קיים פוטנציאל למספר סוגי אירועים תעבורתיים. להלן מספר דוגמאות:
א. מטוס אז"מ יוצא ב"בית עובד" מזרחה, ובאותו זמן מטוס CVFR טס מזרחה בגובה '800 מ-"נטעים" ל-"נצר סרני". מטוס האז"מ מטפס "לתוך" המטוס ב- CVFR (שניהם באותו כיוון - מזרח) ללא יכולת לראות אותו, שכן הוא מעליו. במקרה הזה, שני המטוסים על אותו התדר – תל נוף.

ב. מטוס אז"מ בנתיב CVFR מ-"תל יונה" לנחיתה בראשון, ובאותו זמן אז"מ מגיע ממזרח בנתיבי אז״מ ב- "ראשונים" לנחיתה בראשון. המטוס מ-"תל יונה", ב-"נטעים" מתחיל פניה שמאלית בהנמכה ל-״איקאה״ ול-"משולש חולות" "לתוך" האז"מ שמתחתיו שמגיע מ-"ראשונים" בגובה '500.במהלך השבוע, שניהם על אותו תדר – פלמחים. בסופ״ש – האז״מ מ- "ראשונים" על תדר ראשון והאז״מ ב- "נטעים" על תדר פלמחים, ויעבור לתדר מנחת ראשון רק לאחר סיום ההנמכה.

ג. אז"מ שמגיע מ"נצר-סרני" בגובה '1,200, ומולו מטוס ב- CVFR שטס '800 מ-"נטעים" ל- "נצר סרני", האז"מ מנמיך לגובה '700 ל-"מחלף נס-ציונה" (ומשם '500 ל-"ראשונים") ובפועל "חוצה" את הגובה של מטוס ה-CVFR שמגיע מ-"נטעים" לכיוון "נצר סרני". שניהם על אותו תדר - תל נוף. יחד עם זאת, מטוס ה CVFR עובר לתדר תל נוף רק זמן קצר לפני ״המפגש״ ביניהם.

קיימות מספר המלצות, שיכולות לסייע להקטנת סיכונים:
1. האזנה על ערוץ נוסף: לרוב האז"מים מכשיר קשר המאפשר האזנה על שני ערוצים. מומלץ להקשיב במקביל לתדר פלמחים ותדר תל-נוף, או תדר פלמחים ותדר ראשון, לפי העניין, על מנת לבנות תמונה אווירית נכונה, לזהות את הגאומטריה ובמידת הצורך להתריע לפקח או למטוס ה- CVFR.
אז״מ שמגיע ממזרח – פלמחים וראשון
אז״מ שמגיע ממערב ב CVFR – פלמחים וראשון
אז״מ שיוצא מזרחה – פלמחים ותל נוף
2. הפרדה יזומה:
כאשר אתה טס בכיוון מזרח, אם אתה מודע למטוס CVFR בגובה '800 מ-"נטעים" ל-"נצר סרני" בקש מהפקח לשמור מייל אחד דרומית לכביש 431 וטוס מעט דרומית ל-״נצר סרני״. אפשר גם לעצור טיפוס בגובה '600 עד קשר עין.
כאשר אתה טס בכיוון מערב, אם אתה מודע למטוס CVFR מולך בגובה '800, הודע לפקח תל נוף שאתה מנמיך צפונית לכביש 431, עד הגיעך לגובה '700 ומשם ל-"ראשונים" '500 לפי גבהי הנתיב.
3. הקפדה על גבהי הנתיב ועל כיוון הנתיב: חשוב להקפיד על גבהי הנתיב ועל כיוונו, על מנת שטייסים נוספים באזור ידעו למה לצפות. לדוגמא: לא להתחיל הנמכה ל- "ראשונים" לפני הנקודה "נצר סירני", לא להתחיל הנמכה מה CVFR ל-״משולש חולות״ לפני הנקודה ״נטעים״, בטיסה מזרחה להתחיל לטפס ל- 800 רק מ- "אזור תעשייה נס ציונה" (לפי המפה בערך מול המכון הביולוגי).
4. אוויראות ותמונה אווירית: חשיבות עליונה לבנית ״התמונה האווירית״ וכרגיל עיניים בחוץ ואין תחליף להסתכלות סביב.
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)


תגובות