top of page

טיפ בטיחות 30/25 - VFR ומידע מטאורולוגי בישראל

  • aguda5
  • 28 בספט׳
  • זמן קריאה 5 דקות

עודכן: 5 באוק׳


טיסות בתנאי VFR (טיסת ראיה) תלויות במזג האוויר ובפרט בראות (אופקית ואנכית), בבסיס הענן ובמרחק מהעננים. בעונת המעבר אליה נכנסנו, מזג האויר משתנה במהירות ולכן חשוב להכיר את דרישות המינימום לטיסת VFR ואת מקורות המידע מהם ניתן לשאוב מידע מטאורולוגי, בדגש על מידע רשמי.

היכרות עם הנהלים והמידע המטאורולוגי חיוניים לבטיחות בטיסת VFR.

בישראל, בניגוד למרבית בעולם, טיסות ה- VFR מפוקחות ומתבצעות בתיאום עם הבקרה האווירית  (הן בתשתית ה- CVFR והן בנתיבי האז״מ ובבועות). טיסות VFR מבוצעות בתנאי VMC (תנאי טיסת ראיה) ולאלו דרישות מינימום שיפורטו להלן. יודגש כי הגורמים אשר מדווחים על מזג האוויר אינם קובעים האם מותר לטוס. קביעה זו נעשית ע"י הטייס המפקד בלבד.

דרישות מינימום מזג אוויר לטיסה VFR (VMC – תנאי טיסת ראייה) (פמ״ת א׳-02)

  • קיום קשר עין רציף עם הקרקע.

  • קיום ראות אופקית של לפחות 5 ק״מ (ב- CVFR, מגבלה זו נשמרת עד לגובה של 10,000 רגל, ומעל 10,000 רגל נדרשת ראות אופקית של לפחות 8 ק״מ).

  • שמירת מרחק אופקי של לפחות 1,500 מטר לפחות מעננים בודדים.

  • שמירת מרחק אנכי של 1,000 רגל מעננים.

  • כאשר הטיסה מבוצעת בתחום אזור פיקוח של שדה תעופה (CTR) או בתחום אווירי של מנחת, הימנעות מוחלטת מטיסה מעל עננים או ביניהם, בכל כמות שהיא.

  • כאשר כמות העננים עולה על 4/8 מפני השמיים (BKN ומעלה):

    • נדרש לשמור מרחק אנכי של 1,000 רגל לפחות מתחת לגובה בסיס הענן.

    • אין להמריא או לנחות במנחת או בשדה תעופה אם בסיס הענן נמוך מגובה 1,500 רגל מעל פני השדה (מעפ״ש)

לגבי אז״מים, ישנן דרישות נוספות בפמ״ת (פמ״ת ב׳-08) הנוגעות למגבלות מזג אוויר:

  • הימנעות מטיסה מעל עננים או בין עננים וערפילים – בכל כמות שהיא

  • הימנעות מטיסה בתנאי ערבול טרמי או פיזי ידוע או צפוי

  • אין לבצע טיסה כאשר עוצמת הרוח בפועל, או על פי התחזית המטאורולוגית, עולה על מגבלת הרוח המפורטת בספר ההפעלה של אותו כלי טיס.


בעת תכנון טיסת VFR על הטייס לוודא כי כלל המסלול המתוכנן עומד בדרישות תנאי VMC (טיסת ראייה). אם במהלך הטיסה מתברר כי תנאי מזג האוויר השתנו ואינם מאפשרים הגעה ליעד בהתאם למגבלות ה- VFR  חלה חובה על הטייס לדווח על כך לבקר האווירי ולתאם נחיתה בשדה חלופי כפי שמתאפשר לאור התנאים העדכניים.

נזכיר כי האחריות להערכת הכשירות והתאמת המסלול היא של הטייס המפקד בלבד. יחד עם זאת, סטייה מהוראות ה- CVFR,  לדוגמה, טיסה במסלול שאושר בגובה 2,500 רגל כאשר בפועל מבוצעת בגובה 1,500 רגל כדי להימנע מעננים, מותרת אך ורק באישור מפורש מהבקר.

בתעופה כללית מותר, באישור מגדל הפיקוח, לבצע הקפות בשדה גם כאשר שיעור כיסוי העננות הינו מעל 50% (BKN), ובלבד שנשמר מרחק אנכי של לפחות 200 רגל מתחת לבסיס הענן ותנאים נוספים המפורטים בפמ״ת א-03. מצב זה קרוי Special-CVFR (או S-CVFR), אך אינו תקף לאז״מ, גם אם הטיסה מתקיימת בשדות התעופה בהם מותרת פעילות אז״מ (כמו חיפה, ראש פינה וכו').

 

שימוש במידע מטאורולוגי בישראל

ע״מ להעריך את תנאי מזג האוויר, ניתן להסתייע במספר מקורות:

  METAR/TAF . 1

ה- METAR הינו דוח תצפית עדכני משדות תעופה הכולל נתוני רוח (כיוון ומהירות), ראות, בסיס ענן (כיסוי וגובה מעפ"ש!), טמפרטורה, נקודת טל ולחץ.

בישראל מדווח METAR בשדות התעופה נתב״ג, רמון, חיפה וראש פינה כאשר בנתב״ג ה METAR מדווח אחת לחצי שעה ובשדות האחרים, אחת לשעה. יש לשים לב -  שדה התעופה בהרצליה אינו מדווח METAR.


חשוב להבדיל בין METAR שכולל מגמה (לדוג׳. NOSIG – אין צפי לשינויים משמעותיים בשעתיים הקרובות) אשר מהווה למעשה תחזית, לבין METAR שאינו כולל מגמה ומהווה תצפית בלבד. ה METAR בנתב״ג לרוב כולל מגמה, ומהווה תחזית, בעוד שה METAR בשאר השדות מהווה תצפית בלבד.  


ה TAF הוא דוח תחזית מטאורולוגית לאזור שדה התעופה, שניתן בישראל לרוב לטווח של 24 שעות, ומתעדכן ארבע פעמים ביממה בשעות  00:00, 06:00, 12:00 ו- 18:00 UTC (בישראל – השעה המקומית משתנה לפי שעון חורף / קיץ). בישראל, נתב"ג, רמון, חיפה, ראש פינה והרצליה מדווחים TAF – אך בראש פינה פעמיים ביום בלבד )06:00 ו- 12:00 UTC).

הדוח כולל תחזית רוח (כיוון, עוצמה), ראות, עננות (כיסוי וגובה מעפ"ש !), מזג אוויר משמעותי (גשם, סופות רעמים, ערפל ועוד), וטמפרטורת מינימום ומקסימום צפויות.

ניתן לקרוא את ה METAR/TAF בישראל באתר השירות המטאורולוגי ו/או באפליקציות ייעודיות (כגון AEROWEATHER).   

אתר השירות המטאורולוגי (IMS) –  - עמוד התעופה

באתר השירות המטאורולוגיה  ישנם מספר מקורות מידע משמעותיים: 

1.      מפות רוח וטמפרטורה:

השירות המטאורולוגי מפרסם מפות רוח וטמפרטורות המציגות תחזית רוחות וטמפרטורות בגבהים שונים. מפורסמות 5 מפות תחזית ליום, לשעות 00:00, 03:00, 06:00, 12:00 ו- 18:00 UTC, בגבהים שונים. הגובה הרלוונטי עבור טייסי האז״מ הוא FL030, 3000 רגל (לפי גובה לחץ 29.92). המפה מציגה רוח חזויה (כיוון ועוצמה) וקווי טמפ׳ (איזותרמות).

ניתן, באמצעות המפה לזהות צפי לרוחות חזקות במיוחד, רוחות חריגות (דוג׳ מזרחיות) ומפל טמפ׳ חריג, שמעיד על מזג אוויר לא יציב. 

ree

לגבי קריאת נתוני הרוח: כיוון הרוח הינו מהזנב של הסימון לנקודה. עוצמת הרוח נקראת לפי אופי הזנב של הסימון – ראו פירוט 

ree

2.      מפות תחזית מזג אוויר סיגניפיקנטי (SIGWX):

השירות המטאורולוגי מפרסם מדי יום 5 מפות של תחזית למזג אוויר סיגניפיקנטי (משמעותי), לשעות 00:00, 03:00, 06:00, 12:00 ו- 18:00 UTC. המפות כוללות מידע לגבי רוחות משמעותיות בגובה הקרקע, ראות נמוכה (מתחת ל 5000 מ׳), ערפילי הרים, מזג אוויר משמעותי (לדוג׳ סופות רעמים), כיסוי ענן, בסיסי ענן ותקרות ענן, סוגי ענן (אם מדובר ב CB או TCU), חיתחותים צפויים, צפי להתקרחות וגובה התקרחות.

יש לשים לב - נתוני בסיסי הענן, תקרות הענן וגובה ההתקרחות ניתנים בגבהים מעפ״י (QNH) !

חשוב לזכור: התחזית נוצרת כ-12 שעות מראש ולכן, כמו כל תחזית, עשויים להופיע חריגות ואי דיוקים. מטרת מפות הסיגניפיקנט היא לספק מבט כללי על מגמות מזג האוויר. לעומת זאת, דוחות TAF שמפורסמים כל שש שעות בשדות, מכילים תחזית פרטנית ומדויקת יותר לאזור הנחיתה.

ree

3.      אזהרות מזג אוויר:

השירות המטאורולוגי מוציא מעת לעת אזהרות לאוכלוסיות שונות (הציבור הרחב, תעופה, ימאות וחקלאות).

אזהרות אלו עשויות לכלול התראות מפני ערפל, עומסי חום, רוחות קיצוניות, חתחותים, התקרחות או תופעות מסוכנות אחרות והן מוגדרות לאזורים גיאוגרפיים ספציפיים ולעיתים כוללות גם מגמה (התחזקות/היחלשות הסיכון).

מומלץ בחום לבדוק קיומן של אזהרות רלוונטיות לפני טיסה.

ree

4.      תמונת מכ״מ/לווין

באתר השירות המטאורולוגי ניתן למצוא קישורים למפת גשם, מכ״מ גשם ולוויין – כולם מתעדכנים באופן שוטף. מפת הלווין מספקת מידע עדכני על כיסוי ושכבות עננות, בעוד שמפת הגשם והמכ״מ מציגות את עוצמת המשקעים והפיזור הגיאוגרפי שלהם. קיימת אפשרות להפעיל אנימציה המציגה את התפתחות המערכת לאורך זמן ובכך אפשר לעקוב אחרי מגמות בעננות, גשם ושינויים מרגעים קודמים.

דרך נוספת, ולעיתים יותר נוחה, לראות מגמה לאורך זמן היא באפליקציות, כמו WINDY או WEATHER2DAY. שכבת מז"א של ANP מראה גם היא תמונת עננים בפונקציית Radar.  

ree

5.      טלפון למרכז השירות המטאורולוגי

ניתן ליצור קשר ישיר עם מרכז השירות המטאורולוגי בבית דגן (טלפון: 03-9403110) ולקבל מהם עדכון ומידע פרטני אודות תנאי מזג האוויר המיועדים לאזורי טיסה שונים בישראל. בשיחה חשוב לציין כי ההכוונה נדרשת לתכנון טיסה ומומלץ להדגיש שמדובר בטיסת אז״מ, כך שהעדכון יהיה ממוקד ומשמעותי עבורכם.

נתוני בסיסי הענן ותקרות הענן יינתנו בדרך כלל בגבהים מעפ״י (QNH) אך מומלץ לוודא זאת,  בפרט כאשר שואלים לגבי אזורים הרריים, דוגמת ואדי ערה, ראש פינה וכד׳  

אפליקציות עזר

ישנן מספר אפליקציות שניתן לעשות בהן שימוש כדי לקבל מידע נוסף/משלים לגבי מזג אוויר.

להלן רשימה של מספר אפליקציות נפוצות בשימוש הטייסים:

1.      אפליקציית WINDY – נותנת נתוני מז"א בעבר, עכשיו וקדימה למספר ימים (כולל, בין השאר, תמונת לווין ומכ״מ עם מגמה, ראות, ערפילים, רוח, עננות, ממטרים, טמפרטורות, ועוד נתונים רבים)

2.      אפליקציית WINDGURU (אתר: https://www.windguru.cz/53)

3.      אפליקציית WEATHER2DAY (כולל, בין השאר, תמונת לווין ומכ״מ עם מגמה)

4.      אפליקציית WEATHER XL

5.    לאפליקציות הניווט כגון AirNavigatioin Pro (ANP) ו-SkyDemon יש שכבת מז"א המאפשרת תצוגת נתוני מז"א נבחרים ע"ג המפה המוצגת והנתיב המתוכנן. יישומים אילו נותנים מידע יחסית עדכני לגבי רוחות בגובה נמוך, ערפילים, ראות, כולל במקומות שאינם שדות תעופה (לדוגמא: האם אזור אום-אל-פחם מכוסה עננים ומה הראות ולכן האם ניתן לחצות ממערב לכיוון מגידו). בנוסף, ניתן לקבל דיווחי METAR/TAF של כל השדות באפליקציה.


לסיכום: טיסות באז״מ מורשות אך ורק כאשר מתקיימים תנאיVMC  (בין בתשתית המפוקחת ובין בתשתית שאינה מפוקחת). חובתנו להקפיד על כך. חשוב לבצע תדריך מזג אוויר לפני טיסה על מנת לוודא שניתן להשלים אותה בתנאים המתאימים לטיסת VFR ובתנאים שמתאימים למגבלות של המטוס והטייס. מומלץ לבדוק ולתדרך מז"א בכל שינוי משמעותי בטיסה בזמן אמת. במידה ולא ניתן להשתמש במידע זמין באפליקציות, ניתן להתייעץ עם הבקרה ו/או מגדלים רלוונטיים.


מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה



תגובות


bottom of page