top of page

טיפ בטיחות 31/25 - אובדן התמצאות במרחב / ורטיגו

  • aguda5
  • 5 באוק׳
  • זמן קריאה 3 דקות

ב־13 בספטמבר 2021 המריא מטוס קל מסוג ססנה 182 משדה התעופה הרצליה, דרך חיפה, לכיוון האי סאמוס ביוון. התכנון המקורי נאלץ להידחות מספר פעמים בשל סיבות שונות ובסופו של דבר יצא המטוס לדרכו מעט לפני הצהריים, כאשר כבר היה ברור שהנחיתה ביוון תתבצע לאחר שקיעת השמש..

מדו״ח החקירה היווני  (תמצית הדו"ח כאן) עולה שהטייס חווה אובדן התמצאות במרחב (spatial disorientation), מה שהוביל לכך שביצע פנייה חדה במיוחד, והזדקר. הטייס והנוסעת נהרגו.  

קישור לכתבה שפורסמה בנושא.


ממצאי הדו״ח מעידים כי המיומנות של הטייס בטיסות לילה לא היתה גבוהה, הוא היה עייף מאד  ומקובע על איתור המסלול. הדבר הוביל לאובדן התמצאות ולאובדן שליטה במטוס.


בטיפ זה נעמיק בנושא אובדן התמצאות במרחב (spatial disorientation).   


מהו אובדן התמצאות במרחב Spatial Disorientation?

אובדן התמצאות במרחב, בטיסה, מתרחש כאשר החושים (ראייה, מערכת שיווי המשקל באוזן הפנימית ותחושת הגוף) מספקים מידע מבלבל, סותר או שגוי לגבי מצב המטוס ביחס לאופק. הסיכון גובר במצבים שבהם הראות מוגבלת או האופק אינו ברור, למשל בטיסות לילה, ערפל, עננות כבדה או כניסה בלתי מכוונת לתנאי אל-ראות ללא הכנה מתאימה. במצבים אלו, הטייס עלול להאמין שהוא טס ישרה ואופקית כשהמטוס בעצם בהטיה, בנסיקה, או במגמת הנמכה.

חוסר התמצאות מגיע במצבים שונים, אבל הוא מתאפיין בכך שהטייס אינו מבין, לפחות בשלב ראשון, שהוא נמצא במצב של חוסר התמצאות. ככל שהסיטואציה מתארכת, היא מסתבכת.

אובדן התמצאות במרחב יכול להוביל למספר אשליות נפוצות, למשל:


  • אשליית The Leans - טייס שמבצע פניה מתונה ואז חוזר לישרה ואופקית, עלול לחוש שהמטוס נוטה בכיוון הנגדי (כי הנוזל באוזן עדיין בתנועה)

  • אשליית קוריוליס (Coriolis)  -  במהלך פניה ממושכת, הטייס חש שהוא טס ישרה ואופקית (הנוזל באוזן מפסיק לזוז).  הזזת הראש (למטה/למעלה/הצידה) עלולה לגרום לתחושה של הטיית המטוס לכיוון לא נכון (לאור התנועה הפתאומית של הנוזל באוזן).

  • ספירלה (Graveyard Spiral) - מדובר בפנייה הדוקה ומהירה במגמת צלילה (שאינה הזדקרות), הנוצרת כתוצאה מאי־זיהוי של פניה/גלגול של המטוס. קצב פנייה של פחות מ־2 מעלות בשנייה כמעט ואינו מורגש,ולכן הכנף עלולה “ליפול” והמטוס יתחיל לפנות מבלי שהטייס יבחין בכך. כאשר המטוס נכנס למגמת הנמכה, הטייס עשוי להרגיש את ההנמכה, אבל לא הפניה ולמשוך את הסטיק, מה שעלול להדק את הפניה ולהגביר את קצב ההנמכה.

  • אשלייה סומטוגרבית (Somatogravic) – האצה גורמת לתחושה של הרמת אף. האטה גורמת לתחושה של הורדת אף.

  • אופק מדומה (False Horizon) – כאשר הדבר המרכזי שאנו רואים מולנו הוא ענן, עלולים לבלבל את הענן עם קו האופק. שכבת עננים משופעת עשויה להיראות כאילו היא אופקית. באופן דומה, שכבת עננים מתחת למטוס שאינה מקביל לקרקע עשויה להיראות כאילו הוא אופקית. אשליות אלו עלולות לגרום לטייס להטיס את המטוס במצב של הטיה מבלי לשים לב.

כיצד ניתן למנוע אובדן התמצאות במרחב ?


הדבר הכי חשוב הוא להימנע מלהיכנס למצב זה ! 

לפני הטיסה:

  • בדקו לפני הטיסה את תנאי מזג האוויר לאורך נתיב הטיסה וביעד וצרו תמונה ברורה של תרחישים אפשריים של החמרת תנאים לתנאי אל-ראות. אם אתם מעריכים שהמז״א יכול להשתנות תוך כדי טיסה, רצוי לתדרך מראש כיצד תנהגו במצב זה.

  • ודאו שהטיסה מתרחשת כולה בתנאי תאורת יום מספיקים.

  • חשוב להכיר את המגבלות האישיות שלכם ואת המטוס. הגדירו מראש גבולות אישיים ברורים (personal minimums) מעבר למגבלות החוקיות לגבי מזג אוויר (ראות, רוח וכד׳), והתחייבו, בפני עצמכם, לטוס רק בתנאים שתואמים להם.

  • זכרו: כאשר אתם עייפים הסיכון לאבדן התמצאות עולה.

  • באם במטוס יש טייס אוטומטי עם פונקציית ניווט, מומלץ להגדיר מראש נתיבים.

במהלך הטיסה:

  • שמרו על טיסת ראייה (VMC). הימנעו לחלוטין מחדירה לתנאי טיסה לפי מכשירים (IMC).

אם בכל זאת נקלעתם לתנאי ראות מוגבלת:

  • סמכו על המכשירים, ולא על תחושות הגוף. חשוב להכיר את מכשירי המטוס שלכם וכיצד לקרוא אותם. ככל שהמידע שמספקים מכשירי המטוס טוב יותר, וככל שמיומנות הטייס בהטסה עם המידע במכשירים גבוהה יותר, הסיכוי להיחלץ רב יותר.  

  • במטוסים עם טייס אוטומטי, ניתן לעבור לטיסה באמצעות הטייס האוטומטי על פי נתוני הטיסה הנדרשים. בחלק מהטייסים האוטומטיים יש מודים מיוחדים העוזרים בזיהוי מצב הורטיגו וביציאה ממנו. חשוב להכיר את המודים השונים בטייס האוטומטי ולהתאמן בהפעלתם.

  • הימנעו מתנועות חדות: הקפידו על תנועות ראש וגוף מתונות והימנעו מתמרונים חדים.

  • פעלו במהירות לחזרה לתנאי VMC (לדוג׳ פניה של 180 או טיפוס כדי לחזור לאזור בו יש תנאי ראיה)

  • בקשו עזרה. דווחו לבקר על המצב ובקשו סיוע (ככל שנדרש).


חומר נוסף: 


מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה



תגובות


bottom of page